Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettbehandling
Läst 2257 ggr
David
0

Etiketten på förpackningarna

Tittade lite på etiketterna på mina läkemedelsförpackningar, sådana som apoteket skriver ut och klistrar på.

På Lamotrigin har läkaren alltid skrivit "4 tabletter dagligen som stämningsstabiliserande". Nu har det helt plötsligt blivit "4 tabletter per dag mot humörssvängningar".

En annan rolig etikett är på min Stilnoct, tidigare har det varit formellt "1 till 2 tabletter vid stänggående". Nu helt plötsligt "1 och 2 tabletter för sova gott" Hur ska jag tolka den förresten, 1 och 2 tabletter, ska jag ta tre? Flört, tur att jag ätit dem så länge att jag vet mina doser utantill utan att titta på etiketterna.

(ja, jag har ju bytt läkare, och han böt visst text till mina recept)

Hur ser det ut för dig? Har du några kul eller annorlunda etiketter?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[YlvaP]
0

Hihi… Stänggående. Fastnade för det ordet.

Men iaf så brukar jag inte läsa dom eftersom nästan alla mina läkare sitter med receptet i handen och förklarar vad jag skall ta och hur ofta.

David
0

Jag brukar inte heller läsa mina. Kan de utantill eftersom, precis som för dig, så har läkarna gått igenom allt. Men inatt, i brist på annat satt jag och läste lite på mina förpackningar.

Stänggående, och "sova gott". Lite skrattretande.

Blev lite mer sur över att de ändrat texten på Lamotrigin ifrån stämningsstabiliserande till humörsvängningar.

Tycker det mer låter som att jag inte kan kontrollera mitt humör, ena stunden är jag snäll och timid, och andra stunden står jag med och vill puckla på någon…

// David

[YlvaP]
0

Mmm det är verkligen konstig. Men den nya läkare är kanske gammalmodig av sig och använder sig att såna ord. Eller haft en lärare som sagt så under utbildningen.

David
0

Eller så är det så att den nya läkaren har ett namn jag inte ens kan uttala.

1 och 2 tabletter för sova gott…

Undra om jag kan vända mig till läkemedelsförsäkringen och klaga, för jag sover inte gott, trots att jag ska göra det! Glad

// David

Citronmeliss
0

Ja, reklamera "skiten" den funkar ju uppenbarligen inte!Skrattande

På mina står det inte något, varken om humörsvägningar eller stämningsstabiliserare, bara antal tabletter som ska tas. Undra vilken utbildning min läkare gått i?Flört

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Hawknestgrove
0

haha det var inte dumt! Låter ju riktigt gulligt, för sova gott… Som om man pratade med en liten unge…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Citronmeliss
0

Eller som det står skrivet i blyerts på en förpackning Alprazolam..

"Samma som Xanor, lugnande ångestdämpande"

HannaM
0

Tja jag har olika doser på alla mina förpackningar med atarax=p ena gången 25-50 mg andra 20-30 och ibland upp till 75mg..

Hawknestgrove
0

haha det var ju för kul! Får de verkligen skriva så?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

David
0

Är rätt tur att "vi patienter" har koll på vad vi äter, i vilka styrkor, och varför. För det verkar inte läkarna veta… Glad

// David

Citronmeliss
0

#9 Det kan man ju fundera på om de får?

Ja, det gäller att själv veta vad som är ordinerat!

Saga85
0

Naw, "för sova gott", så sött Flört

Jag har bara enkla tråkiga "x antal tablett mot depression" på mina. Däremot så kollade apotekaren lite förvirrat på "1/3 tablett två gånger dagligen tills vidare eller", innan jag förklarade att det var åt en iller. Inte en eller Oskyldig

Citronmeliss
0

Haha.. så kul! *eller* Tungan ute