Psykologi iFokus

Psykologi

Etikett: allmän-psykologi
Läst 2623 ggr
David
0

ICA-erbjudanden

Idag dök Icas reklam ner i brevlådan. Det här måste väl ändå vara psykologi, mina 6 varor till lägre pris.

Makrillfilé i tomatsås = okej, det är till katterna. (max 1 st)

Axe Duschcreme = javisst, jag håller på hygienen (max 1 st)

Mor Annas gurkor - till smörgåsen, stämmer (2 st för att få rabatt)

Stenbitsrom - var… länge sedan jag köpte det (2 st för att få rabatt)

Sedan…

Cheescake, valfri - nu börjar de vilja få in mig på godishumör (2 st för att få rabatt)

Karl Fazer Chokladkaka 200 gr - jaja, måste väl erkänna att jag gillar choklad (max 1 st)

Hur många är det som följer den här rabattlistan och verkligen köper sina varor, för att det är lite rabatt? Nästan alla skulle jag tro. Bra reklam, psykologiskt att erbjuda rabatt. För jag köper det, även om jag inte alls tänkt handla just de här varorna just nu.

Nu, nu vill jag veta vad ni andra fick för specialvaror, och om ni tänker köpa dem, av den lilla anledningen att Ica erbjuder rabatt, och därför blir man lite psykologiskt påverkad.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[aspie]
0

Ett tag gick jag på det där med att köpa två eller tre för att få rabatt. Men insåg ganska snabbt att man inte tjänar så mkt på detta utan att det blir större utgifter varje månad.

Nu köper jag endast det jag behöver och struntar i luriga erbjudanden.

Men visst är det psykologi. Kanske lönande för en stor familj men det är jag ju nappast, en stor familj alltså Flört

kerstinjo
0

Jag köper det jag vill ha och bryr mig inte om rabattkuponger eller ICA's erbjudanden.

Kerstin 

David
0

Kerstin, dom riktar sig verkligen till "mig"

**DAVID, här får du lägre pris på varor du brukar köpa
**Du får rabatten för att du är stamkund och för att våra främsta leverantörer vill belöna dig!

Jag blir ju belönad, självklart måste jag rusa iväg och handla då ju… Flört

// David

[aspie]
0

Äh David, du är lika lättlurad som aspieTungan ute

David
0

Den här gången var det allafall varor som jag brukar köpa (eller åtminstone har köpt någongång).

Förra månaden fick jag rabatt om jag köpte två förpackningar bakplåtspapper, för det brukade jag visst köpa. Så vitt jag vet har jag aldrig någonsin köpt bakplåtspapper. Obestämd

// David

isa
0

#5 hi hi hi. Kan inte låta bli och skratta lite.Jag köper bara på rabatt om jag är jättefattig, vilket jag har varit i 3 år av en viss anledning.Nu har jag råd att välja själv, och köper bara på rabatt om rabatten är stor.T.e,x så fyndade jag häromveckan med helt OK , T-shirtar för 20 kr styck. Det tycker jag är lagom pris. Jag köpte 13 stycken i olika färger! ( jag älskar T-shirtar )

isa
0

Men jag har ICA-bonus kort. Fick mitt meddelande om rabatt idag.

Jag fick 20 % rabatt på bärsoppa vid köp av 2

20% rabatt på  ICAs chips , 300 gram

-II-          på krossade tomater ( ICAs egna ) och det var konstigt, för jag köper alltid ett annat märke på krossade tomater., lite som dina bakplåtspapper David.

-II-          på hudlotion HTH

-II-         på falukorv

Jag kommer nog bara utnyttja rabatten på HTH , för den är lite dyr i vanliga fall. Och naturligtvis checken på 25 kr. Fick du en sån också David?

David
0

Du har nyttigare vanor än mig. Men viss likhet, jag fick på choklad, du fick på chips, jag fick på duschcreme, du fick på hudlotion Glad

Jepp, fick också en värdecheck. På 50 kronor (!!). Fast, jag brukar dra ICA-kortet på Statoil också när jag tankar, det hjälper nog lite.

// David

Angelita
0

Här blev det ingen värdecheck, vilket är ovanligt. Troligast beror det på att jag inte har varit med och handlat på en månad. Vi har smått (4-bent) för tillfället. Det blir billigare om inte jag är med.

