Psykologi iFokus

Psykologi

Etikett: off-topic
Läst 2637 ggr
patti2
0

Vaccination mot svininfluensan

Kommer ni att vaccinera er mot svininfluensan när vaccinet finns tillgängligt? Jag känner mig osäker, jag är nästan mer rädd för att drabbas av biverkningar som följd av vaccinationen, än för själva influensan i sig. Men till saken hör att jag saknar en bit av ena lungan och jag tillhör därmed riskgruppen så jag borde kanske vaccinera mig. Kommer ni att vaccinera er?

sayuri
0

Jag kommer inte göra det

LenaR
0

I DN idag läste jag att man utsätter andra för risk genom att inte vaccinera sej, så därför tänker jag göra det. Annars hade jag låtit bli! Glad

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Citronmeliss
0

Jag är inte 100% säker ännu men det lutar åt att jag inte gör det..Obestämd

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

HannaM
0

Med tanke på mitt rännande på akutmottagningar så överväger jag det.

David
0

Jag har varit väldigt skeptiskt till det, men ungefär av samma anledning som #2 kommer jag att göra det. Plus att jag faktiskt rör mig en del inom sjukhusets väggar, på apotek och liknande, där det troligtvis kommer finnas en del smittbärare.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Bergspuman
0

Har ingen lust att bli sjuk, och att ev smitta andra. Och jag har en nyckelroll just nu på företaget. Så jag kommer att vaccinera mig.

Citronmeliss
0

Jag har ingen lust att få någon konstig bieffekt pga att vaccinet inte är helt "säkrat"..Rynkar på näsan

Hellre då influensasjuk idag, andra får ta ansvar över sina beslut och vaccinera sig om de vill..

zmulan
0

Jag vet verkligen inte alls. Har hört om de som varit gravida som fått skador så tveksamt.

Men någonstans försöker jag att inte lägga någon som helst energi vid hela diskutionen för än man vet vem som ska ha, vad det kostar osv. Bara att vänta och se!

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

David
0

Jag var så duktig till och med att jag skaffat mig alkogel så jag kan tvätta händerna ordentligt också. Men iofs, det har jag använt rätt ofta änd, mest för katternas skull, men nu känns det extra viktigt.

Jag vill inte bli sjuk, men jag kanske åker på att bli sjuk av vaccinet istället? Obestämd

// David

Jenahbella
0

jag kommer vänta och se, e inte så insatt..

Pialinn
0

Dom kommer inte att vaccinera folk över 60, så jag faller på det.

Ska till Spanien och där hade dom stora reportage ang influensan i maj, så kanske har den raserat över när jag kommer ner.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Bromelia
0

Har inte bestämt mig än. å ena sidan vill man ju varken bli smittad eller vara smittbärare men å andra sidan så känns ju inte vaccinet särskilt säkert.

ska diskutera med min läkare om saken.

sayuri
0

Jag har fobi mot sprutor så den som lyckas övertala mig att det är värt att få ångerst, yrsel och svimma för en spruta få gärna försöka övertala mig. Dessutom är jag inte någon som går utanför dören ofta så jag håller mina basiller för mig själv. =P

David
0

#13. Jag har/hade också världens nålfobi. Vet inte hur mycket ondare det gör med den här sprutan än med vanliga kanyler, som jag faktiskt vant mig vid.

Är inte heller utanför dörren så mycket, men eftersom den byggnad där jag har min psykolog är nästan precis jämte infektion och akutintaget känns det som att vaccinera sig vore en bra idé. Annars hade jag "gärna" tagit influensan för att bygga upp ett eget imunförsvar.

// David

sayuri
0

#14 Man får väga fördelarna mot nackdelarna och se vad slutsattsen blir. =) Det är inte dags för vaccinering än så det finns lite tid till kvar för ångerst om man säger så =)

fridaas
0

jag råkade visst lova min käre mor att göra det, på ett vilkor, vill egentligen inte göra det för jag tror att media bara har blåst upp allt till en stor sak, ungefär som med fågelinfluensan som det ändå inte hände någonting med.. men det är bara mina personliga konstiga tankar..

Men iaf jag ska ta sprutorna om hon under 2månders tid hör av sig en gång i veckan för att bara säga hej.. antingen via telefon, sms, mail, facebook eller msn.. bara hon hör av sig.. för det har hon aldrig gjort tidigare i mitt liv.. så nu är det på tiden att hon börjar bry sig lite om mig och inte bara om mina halvsystrar…

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Zaphix
0

Jag kommer göra det. Är inte alls rädd för några risker med vaccinet, influensavaccin finns ju varje år. Varför skulle det vara så hemskt just i år?

Dessutom kommer influensan drabba oss unga illa eftersom vi inte har samma motståndskraft mot influensor som äldre. Vi har inte haft lika många.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Bromelia
0

lite OT men en liten fråga. är det någon här som brukar bli sjuk efter vaccination? Nu menar jag alltså inget särskilt vaccin.

vi kan säga av sprutor i allmänhet.

