Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettoff-topic
Läst 4334 ggr
[YlvaP]
0

Operation och ett dilemma

Jag har nu fått beviljat min operation för båda mina tummar. Det blir på fredag. Fick med mig hem några bakteriedödande tvättsvampar som jag skall dubbelduscha tre gånger innan operationer. Med anvisningarna så står det att man inte får använda tvål, schampo eller hårbalsam när man använder dessa svampar.

Men hur i hela friden skall jag då kunna tvätta mig efter ett toalett besök och mina tvånghandlingar komemr jag att få hur mycket problem som helst. Gråter ju när jag inte får använda det för att tvätta händerna och ansiktet. Snacka om vilken ångest jag kommer att ha. Gråter

Hawknestgrove
0

För det första vi ll jag gratta dig, för att du FICk dessa svampar. Här får vi köpa dem. Ett set med shampoo och svamp kostar ju 80 kr. Apdyrt.

Men du ska väl ta en dusch på kvällen och även tvätta håret va? Sen ska du ta en dusch på morognen också? Sen har du fått en tredje? Du kommer även att bli beordrad att tvätta dig i anslutning till operationsrummet med samma medel. Du får använda detta medel då för att tvätta dig med. Inget annat. Det är en kort stund, tänk på det! och shampoot som du får är faktiskt jättebra! För det är väl Descutan du har fått? Väldigt viktigt att du följer restrektionerna noga. För jag kan lova dig, att stafylokocker är inte kul att få i operationssår. Been there, done that…..

JAg vet, är också en sån där toktvättare, som inte kan resa mig från en toastol utan att tvätta underlivet. Du får väl göra så, att du införskaffar engångshandsakar för denna kväll/ morgon.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Bromelia
0

har du pratat med dem på sjukhuset om det här? det måste ju finnas någon slags tvål eller något som du kan få av dem och tvätta dig med? hoppas verkligen att operationen hjälper för dina tummar.

[YlvaP]
0

#1 Ja deär dom jag fick. Och jag skall även tvätta och duscha på torsdag morgon och inte bara kvällen före och samma dag.

#2 Ja det hoppas att det skall hjälpa med operationen. Måste ringa om tips på tvålar som jag kan använda mig av under torsdagen.

Hawknestgrove
0

Trippelmamma, det ÄR ju tvål i svamparna! Helt suverän tvål också! Om det kniper, så köp själv på apoteket och tvätta dig med förutom. Du kan ju använda shampoot som flytande tvål. MEn som sagt, det är dyrt.

Hawknestgrove
0

Sen finns det en sak till du kan göra. Gör exakt som de säger och vad du gör privat dessutom, det är upp till dig.

Tyst Du fattar?

Zaphix
0

Är det bara när man ska operera händer som man får dessa svampar?

När jag opererade benet så tvättade de mig en gång innan operation bara. Men det var iofs akut, kanske därför?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[YlvaP]
0

Det är nog alla som har dagkirurgi som man tvättas nogrannt hemma. Är det akut så blir det ju inte så många gånger.

Hawknestgrove
0

#6 nej, fick köpa dem även när jag skulle operera ut mina spikar i benet. HAHAHA ja, de som man hade spikat ihop mitt brutna ben med….så det var en sån där vanlig dagkirurgi det med. OCh likadant när jag opererade en knöl i tuttisen

mongu
0

Vid akut operation så hinns det oftast inte med alla steg med flera duschar med Descutan utan det sker som vid alla andra operationer noggrann tvätt inne på operation. Antingen i ett förberedelserum eller på själva salen.

Att det är så många tvättar vid handoperation är troligen närheten till leder. Vid såna operationer så är det extra viktigt att det är så rent som det bara går. Man är rädd för att bakterier annars kan ta sig in till leder vilket är mycket allvarligt.

Sen om man får svamparna eller inte beror nog på olika landsting. Jag har fått köpa själv när jag gjorde artroscopi i mitt knä.

# 7 Du kan nog tvätta dig som du brukar efter toalettbesök osv. Du duschar ju flera gånger med Descutan och sen tvättar dom på operationsavdelningen med.

Lycka till med din operation!

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[YlvaP]
0

Tack Mongu.

Jag bor inte i Sverige och det verkar vara vanligt att man får saker inför operationer eller liknande här på Åland.

moondancer
0

Hm, kom att tänka på att man kan använda alkohol för att tvätta sig, istället för tvål.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

[YlvaP]
0

Men det är nog inte så billigt i längden. Flört

moondancer
0

Nja, handsprit är inte jättedyrt att köpa

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

[YlvaP]
0

Nä inte sånt men jag tänkte på ren sprit. hihi

Bromelia
0

Hur går det ylva? har du pratat med dem på sjukhuset?

[YlvaP]
0

Nä jag glömde bort det. Men jag tänker som så att jag skall tvätta mig två gånger till med dessa svampar så under morgondagen kanske det inte gör så jätte mycket. Sen blir det på kvällen före och morgon innan operationen. Ddå är det natt och då tvättar jag mig inte och inte heller smörjer jag in mig.

Hawknestgrove
0

Nä du får stå ut md att känna dig lite torr i huden en dag.

Lycka till! Ska  väl snart in igen och operera mina händer igen. Denna gång blir det ulcerusnerven i båda armarna…..

Hawknestgrove
0

hur har det gått?

[YlvaP]
0

Torr gör ingenting för det är jag ju inte äcklig och fettigt. Tanken att inte få tvätta mig gjorde mig orolig men det löste sig ändå för på torsdagen drog tandläkaren ut en tand, var trött och slut så jag sov.

Igår efter operationen så hade hag reagerat kraftigt på Risperidalen så jah har sovit över 12 timmar sen jag kom hem och spytt en gång. Att tvätta sig kom inte i första taget.

Operationen gick för övrigt bra.

isa
0

Vad skönt att det gick bra.Var rädd om dig nu.

kram isa

Hawknestgrove
0

JA ett tips, köp på Biltema de där jättestora gummihandskarna och sätt en gummisnodd på när du duchar. Handskarna kostar 20 kr och är jättebra. HAde dem när jag opererade mina händer förrförra året. dags snart igen……