Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettpersonliga-berättelser
Läst 4107 ggr
Tixy
0

Ångest inför skolstarten

Nu är det snart dags för skolan igen, och den här gången är det gymnasiet. Jag är ganska säker på att det är rätt val för mig, men samtidigt så känns det så grymt jobbigt.

Skolan ligger i Bro, och jag bor i Sollentuna. Tar kanske en 20-30 minuter med bil.. Men jag kan ju inte få skjuts varje dag (om vi inte lyckas fixa skolskjuts…), så då blir det till att åka kommunalt i en evighet. I ungefär en timme och 20 minuter, med tre byten.
Och jag som verkligen inte klarar av att åka kommunalt vanligtvis, ska nu göra det när det är som mest folk. Och ibland även med hunden, eftersom att hon kommer vara med vissa dagar.

Jävla skit.
Just nu har jag god lust att skita helt i gymnasiet och bara gräva ner mig.

Tixy
0

…. Och det blev ju inte bättre av att far min kom hem och började prata om att avliva smådjuren, för "dom kommer jag ju inte ha tid med när skolan börjar".. Alltså ännu en anledning till att skita i gymnasiet.

David
0

Jag lider med dig.

Att åka kommunalt 1 timme och 20 minuter när man knappt kan ta bussen ett par hållplatser låter helt horribelt. Vet inte heller vad det är för regler som gäller när det är skolskjutsar. Här uppe hos mig finns det någon kilometer-regel. Att åka kommunalt nästan 3 timmar varje dag till och från skolan påverkar ju din fritid och möjlighet att göra hemuppgifter och liknande markant.

Tycker du ska försöka prata med någon om det. Att du dessutom mår dåligt av att åka kommunalt borde också kunna väga in att du behöver hjälp att ta dig till och från skolan på annat sätt.

Och det här med djuren, hoppas verkligen inte att det blir så. Djur som betyder så mycket när man mår dåligt!

*kram*

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Tixy
0

Tre timmar av den tid som jag annars kan ägna åt att plugga är helt sjukt mycket. Speciellt med tanke på att jag ska ta hand om djuren, laga mat, äta, tvätta, diska.. Ptja, allt det där. Det är ofta jag får göra sånt själv. Och samtidigt så ska jag kunna umgås med vänner och pojkvännen.

Mor min ska börja tjafsa med kommunen om det igen, och kommer få hjälp från både min psykolog och min läkare på bup, så förhoppningsvis blir det skolskjuts eller något.

Ja, utan djuren hade jag inte levt idag. Hade inte hunden kommit när hon kom, så hade jag knappast hunnit fylla 14. När hon kom så hade jag suttit inne i 3-4 månader, livrädd för att gå ut.

*kramar*

David
0

Läste på din personliga sajt att du har en diagnos som borde kunna ge dig rätt till extra stöd, hittade en text på Attention´s hemsida om hjälp i vardagen/färdtjänst.

Ofta när man tänker på färdtjänst så är det gamla med rullstol och käpp, men "färdtjänst" är så mycket mer också, i ditt fall skolskjuts. Hoppas det ordnar sig när du har stöd ifrån både din mamma och från de "professionella" på bup.

// David

HannaM
0

Rent allmänt så är det så i stockhom att du får minsann åka till din skola själv. Oavset t hur lång tid det tar. Min man hade en och en halv timme till skolan en bra dag oc hdet var bara att åka. Däremot får man busskort om man bor mer än tre kilometer från skolan (oftast). Det är vad som gäller om man är frisk.

Sen när man har diagnoser så är det ju annat. Framförallt när man har "turen" att hamna under LSS kan jag tänka mig.

Tixy
0

#4 Javisst är det så, men det handlar även om Sollentuna kommun, som är riktigt snåla med allt som handlar om människor (däremot bygger dom en massa rondeller som dom därefter flyttar på eller bygger om efter en månad, för den var fel)…

#5 Även om man hamnar under LSS så är det inte alltid kommunen vill ge med sig, eftersom att dom är helt åt helvete. Vi har haft en massa problem med dom tidigare, så… ;o

HannaM
0

#6 Såklart det strular, det finns ju en möjlighet att göra livet surt för någon… trött blir jag.

Tixy
0

#6 Ungefär så, ja.
Det tog ju en evighet innan jag blev lovad plats i aspergerklass för nian, då hade jag inte gått i skolan sedan mitten på sjuan. Ändå låter dom elever som går i vanlig klass gå före en som behöver komma till special. Så himla underbart.