HannaM
0

#18 Tja jag har en iller som fick en allergisk reaktion på en spruta en gång.. men annars nepp.

Bromelia
0

jag har, ända sen jag var liten, fått feber och blivit sängliggandes varje gång jag fått en spruta.

tänkte om det var nån mer som blivit sjuk..

sayuri
0

Jag brukar aldrig ta sprutor och har väldigt sällan tagit några sprutor heller under min uppväxt, bara de som man var smått tvingad till att ta och bedövning hos tandläkaren som de trycker i en utan att tirekt fråga. =/

Senixus
0

Jag kommer nog inte vaccinera mig. Tatuera, Pierca m.m är okej. Men sprutor för att förebygga en 'förkylning' Nej tack.

Och jag umgås int så mycket med folk ändå, så det spelar nog mindre roll.

Citronmeliss
0

Hej, Senixus! Glad

Så kul att se dig igen!

Bromelia, jag har aldrig vaccinerat mot något annat än stelkramp, något jag bliv tvungen till i samband med ett hästbett!

Däremot har mina barn reagerat ganska "dåligt" på sina vaccin de har fått under uppväxten.

De har blivit ordentligt sjuka, något som många verkar bli, tycker jag!

Jag upplever att de andra runt mig som vaccinerat sig mot influensa under åren som gått har blivit mer sjuka, än vad jag själv har blivit som avstått vaccination!

Rena allergireaktioner har jag dock inte varit med om att någon har fått, som tur är!

kerstinjo
0

Vi blir automatiskt vaccinerade på jobbet. Jag kan visserligen tacka nej, men det tänker jag inte göra.

Det har bara hänt en gång att jag har blivit sjuk av influensavaccin, men det var ganska lindrigt.

Kerstin 

Aviendha
0

#18 Japp, det har hänt en gång att jag fått hög feber, illamående och sängliggande i en vecka. Det var när jag gick i femman, men efter det så har det inte hänt.

Såg nu vid min vårdcentral att de som misstänkte sig vara smittade skulle gå runt hörnet. Annars har jag inte hört något om det :)

Citronmeliss
0

Jag håller fortfarande på att funderar över hur jag ska göra!Flört

sayuri
0

#23 Hästbett? Blev det allvarligt? *Funderar på alla bett jag fått från hästar och illrar*

#18 Jag har reagerat, fått ont i kroppen och det slutade med att jag inte kunde sova på ett antal månade. Så jag vill helst slippa sprutan…

Aviendha
0

#27 Man brukar ta en spruta i förebygande syfte om det är "illa". Antar att du liksom de flesta fick en spruta i skolan, och den ska sitta i tills man är 40 isf fick jag veta när jag fick ett ordentligt illerbett. Däremot fick jag äta antibiotika eftersom senskidan var skadad och en infektion hade kunnat förstöra/påverka senan till fingrarna..  Numer läkt och utan större men :)

sayuri
0

#28 Låter mindre trevligt med senskada och sånt är ju aldrig ku. Mins när min lilla hon var valp och höll på att bita fingret av mig, det var mindre skönt och man fick gå runt med ett svullet finger men de har ordentligt med muskler i de där små munnarna även om de är valpar. Nu vill jag inte veta hur stark hon har blivit =P

Jag gillar i övrigt inte stelkrampssprutorna, sen att läkaren satte den i ryggen på mig så det var mer eller mindre omöjligt att sova på grund av smärtan. Sen dess gillar jag varken läkare eller sprutor nämnvärt mycket … Men det var ju tur att det läkte, hade varit tråkigt annars

Aviendha
0

#29 Jo, nog finnes muskler i de käkarna alltid! Är så urbota glad att Avi inte "kan" bita hårt, Phoenix däremot har inte en aning om hur hårt han biter, det är hålslagning på nivå när han får för sig att (vad han tror är) naffsa :S Händer dock sällan nu, som tur är.

I ryggen? Jag fick min i armen, gjorde ont nog det :S Nålrädd som bara den dessutom, tror det var sedan de stack fel och drog ut nålen snett (läkaren tittade bort och höll på med ngt annat just som han skulle dra ut den) och det gjorde brutalt ont.

Citronmeliss
0

#27 Jag var ej vaccinerad som barn mot stelkramp och hade därför inget grundskydd!

Just i stallmiljö frodas stelkrampsbakterier lätt därför brukar man även vaccinera hästarna mot sjukdomen.