Varorna som de ger mig rabatt på är:

20% 1 pkt Icas Tacoskal

-"-    1 st Icas Limpa

-"-    1 st Dove fast tvål

-"-    1 pkt Icas Fryst valfri vitfisk

10%  1 brk Tofuline valfri Glass

-"-     1 kg Finax Glutenfri mjölmix, valfri

Allt är sådan som jag använder förutom limpan, men den äter gubben. Fast jag vet inte om det blir något paket tacoskal för det har jag ett paket oöppnat.

Visst det är psykologi bakom reklamutskicken som är personligt, men det är psykologi bakom all typ av marknadsföring oavsett om det är bilar eller om det är någon som vill att man ska byta till en annan tro. Det ligger mycket psykologi eller annan beteendevetenskap när man lanserar nya varor.

Sovgott
0

Jag handlar ytterst sällan på ICA, så jag får aldrig några erbjudanden. 

Man kan ju meddela ICA att man inte vill ha såna här personliga rabatter har jag för mig? Om man nu inte vill ha det menar jag. :)

ANNIA
0

Jag handlar mest på ICA och jag tycker faktiskt det är bra med den här sortens rabatterbjudande för det är ändå såna saker jag köpt förut och jag kan tänkas köpa igen. Även om jag inte köper av det varje gång jag får hem rabatterbjudandet.

Den andra sortens erbjudanden man fick förut var sällan sånt som jag kunde utnyttja rabatten för det var sånt som jag sällan köper.

David
0

#11. Absolut, tycker också att den här formen av erbjudanden är bättre än tidigare med allmänna produkter som aldrig var intressanta för mig.

Taktiken de börjat använda är spännande, jag misstänker att många får ett litet "tvång" att utnyttja alla rabatterbjudanden. Även om man kanske inte tjänar så mycket på att köpa hem två burkar smårgåsgurka, eller om det är speciellt bra för vikten att gå iväg och handla två cheescake Flört

Jag använder ofta riktade erbjudanden i arbetet, och märker att det ger en betydligt bättre svarsfrekvens än att ta ett par standardprodukter och erbjuda alla.

Bara man får sitt namn med, och gärna att det är exklusivt för "mig"…

// David

isa
0

#12 Håller med dig där.Jag tycker också att denna form av rabatt på saker som jag brukar köpa, är bättre för mig än rabatt på saker som är helt ointressant för mig. Men denna form av rabatt, var ju uppe i programmet PLUS på tv:n för folk tyckte att ICA "registrerade" deras vanor att köpa mat.

De fanns dom som inte ville att ICA skulle notera att de ofta köpte öl, bindor och andra lite mer "pinsamma" varor än "vanlig" mat. Mig gör det inget, det är som sagt bara bra för mig.

David
0

Tror ni inte att när jag var och handlade idag så gick jag slaviskt efter min "erbjudande-lista", så nu har jag handlat allt jag fick handla, för jag är ju en sån trogen kund som ska belönas.

Hade med mig värdechecken, och, ja, på baksidan finns ju listan.

Hade verkligen inte tänkt köpa allt, men ja… Skäms

// David

ANNIA
0

Men med den här sortens rabatterbjudande så kan man faktiskt dra nytta av deras erbjudande.

Ta tex bitsockerpaket, som åtminstone jag köper. Där brukar det stå att rabatten gäller 1 paket 500g-1000g. Normalt sett så köper jag 500g men kikar då på den större för att se om jag tjäna på att köpa den istället. För på den större får jag ju större rabatt då dom har tex 10%.

Har blivit så ett par gånger att jag kunnat köpa en större förpackning till samma pris som den jag normalt köper. Så man får vara lite lurig och kika på priserna och räkna från rabatten och se priset i hyllan innan man av gammal vana tar den storlek man normalt tar.

Hawknestgrove
0

ja och för mig så gäller inte Ica längre, tyvärr. Eurocash

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

fotokrafs
0

Fick vår rabatt idag, men för oss är det bara 5 erbjudanden

20% på pressad citron/limejuice

- köttbullar

- vid köp av två Knäckebröd (delicate thin)

- toalettpapper

och - på en GB glass (asså en pinne eller strut)

Blir nog bara glassen och citronjuicen som köps, det vill säga inte många kronors rabatt. Bonuschecken på 50 kroonor är desto roligare :)