Skiten ska ut! 4
Har du någon släkting med samma symtom som du själv har?
----------------------------------------------------------------
Ja! Min pappa!
Sedan vet jag att min faster och mormor har också gott på lugnade/lyckopiller
Taskiga gener!
Japp, min biologiska släkt samt min dotter

Nej, det är bara jag i släkten som har denna diagnosen.
"You just have to belive…"

Nja, misstänker att mamma och morfar har det.
Min mamma. Och kanske min far också. En del till i samma generation som jag, men längre tillbaka vet jag inte.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Inget av mina syskon. Inte föräldrarna, eller far- eller morföräldrarna eller några syskon till föräldrar / far- morföräldrar. Iaf inte konstaterat.
Det enda jag känner till är att pappa berättade att farfarsfar hade blivit liggande på soffan en hel sommar en gång, så att farfar, som då var 10-12 år, hade fått plöja alla åkrarna själv. Om en vuxen man som är fysiskt fullt frisk lägger sig på soffan en hel sommar och struntar i sin lille son, så misstänker jag depression… Pappa sa "religiöst grubbel" men sånt som depression pratade man ju inte om för ca 100 år sen, och verkligen inte i en bondby i Norrlands inland…
En bror med Asperger och en psykotisk mor.
Hm, svårt att säga. Gammelmormor var scitzofren, moster psykotisk och tog sitt liv. Pappa har haft ångest och social fobi, antagligen deppression men inget diagnosticerat. Mamma är labil (enl min psykolog som mött henne) så jag antar att mina gener inte bör spridas så långt :P
Ingen med exakta symptom, om inte pappa då, jag vet ju inte, pratar inte om det men han ligger absolut nära det jag känt.
Paulina
Oj då kanske ska tillägga att jag nästan är säker på att min biologiska släkt har Aspergers/högfungerande autism/ADHD. Min dotter har Aspergers syndrom och kombinerad ADHD och jag själv ska utredas för detta.
Förutom det har jag egentlig depression, GAD, panikångest och PTSD och ev en lindrigare form av bipolär sjukdom, Fibromyalgi samt lite annat "skit"
den psykiska biten har jag ingen aning om men däremot den fysiska biten har jag, mamma och min äldsta syster iof så bidrar den fysiska biten mycket till hur man mår psykiskt
Har/är väldigt tabubelagt att prata om sitt mående i min släkt, så jag har faktiskt ingen aning. Men jag skulle gissa att det finns flera…
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...

är adopterad, så jag har ingen vetskap om det alls…
Min bror har mått väldigt dåligt, han har asperger, antar att mycket grundar sig i det. Han vill dock inte prata så mycket om det, så det är svårt att säga. Tar gärna lite avstånd från oss i familjen. Trist nog.
Pappa har varit rejält utbränd och varit sjukskriven ett par år, så även han har mått väldigt dåligt.
Mamma är stark! Men har väl brustit lite för henne ibland med, tråkigt nog.
Så vi är en ganska känslig familj tror jag, ingen har samma problem, men visar sig på typ samma sätt.
#12 Jag är oxå adopterad
#10 Du har så rätt där. Den fysiska biten , påverkar otroligt mycket hur man mår psykiskt.
Ingen i släkten har min fysiska sjukdom och med den kom depression (ej deppad nu), ångest och panikångest. Det enda jag vet om familj och släkt är att min syster har Borderline.Men vi har alltid undrat vad en viss person i familjen har för psykiska diagnoser………….Sen finns det ju diverse andra sjukdomar som t.e.x alkoholism i familjen.