Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettoff-topic
Läst 4110 ggr
Salladshataren
0

Leverans från DHL

Jag vann en auktion på Tradera, en digital systemkamera. Hämtade ut den i onsdags (30/12-09), sen upptäckte jag att den är i sönder!

Och då insåg jag att jag hade slängt både sändningsnumret och emballaget den kom i Förvånad Suck! Lagningen går på 350 kr, men det är ju pengar som jag behöver!

Någon som vet om de arkiverar sändningsnumret och information? Kommer ihåg hur det var paketerad och de är välkomna att prata med avsändaren också…

Kan inte sluta tänka på detta! Blir så arg på mig själv och DHL Skrikandes

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

David
0

Avsändaren borde ha kvar sändningsnumret. Privat eller företagsavsändare?

De arkiverar kvittenser och annat kring frakten, men måste ha sändningsnumret att gå efter för att hitta det.

Vad var det som var sönder? En typisk fraktskada? Är inte nödvändigtvis DHL´s fel.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Salladshataren
0

Privatperson som skickade paketet.

Speglen till sökaren hade hoppat ur, enligt han som skickar kameran till lagning. Så krävs det ganska en kraftig smäll för speglen skulle trilla av.

allhealing
0

Var kameran dåligt emballerad?

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Salladshataren
0

#3 Det kan man säga. Den var inrullad i lite plast och skickades i en kartong. Enligt hon så hade hon skickat en massa med dyra kameror så, och de gick inte ens sönder! Så hon säger att jag ska kontakta DHL för ersättning.

Hawknestgrove
0

Be säljaren om hjälp och ring DHL:S kundtjänst. ÄVen om du har tappat lapp och allt, så ska de kunna leta fram dig och du ska kunna spåra frakten via Tradera också. . Säljaren har skyldighet att packa så, att saker tål ett fall på 1,5 meter. Hoppas du inte har lämnat omdöme på varan än. För det kan faktiskt vara säljarens fel om han varit snål med emballage. Är själv Traderare, så jag vet att man aldrig kan emballera för mycket. Skickat kameran på lagning?  det var inte bra…. ännu. för det finns en försäkring på transporterna.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

David
0

Tycker också det låter lite konstigt. Jag använder DHL dagligen, och det kan skickas allt ifrån papperskataloger till väldigt stötkänsliga kristallglas utan att någongång fått det trasigt.

Tippar på att säljaren embalerade det väldigt dåligt (då ersätter inte DHL normalt, eftersom det inte är deras fel) eller att den faktiskt var trasig direkt när säljaren skickade den. Hur ser säljarens andra omdömen ut? Kanske fler som råkat ut för samma?

// David

Salladshataren
0

#5 Har redan skickat den på lagning, men då har jag ett kvitto som jag kan visa upp hur mycket lagningen gick på. Har redan lämnat ett omdöme, negativt. Blev ganska besviken när jag öppnade paketet och såg hur hon hade paketerat den. Då hoppas jag på att inget var sönder.

Hur kan man spåra frakten på Tradera?

Salladshataren
0

#6 Hon har fått många bra omdömen, bara två stycken dåliga. Den ena är ifrån mig och den andra fanns det ingen förklaring till det däliga omdömet.

Salladshataren
0

Jag ska skicka mail och fråga om sändningsnumret. Vänder mig till DHL, vill de inte ersätta så får jag vända mig till säljaren igen. Tycker mest att det är både hennes fel och DHL's.

Hawknestgrove
0

Eftersom du har slängt emballaget, så får du gå in på auktionens nummer. Du går in bland dina köp. MEn det är ju ganska meningslöst att spåra frakten. Den visar bara hur paketet har gått.

Salladshataren
0

#10 Hittade sändningsnumret! Skrattande

Hawknestgrove
0

Toppen. Då har du allt du behöver. Då får du ringa DHL:S kundtjänst i morgon. OCh är det inte deras fel, så får du räkna med, att du får ett dåligt omdöme i retur. Det är alltid bättre, att försöka lösa tvisterna privat. HAr säljaren bra omdömen, så vill han ogärna ha dåliga. JAg vet själv, jag betalar hellre igen köpesumman och frakt och returfrakt, än att jag får ett dåligt omdöme. HAr än så länge inte en enda röd prick på mig.

Hawknestgrove
0

vad hette säljaren? Nicket, alltså….

Salladshataren
0

#12 Fick ju ändå dåligt omdöme av henne…

#13 leidis

Hawknestgrove
0

kollade auktionen. Du får som sagt ta kontakt med DHL. De är bra att ha att göra med. Det är ju en försäkring på frakten, under förutsättning att man behåller emballaget och anmäler med en gång. DHl har ju sina egna kartonger, så det är ju väldigt svårt att  lägga ner i för liten kartong….

David
0

// David

David
0

DHL:s reklamationsvillkor;

Skada, minskning eller förlust, som är synlig, ska anmälas genast vid godsets mottagande och antecknas i transportdokument eller i annan handling. Anteckningen ska bestyrkas av DHL:s representant.

