Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettakuta-situationer
Läst 1905 ggr
Musiken
0

Kan inte andas

Behover tips pa andningsovningar eller nagot fort om nagon ar inne har! Kan knappt andas. Det gor ont och det kanns som om lungorna har svullnat upp

HannaM
0

Att andas i fyrkant är en variant. Sök på det här, tror david skrivit om det. Annars andas in och håll andan en stund, andas ut.. så du lugnar ner andningen och får kontroll över den.

Citronmeliss
0

Hur går det för dig med andningen?

Hjälpte övningen eller behövdes något annat?

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

David
0

#0. Som Hanna skriver gäller det att andas lugnt, in genom näsan, ut genom munnen. Andas med magen (dvs. långa andetag). Om du kan så fokusera gärna ögonen på något, eller blunda.

Det låter lättare än vad det är, ett tips är att "lära dig andas" när du mår bra, då är det lättare att ta leta fram den här andningstekniken sedan.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

isa
0

Nu är min iFokus knäpp igen. Det händer ingenting när jag skriver "andas i fyrkant" på "sök".

Så jag hoppas jag förklarar rätt nu, av det som jag lärt mig som David skrev om förut.

Du ska titta på ett fönster eller din dator, eller annat som är fyrkantigt.Och följa linjerna med blicken. På den översta linjen som är vågrätt, andas du in genom näsan, och följer den med blicken från vänster till höger.På den andra linjen som är lodrätt andas du ut genom munnen, tittar från uppåt och neråt.På nedersta linjen som är vågrätt andas du in igen genom näsan , från höger till vänster tittar du. Och på den sista linjen som är lodrätt andas du ut igen genom munnen och följer linjen med blicken, från neråt och uppåt. Upprepa ett par gånger.

Min psykolog har ett annat sätt : Andas in genom näsan, ett ganska djupt andetag nerifrån magen, och pusta ut luften genom munnen med öppen mun, ett par pustar. Upprepa.

OBS! inte för starka andetag för då blir man snurrig i huvudet.

Musiken
0

Det borjar forsvinna nu. Lyckades lugna ner mig och inse att jag inte var pa vag att do. Ringde min help line ocksa och hon trodde att jag antingen hade en panikattack eller astma-attack (fast jag har ju inte astma vad jag vet..) och skulle aka till sjukhuset. Men det ar en 45 minutes promenad dit sa jag resonerade som sa att om det blev varre sa fick jag helt enkelt ringa efter en ambulans. Men det ar som sagt battre nu. Gar finfint att andas aven om det fortfarande ar lite "tjockt". Tack alla

[YlvaP]
0

Jag kan få så när jag får panikattacker och det är verkligen inte trevligt. Pröva att hosta det lindrar lite. Det är fler än jag som upptäckt detta fenomen.

Och sen som dom andra säger så andas du lugnt och försöker att tänka på roliga saker.

Citronmeliss
0

Skönt att du mår bättre. Glad

Blev lite orolig över att det trots allt kunde vara något annat än just panikångest som du drabbats av.

Musiken
0

Jag var ocksa orolig over vad det kunde vara, har aldrig haft sa har forut.. Men eftersom det forsvunnit nu sa antar jag att det var panikangest?

Citronmeliss
0

Ja, det låter som om det var det!

Bra att du har din help line att ringa och att du tänkte på det, fast du mådde dåligt!

Jenahbella
0

låter som panikångest ja, andas i fyrkant har hjälpt mig jättebra med det! så kolla upp de , som david säger så är de bra att öva när man e lugn så att man hittar den rätta känslan :)