Hållr med om att stelkrampssprutan i ryggen gör ont inte bara när man får den utan även långt efteråt!Obestämd

patti2
0

Nu är det en till kille i gästrikland som har blivit allvarligt sjuk i influensan. Även han behandlas med hjälp av en konstgjord lunga. Lie skraj blir jag. Jag menar har man inte full lungkapacitet bör man kanske ta det på allvar.Obestämd

sayuri
0

#30 låter obehagligt att han drog ut den snett, jag hade nog ylat så trumhinnorna trillat av mönniskoan om någon gjort så på mig. Är inte nämnvärt intresserad av att spara någons hörsel om de skadar migTyst

I övrigt …

Det är inte tillåtet/rekomenderat att göra den i ryggen men den läkaren som gjorde den han följde inte reglerna tydligen (enligt en annan läkare som jag pratade med senare) utan gav mig helre ett helvete i flera månader än följde rekomendationernaSkrikandes. Sen att jag dessutom hade fått väldigt många andra sprutor vid samma tillfälle det gjorde inte precis upplevelsen bättre. Illrar är bra underbara djur och helt klart värda "hålslags" risken. :)

#31 Det var riktigt smärtsamt, dessutom var jag inte så gammal, kanske 10-11 år så det satte sig djupt ner i mitt minne. :/ Jag visste faktiskt inte det om stallet men nyttigt att veta med tanke på hur ofta man är bland hästar (kanske inte just nu men i vanliga fall).

Citronmeliss
0

För er som fortfarande inte har bestämt er hurvida ni ska vaccinera er eller ej kanske nedanstående är intressant!

Anders Tegnell, chef för Socialstyrelsens smittskyddsenhet, berättar om vikten av att så många som möjligt vaccineras.

" - För att undvika att stora delar av samhället insjuknar är det av stor betydelse att alla som kan går och vaccinerar sig. Vi får de största skyddseffekterna både för utsatta individer och samhället i stort genom en massvaccinering, säger Ander Tegnell.

Tanken är att alla som bor i Sverige ska erbjudas vaccin mot den nya influensan. Till en början har dock Socialstyrelsen beslutat att prioritera gravida, personer med kroniska sjukdomar och sjukvårdspersonal. När nya influensavarianter uppdagas, som i detta fall, brukar omkring 30-40 procent av befolkningen insjukna, vilket är en markant skillnad från den årliga influensan då endast några procent av befolkningen blir sjuka.

Är den nya influensan allvarligare än vanlig influensa? - Ja det skulle jag säga, med motiveringen att det är mycket fler som kommer drabbas och det är allvarligt, säger Anders Tegnell, chef för Socialstyrelsens smittskyddsenhet.

Än så länge har vaccinet, som kallas Pandemrix, inte blivit godkänt av Europeiska läkemedelsverket, Emea, och inte heller av Europeiska kommissionen. Men de kvalitetskontroller som gjorts tyder inte på att det skulle vara några konstigheter med produkten eller att vaccinet för den delen medför några allvarligare biverkningar, uppger Tegnell. Men det finns en grupp som bör vara försiktiga med att vaccinera sig. - Personer som är överkänsliga mot ägg bör undvika vaccinet då det finns en liten risk att läkemedlet innehåller små rester av ägg.

Socialstyrelsen går nu ut med information till samtliga landsting om hur vaccinet fungerar, och hur en vaccinering går till. Därefter är det upp till varje landsting att bedöma vilket tillväga gångsätt som är lämpligast för respektive landsting. - Själva vaccineringen kommer förmodligen att ske på lite olika sätt beroende på var i landet man bor. Centrala Stockholm kommer säkert ha ett annat upplägg än norrlands inland till exempel. Huvudsaken är att landstingen når ut med informationen om att samliga bör vaccineras, säger Anders Tegnell.

För att vaccinet ska ha effekt ska man, enligt Tegnell, ta två sprutor med tre veckors mellanrum. Men trots en massvaccinering befaras ett stort antal insjukna, omkring 400 000 svenskar beräknas drabbas under hösten. För att förhindra smittorisken går Socialstyrelsen nu ut med tips och råd till bland annat skolor och dagis. På Socialstyrelsens hemsida står det bland annat att det är viktigt att barn och vuxna som vistas i skolan är noga med att följa hygienrutiner, som att till exempel tvätta händerna ofta och noggrant, att hosta och nysa i armvecket och att stanna hemma om man är sjuk."

Pubicerat, netdoktorn 2009-08-21

Saga85
0

Jag vill egentligen inte hålla på att vaccinera mig "i onödan", men kanske vill det iaf. Mest med tanke på min lilla systerson, en väns nyfödda bebis och en vän som har en sjukdom som gör att hon knappt har något immunförsvar. Bryr mig inte om jag själv blir smittad, men skulle inte våga att riskera att någon av dessa blir smittade (av mig, bl.a.).

David
0

Jag tänker vaccinera mig efter mycket övervägande.

Det här med att inte vaccinera sig om man är överkänslig mot ägg tror jag gäller det vanliga vaccinet också.

// David