sjukskrivning
har suttit och funderat några dagar på en sak. Hur dåligt måste man må alternativt hur ont måste man ha för att bli sjukskriven?
Jag har gjort en utredning på arbetsförmedlingen som har visat att jag är långt i från 100% arbetsduglig kan ex inte göra tunga lyft, arbeta monotont, kan inte sitta för länge, inte stå för länge har dessutom pga av en skada när jag var liten bara 65% rörlighet i ena armen och måste ha en särskilt armskena när jag jobbar och är pga det stämplad som at jag har ett visst handikapp. jag har ont i kroppen varje dag ibland så pass att jag blir liggandes en hel dag pga av at jag är extremt överrörlig. jag är inte stresstålig längre för 5 öre och har därför valt att inte skriva in mig på arbetsförmedlingen när jag blev arbetslös för snart ett år sedan.
Där jag bor är det dessutom väldigt hög arbetslöshet och vem vill anställa någon som måste ha särskilda krav för att kunna utföra sitt arbete när det finns 2000 andra människor som kan utföra det utan problem.
Nu är det inte så att jag VILL bli sjukskriven det är egentligen det sista jag vill men jag orkar inte med att folk hela tiden hackar på mig för att jag inte har något jobb eller inkomst.
vet inte riktigt vad jag ska ta mig till…
Blir du inte sjukskriven nu då? eller fattade jag fel kanske? Vad andra tycker om att du är sjukskriven eller inte angår inte dem tycker jag. De kan ju inte veta hur dåligt du mår bara för att inte allt syns på utsidan. aspie blir arg
Förresten snackas det nog en massa skit bakom min rygg för att jag är sjukskriven. Jag som ser så himla pigg och fräsch och frisk ut kan ju inte vara sjuk
jag har inte tagit upp det här med sjukskrivning med min läkare, tänkte jag kulle få lite kött på benen utav er som faktiskt vet hur allt fungerar. Nej jag vet att det inte angår någon annan och jag tror iof att det blir lika mycket skitsnack vare sig man är sjukskriven eller inte.
Det har varit lite deprimerande när folk frågar om jag är inskriven på arbetsförmedlingen och jag sagt nej eftersom att jag klarar inte av att bli så j*vla stressad när de i princip jagar mig med blåslampa för att de vill att jag ska börja plugga, inte jobba utan plugga. då tycker folk att man är fördjävlig för då är man ju bara slö och arbetsskygg. sist jag var hos min läkare berättade jag att jag inte var inskriven på AF pga stressen då tittade han bara på mig och sa att det är förståndigt av mig att sätta hälsan först så då blev jag lite upplyft iallafall.
Men det är ju som du säger att eftersom man ser så frisk ut så kan man inte vara sjuk men jag menar du är ju sjukskriven av en anledning så då måste ju ändå folk tänka till.
Ändå så sitter jag här och velar att jag kanske är för "frisk" för att vara sjukskriven eller jag vet inte… ska kanske ta upp det med min läkare iaf… jag vet inte
Jag tycker absolut du ska kontakta din läkare. Det verkar som om du behöver vara sjukskriven tycker jag.
Jag har varit sjukskriven till och från i flera år och det senaste året helt. På jobbet trodde de jag hittade på allt och var lat för jag såg ju "så pigg ut". Det slutade med att jag fick gå (sparken) med fyra nyanställda trots mina 12 år på samma företag. 
Glömde, måste du inte stå inskriven på AF för att få A-kassa?. Jag var ju sjukskriven när jag blev arbetslös så därför vill dom inte ha mig där just nu. Men jag skulle hellre vilja ha a-kassa än denna skitlåga sjukpeng 
Min mamma råkade ut för en liknande sak men hade tur och fick facket i ryggen så de kunde inte avskeda henne.
visserligen är jag arbetslös men jag kan inte få a-kassa eftersom jag inte är inskriven på arbetsförmedlingen. och ända chansen till att jag ska kunna skaffa ett jobb är att arbetsträna men det vägrar dem att låta mig göra så det känns som sista utvägen… vet inte om jag får fram hur jag menar, låter konstigt kanske
Ja, jag ska nog inte ge dig några råd, men en sak är säker: Och det är att det är inte läkaren , utan Försäkringskassan som i slutändan anser om du behöver vara sjukskriven.Jag vill inte ge dig några kommentarer i saken, då jag endast har dåliga erfarenheter av min Försäkringskassa. Någon kallade dem "Förnedringskassan" härinne en gång, och i mitt fall stämde det väldigt bra.
Men det finns förstående Försäkringskassor/handläggare också. Kanske jag hade en himla otur.
Hoppas det löser sig för dig. Tala med din läkare igen, han kanske har någon lösning eller tips. Det låter på din berättelse att du är utbränd/stressad av en eller flera orsaker , vilket i sin tur kan utveckla både det ena och det andra.
Stå på dig och skriv ner så som du känner dig, och berätta det för din läkare. Kan va bra med en "minneslapp". Det har de inget emot.
kram isa
Tack isa, det där med minnslapp är kanon bra brukar oftast ha det med mig när jag går till läkaren eftersom jag inte går dit så ofta utan brukar samla på mig ett gäng bekymmer och ta allt på en gång.
Får du inte tag inte läkare som kan sjukskriva dig så anmäl dig på AF ändå och säg som det är. Det är ju möjligt att du kan bli helt sjukskriven under tiden du står med på AF. Du behöver ju pengar från A-kassan.
Hoppas det löser sig för dig. KRAM
#8 Tack så jättemycket det är alltid skönt att få lite tips och råd samt inblick i hur andra har haft det och deras erfarenheter. KRAM
KRAM, hoppas någon bra idé kommit fram som du kan ta till vara på