Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettoff-topic
Läst 1425 ggr
[YlvaP]
0

Knäppa tankar

Jag läser ofta om personers medicinintag. Jag har bara fjuttiga 50mg Lamotrigin (efter en sänkning från 100) och 2 mg Risperidal.

Maxdoserna är 400mg på Lamotrigin och 6 mg på Risperidal.

Nu är tankarna så att jag också vill ha högre medicin som "alla" andra för annars är jag inte lika sjuk som dom med högre medicin. Visserligen vet jag att jag kommer att få höja Lamotriginet vid nästa besök och kanske den andra. Men min dumma hjärna tänker ändå att det är för lite.

David
0

Jag tror att den stora dosskillnaden mellan oss alla är beroende på hur "tålig" kroppen är för olika mediciner, inte på hur "sjuka" vi är. Isåfall borde jag nog inte få gå lös med tanke på mina höga doser. Skäms

Hur länge har du ätit Lamotrigin? Den kräver jättelångsamt upptrappning. Fick börja med att äta 25 mg i några veckor, och fick sedan höja med 25 mg med jämna mellanrum.

Men du har helt rätt, när man jämför med andra så kan man ibland känna sig, ja, "mindre sjuk" fast man mår lika dåligt.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[YlvaP]
0

Jag började i mars/april med 12,5 och efter några dagar 25 mg. Var så ett par veckor och sen till 50mg samma sak där, I några veckor med 50. Höjde till 100mg men den sänktes snabbt ner till 50 och det har jag stått på nu i sommar. Sänkten var för att kolla om mina ledbesvär blev mer pga medicinen. Hon har varit på semster så det är därför som jag inte fått höja igen. För ledbesvären blev inte bättre av sänkningen.

Bergspuman
0

Det är ju himla individuellt vilka doser man behöver!

Det finns lågmetaboliserare och högmetaboliserare.

Inte säkert att du behöver så höga doser som "alla andra", det kanske räcker just för dig att ha den här dosen för att hålla sjukdomen hyfsat i schack och då är det väl bara bra…?

Det viktigaste är hur DU mår, inte andras medicinlistor… eller hur? Glad

[YlvaP]
0

Jo jag vet men har får alltid dessa sjuka tankar. Rynkar på näsan

Silvernalles
0

Den verksamma dosen för Lamotrigin ligger mellan 200 och 300 mg enl. min läkare. Vissa kan behöva något högre dos.

%0 mg borde inte göra varken till eller från, ta upp frågan med din läkare?

Bergspuman
0

Mota bort dem då. Du är ju på god väg, eftersom du redan beskrivit dem som "knäppa" :-).

Silvernalles
0

Skulle förståss stå 50 istället för procent-tecknet, snubblade på tangenterna…

David
0

Jag har alltid ätit maxdoserna på mediciner, är nog väldigt tålig när det gäller mediciner, på gott och ont. Så jag är långt ifrån någon "referensperson" Oskyldig

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

zmulan
0

Åh vad jag förstår ditt tankesätt!! Jag har ofta tänkt lika dant! Och jag känner mig jätte knäpp som tänker så. :S

Tror att det kan handla om att vi inte tror att vi blir tagna på allvar eller nått sånt. Eller jag vet inte…. tror inte jag ska tänka als idag. Tungan ute

men ville bara säga att du är verkligen inte ensam om att tänka på det sättet!

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

EmmaG
0

Äter inga meds, men däremot kan jag ibland tänka att jag oxå vill ha en diagnos..

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

[YlvaP]
0

#5 Enligt min läkare var den rekommenderade dosen 50-300mg.

#6 Ja jag är nog det. På god väg alltså. Måste sluta läsa medicinefrågor.

#9 Tack det känns skönt att vet att jag inte är ensam om min tankesätt.

Citronmeliss
0

Du är inte alls knäpp Ylva! Glad 

Tankar och jämförelser med andra "sjuka" tror jag är högst naturligt, det gäller även jämförelsen med andras medicinering!

Själv vill jag äta så lite medicin som möjligt..

Men, det kanske inte anses friskt, det heller..Oskyldig

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[YlvaP]
0

Tack Melissen…