David
0

#6. Vet inte hur det fungerar i Stockholms län, om det är kommunen eller landstinget som beslutar i slutändan när det handlar om personer som har någon form av diagnos där det behövs extra stöd.

// David

Hawknestgrove
0

Skit inte i det! Tänk så här, du kan använda rertiden till läxläsibng, så har du det klart när du kommer hem. För du kan ge dig på, att det är en minimitid som kläxorna kommer att ta. Nu vet jag itne vad du ska läsa för ämnen, men om du kommer in och ska läsa matematik, så kan ett tal ta en halvtimme i matteC….Så utnyttja tiden till att gå in i din studievärd och stäng ute alla andra. Tänks så här, du behöver ju inte bli störd där! Det blir du hemma!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Tixy
0

#10 Förvisso sant. Men har jag då med hunden, och reser bland folk, så blir det trots det svårt att plugga. Både jag och hunden har problem med för mycket folk, och om jag då ska sitta och hålla koll på henne och samtidigt plugga, ptja… Då vet jag inte hur det blir. :/

HannaM
0

Jag har aldrig kunnat plugga när jag åkt kommunalt tyvärr. För mycket folk och orosmoment. Däremot använde jag ofta tiden till att sova.

Hawknestgrove
0

jomen du kan väl ändå inte ha hunden till skolan? OCh som sagt, plugga eller sov , vänd det till något positivt

Tyvärr, skit inte i gymnasiet. Det har gått inflation i utbildning, så det är ungefär som att skita i högstadiet för 15 år sedan.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Tixy
0

#12 Det har du förvisso rätt i. Får väl se om jag klarar av att sova bland folk, med byten.

#13 Det är ett naturbruksgymnasium, och jag ska gå på hundprofilen. Finns även hunddagis på skolan för elevernas hundar. :)

Tavar
0

När jag hade 1timme och 45 min till skolan när allt klatcha ville inte ens skolan betala för busskort då det fans alternativa skolor på närmare håll.
Dock var det ingen i den skolan som brydde sig om någon, lärarna reagerade inte när eleverna läste upp sina "läxor" som bara handla om att kränka någon i klassen eller om någon var borta i 6 månader.

Hoppas på att ni kan slå sollentuna på rumpan och få något vettigt gjort. Annars får du be skolan om hjälp, ingen gymnasieskola vill förlora elever pga statestik och en bra skola hjälper till att slåss för att få behålla sina elever.

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

[YlvaP]
0

I den skolan gick jag i ca 2-3 veckor och sen stod jag inte ut. jag hade också en lång resväg dit. Bodde då i Rinkeby. Det finns rum där men det kanske inte är något för dig och din hund?

Tixy
0

#15 Din skola var riktigt skum?
Och ja, sollentuna får nog se till att ordna det här. Eller ge mig en lägenhet närmare skolan.

#16 Slutade du just pga avståndet, eller var det annat också?
Jag skulle aldrig klara av att bo såpass isolerat och långt ifrån min pojkvän och mina bästa vänner. Dessutom så vill jag inte bo i ett "kollektiv" där jag från början inte känner någon. :/

[YlvaP]
0

Jag slutade för att jag inte kände någon och att dom andra i min klass verkade "dumma" tom jag var "smartare" än dom.  Men om jag kanske stannat så hade det säkert blivit bättre.

Kom till Den bara för att min lärare i Djurvård gav min kompis min femma och jag fick hennes trea. Hade fyra två år i rad. På det lilla så kom jag inte in på Spånga Gymnasium som jag redan gick högstadiet.

Tixy
0

Okej. :/ Får väl se vilka jag hamnar med då.
Alltså misstag av läraren? Synd att du inte kom in på Spånga, är riktigt trevligt där. Känner en tjej som nu bor i Wales som gick där, och en gammal klasskompis går där nu.

[YlvaP]
0

Jo det var miss från lärarens sida. Han hade redan problem att skilja oss under läsåret. Försökte med klassläraren men hon hänvisade till läraren som undervisade men han fick jag inte tag på och jag orkade inte springa runt skolan efter en kändis.

[krufix]
0

Få dina föräldrar att inse HUR viktig dina/ditt djur är. Att det är ditt glädjeämne efter en jobbig dag på skolan t.ex. för det är viktigt.

Utan mina djur (gnagare o iller) så hade jag inte klarat skolan alls.