Mottagaren uppmanas att i omedelbar anslutning till mottagandet av gods kontrollera om det är behäftat med dold skada. Dold skada ska anmälas till DHL snarast, dock senast sju (7) dagar efter mottagandet för biltransporterat eller lagrat gods, senast fjorton (14) dagar efter mottagandet av flygtransporterat gods och senast tre (3) dagar efter mottagandet av sjötransporterat gods.

DHL är inte ansvarigt för dold skada som visar sig i samband med transport om godset tidigare transporterats eller hanterats på liknande sätt och inte före den senaste transporten påbörjades varit föremål för kontroll av eventuell dold skada.

Vid successiva transporter där även annan än DHL hanterat gods, är DHL inte ansvarigt för skada om DHL kan göra sannolikt att skadan inte uppkommit då DHL, eller någon annan som DHL ansvarar för, haft godset i sin vård.

Och som Gunilla säger, DHL är väldigt bra att ha att göra med.

// David

Hawknestgrove
0

Åh det går? Jag är ju en sån som älskar att bråka i telefon…. För mig så hade DHL förväxlat två paket…. Rättare sagt ombudet. Så det blev ett jävla liv på mig. De fick hämta respektive paket hemma hos dem som fått fel…..och då rörde det sig ändå bara om värde 35 kr plus frakten

Salladshataren
0

Det har gått 7 dagar sen jag hämtade paketet… Eller det var sju dagar sen igår…

David
0

#19. Du kan alltid prova, men jag tvivlar att DHL tar på sig skadan, framförallt eftersom det var dåligt emballerat och att det gått en tid sedan du tog emot godset.

// David

Salladshataren
0

#20 Vad har jag att förlora? Får jag svar av dem att de inte vill ersätta så får jag elda på säljaren….

kerstinjo
0

Jag är själv en flitig Traderare och för mig låter det som säljaren paketerat dåligt.

Jag är ganska säker på att du inte får någon ersättning från DHL, för de kommer med all säkerhet att vilja se hur kameran var paketerad.

Som David säger så har det gått för lång tid och skador ska anmälas ganska omgående.

Kerstin 

Salladshataren
0

Mailet ifrån säljaren:

hej

jag har skickat många kameror , de brukar alltid klara sig . du skulle ha kontaktat DHL , de ersätter upp till 5000 kr , det är deras skylidighet ! för att kameran är inte värd att reparera ! Du bör kontakta de och de är lätta att göra med .

jag är ledsen att din kamera har gått sönder på vägen . jag har fått många omdömmen att just mina paket är välpaketerade ! enligt posten är det aldrig för väl paketerad det är just därför jag skickar aldrig några paket med posten och de ersätter aldrig ett paket ifall det går sönder tom att det är rekomenderat.

jag tycker att du skall Kontakta DHL och kräva ersättning de är välkomna att ringa mig på ******** mvh L

Ja, känns som säljaren inte vill ersätta om inte DHL vill. Ska ändå ringa dem och se.

Salladshataren
0

Har ringt till DHL nu, de skulle undersöka ärendet och höra av sig igen med sitt utlåtande.

Hawknestgrove
0

ja man bör faktiskt  klaga med en gång och spara emballaget. Annatrs så står ju ord mot ord, när det dessutom gått så pass lång tid.

David
0

Synliga skador ska man anmäla direkt till chauffören så det blir antecknat. Och skador som inte syns utanpå paketet absolut senast 7 dagar. Men jag drar öronen åt mig redan efter att det har fått ett par dagar.

Tror 99% av de som beställer något öppnar paketet direkt och märker om det är trasigt eller inte. Att komma flera veckor efteråt och anmäla en skada känns som, ja… Skulle en kund till mig reklamerat en skada efter ett par veckor skulle jag vara väldigt tveksam till det hela.

// David

Hawknestgrove
0

ja det som var dumt, var ju att du inte kontaktade säljaren direkt och sparade emballaget. För som sagt, är det en transportskada som DhL är skyldiga till, så får du ju ersättning om det är packat så, att det ska tåla fall från 1,5 meter.

Salladshataren
0

Det har knappast gått flera veckor. Dessutom så har det varit både nyårsdag och trettondedag jul, vilket betyder att folk är lediga.

Sen kunde jag inte veta att man var tvungen att spara emballaget heller, för jag la kameran på en hylla och en dag senare så kommer pojkvännen med den och säger att den är i sönder.

Hade säljaren packat kameran ORDENTLIGT ifrån början, så hade jag sluppit allt detta jävla skit. Jag är inte speciellt road av sånt här…

Hawknestgrove
0

Usch, tråkigt…MEn just det där, när man handlar mycket på Tradera, som jag gör, så får man nästan se till att man kollar grejen  i samma ögonblick som man hämtar ut den. JAg köpte en liten kaffebryggare för jul. Hämtade den i förrgår, innan dess, så hade jag inte lämnat omdöme. Så det första jag gjorde, när jag kom hem så testade jag den. SEn lämnade jag omdöme. Så hade det varit fel på grejen elelr embalalget, så hade jag i fösta hand tagit DHL på det om skadan syns på förpackningen. Sen hade jag tagit kontakt med säljaren.