Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettberoende
Läst 2827 ggr
miss79
0

Hjälp tack

Hej alla

Jag har svårt att se mitt beroende som en sjukdom, känns mer som dålig karaktär och dålig viljestyrka.

Jag har problem med mitt ätande, äter för alla anledningar utom näring, ångest dämpande, tröst, men också har jag märkt för att jag vet att det skadar mig tex inte äta och sedan bara sätta i mig sådant som jag är sugen på som för att straffa på något sätt.

Har tyvärr också tagit till alkohol för att självmedicinera när jag mått sämmre.

Jag har ångest och deppresion som jag kämpar med.

Silvernalles
0

Tror inte det finns något som kallas "dålig karaktär". Jag tycker att det är ett uttryck för att man mår dåligt, när man gör saker som inte är bra för en, eller?

Har också ätit som tröst, men har bara mått ännu sämre efteråt. Nu menar jag inte en chokladkaka nu och då, utan verkligen frossat i skräp, och ibland kräkts efteråt. Nuförtiden tar det sig andra uttryck, mycket tveksamt om det är bättre.. Händer inte lika ofta iaf.

Får du någon hjälp mot din ångest & depression? Annars -sök hjälp. Det kan ta emot alldeles fruktansvärt, men man måste nog göra det om man börjar tappa kontrollen över sitt mående?

Att ta till akohol är en varningsklocka. Men det lindrar, tror många sitter där. Kan nu och då själv ta ett glas vin förmycket ibland, men kan också avstå helt längre perioder.

Livet är skit ibland, men det KAN bli bättre.

Hoppas du orkar söka hjälp!!

miss79
0

Ja jag har hjälp sedan långt tillbaka och äter medeciner men det går trögt så trögt är i en svacka nu, tänkte att jag skulle vädra mina tankar här så att säga och se om det hjälper

lakrits69
0

Jag känner också igen beteendet, tror att många gör lika när de mår dåligt, tröst- eller och ibland straffäter.

Mot alkohol har jag en mentalspärr , man pappa är alkoholist och jag bor inte ensam, om de andra skulle se att jag drack typ mitt på dagen skulle jag skämmas ögonen ur mig.

Jag har frossat mycket tidigare och kämpat länge med det, vet inte riktigt hur jag har tagit mig ur det. Jag vet att jag inte har lika mycket sötbegär längre i alla fall men god fet smaskig mat är jag svag för. När jag är "mätt" och belåten minskar ångesten.

Du kanske ska äta vitamin tabletter, köpa riskakor med god smak, en påse med hårda karameller som du kan suga på ibland.

Du skriver inte om du är överviktig!?

miss79
0

ja jag är mycket överviktig

lakrits69
0

Du skriver att du får medicin! Är det ångestdämpande eller ökar det ämnesomsättning eller minksar det upptaget av kalorier?

Det är en långsam process men det är viktigt annars tar kroppen jätte mycket stryk. Det handlar om att ändra hela sin livstil helt och hållet, ingen tillfällig bantning!

Jag har misslyckats många gånger med denna förändring men har slutat att gå upp och ned i vikt i alla fall nu och är bara lite överviktig.

Vanliga tips vid bantning som jag tror på:

#Sov 8 timmar per natt, ligg gärna att dra dig lite längre i sängen, sätt på radion och ligg lite och lura

#Äta frukost, kaffe får igång magen!

#Aktivering/arbeta, skriv ned på en lista vad du tycker om att göra, kanske något nytt projekt som att möblera om, plantera växter, läsa bok, se film, dataspel, fönstershoppa…det viktiga är att du gör något

#Om du är ruggig och fryser, ta ett gott bad eller dusch

# Ät ofta men lite, byt mat tallriken till en liten…minskar magsäcken och du måste sluta att äta dig proppmätt

#Ät sådan mat du tycker om men i små mängder

#Ät absolut inte efter kl 18 i så fall riskakor

Allt detta vet du säkert med det kanske inte skadar med lite sporrning