Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettbehandling
Läst 1757 ggr
David
0

Svininfluensan och riskgrupper

Nu är det väl mer eller mindre bestämt att vaccinationen för svininfluensan kommer vara gratis över hela landet. Lite skrämmande att det däremot kommer kalla in all personal de bara kan, som TANDLÄKARE och pensionerade sjuksköterskor osv.

Men TANDLÄKARE! Lovar att jag kommer få en pensionerad tandläkare som ska sticka mig. Var en bild i tidningen på en sådan som blev instruerad av en sköterska hur hon skulle göra. Känns tryggt.

En annan sak jag tänkte på. De i högriskzonen som ska få vaccinet först är personer med nedsatt imunförsvar på grund av olika fysiska åkommor. Hur är det egentligen med "vårt" imunförsvar? Tycker jag hör rätt ofta att depression, ångest och andra psykiatriska sjukdomar påverkar imunförsvaret väldigt. Men i och för sig, det är inget nytt med just det här vaccinet, så har det ju alltid varit, men ändå, började fundera lite över hur de bestämmer vilka som har nedsatt imunförsvar eller inte.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Citronmeliss
0

Herregud, du blir den första att få influensavaccinet i munnen..Förvånad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[aspie]
0

Jag har mkt lågt immunförsvar pga av min höga stressnivå har jag fått höra, men vet inte om jag tillhör riskgruppen?

StickyKitten
0

Tandläkare är väl rätt vettigt i och för sig, de har ju erfarenhet av att hantera både sprutor och patienter. Tror inte det är så stor skillnad i teknik för att sticka nån i armen Glad

HannaM
0

Tja hur i riskzon är man när man har allvarlig blodbrist? Eller ränner jämnt och sätndigt på akuten och utsätter sig för smittorisk?

Silvernalles
0

Jag kommer inte att vaccinera mig! vill hellre ha svininfluensan, än inte. Vissa forskare spår att viruset kommer att mutera sig till en farligare variant, och att de som då redan haft svininfluensan  har ett visst skydd.

Precis så gick det till när de som haft ko-koppor klarade sig från den dödliga sjukdommen smittkoppor som dödade så många (utrotat sen 1980). Från ko-koppor gjordes sen ett vaccin mot smittkoppor.

Och jag vet att jag ÄR knäpp….

Silvernalles
0

Och sen förstår jag inte paniken? "Vanlig" influensa kommer ju från fåglar? Gris, fågel - same shit, different wrapping!

HannaM
0

#6 Paniken är, eller borde vara att det är såpass många som kommer drabbas.. Inte varifrån den kommer. Dom allra flesta kommer ju bara få en vanlig influensa i olika grader från några dagars förkylning till två veckors total utslagenhet. Fler beräknas dö eftersom fler drabbas. För dom allra flesta är det bara som vanligt under vintern, det som är faran är ju om alltför många blir smittade och viktiga instanr, såsom sjukhus och liknande blir lidande på grund av att mycket personalen är hemma och sjuka.

Silvernalles
0

Ja, det är vettiga argument!!

Bergspuman
0

De räknar visst med att mellan 20-40% av hela befolkningen kommer att få svininfluensan. Men det betyder att mellan 60-80% INTE får den. Det här måste ju gälla ett scenario där man inte har utfört vaccinationer? För är man vaccinerad ska man ju inte kunna få den?

Jag har funderat på om det är värt för min del att vaccinera mig. Tillhör den sortens människor som t ex aldrig haft vinterkräkis i hela mitt liv. Och haft vanlig influensa endast en gång i mitt liv, som 9-åring. Jo, en sväng B-influensa för drygt 9 år sen.

Men erbjuds det, t ex via företagshälsovården, så nappar jag nog.

Citronmeliss
0

#5 Nej du är inte alls knäpp, jag instämmer i det du säger!

#6 Om jag inte minns fel så var det just för att undvika att samhället "lamslås" så som du beskriver, som var en avgörande anledning till tanken på massvaccination.

Och inte att den är livsfarlig för den enskilda personen som man annars kunnat  tro..Oskyldig

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Aviendha
0

Men jag är ju frisk som en mört! Lite snuva och hosta mer eller mindre konstant och undernäring bör ju inte spela in Cool

I vanlig ordning kommer jag, om det erbjuds här, säkerligen att missa det helt.