Psykologi iFokus

Psykologi

Etiketterdepressionångest
Läst 3581 ggr
Cochon
0

Ångest & oro i skolan...

Halloj!

Igår var det första skoldagen och då sprang jag runt och hade ångest hela dagen, och ofta gick det så långt så jag skakade av ångest, inget kul alls. Sen vid middagstid så hade jag fått ont i svanskotan/ryggen av allt skakande… Usch, kände bara en sådan oro hela dagen, för något, men vad vet jag inte riktigt…
Idag så  fans det inte så mycket ångest, eller jo, men den var väldigt svag, men sen när jag skulle till danskan så var det inte så kul då jag fick reda på att jag skulle flytta den. Vi fick flyttat den till Måndagar istället, och det var till 11.15-11.45 och min lunch börjar 11.10 och varar till 12.10 så alla dem andra hinner gå och äta innan jag är färdig med danskan så jag måste gå och äta själv, usch jag klarar helt enkelt inte av att sitta och äta själv och det skulle förvåna mig stort om någon faktiskt ville vänta tills jag hade haft min danska klar… så jag vet inte om jag kommer äta något på Måndagar… Och dessutom så hade jag min danska på Elevensval innan och nu innebär det ju att jag måste gå tillbaka till min grupp på elevensval. Den gruppen finns det ingen person som jag känner mig trygg med, så jag vet inte hur stark min ångest kommer bli då… Usch nej, det låg så perfekt innan och nu känns det som allt är skit för jag vill inte vara där… När min dansklärare hade gått så kändes det som jag bara kunde sitta där och gråta för det kändes så skit…
Detta känns ganska tramsigt nu när jag läser det, men det är ändån detta som händer…

Mvh "Cochon"

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Katarina
0

Det är inte alls tramsigt! Mår man inte bra känns det enklare att kunna flyta med i mängden; t.ex äta när alla andra äter, och slippa sitta själv.

Hemskt att försöka fungera i skolan när man har kraftig ångest också.

Förhoppningsvis kommer det att funka bättre & bättre! Ny dag,ny termin, nytt år och tom nytt decennium.

Håller tummarna för att du ska må bättre!!

Zaphix
0

Jag förstår dig. Klarade heller inte av att sitta själv i matsalen och äta. I ettan på gymnasiet hade jag inga vänner, förrän jag i slutet av andra terminen bytte klass. Jag åt aldrig lunch, och blev så hungrig att jag oftast gick hem vid lunchtid. Hade bara två lektioner per dag á tre timmar, så missade ganska mycket när jag gick hem..

Vet inte alls hur du ska lösa det, men lös det inte som mig och skolka i alla fall.

Förresten, häftigt att läsa danska, aldrig ens hört om någon som läst det i skolan. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Musiken
0

Jag vet inte hur du har det med dina klasskompisar, men de i min klass som var i grupper hade alltid folk som vantade pa resten om de hade extra lektioner eller dylikt. Ett annat alternativ kanske skulle kunna vara att mota upp klasskompisarna efter din danska (haftigt val av sprak forresten!) och ha med en macka eller nagot som du kan ata pa rasten med dem?

Ang elevens val sa brukar sant losa sig. Antingen sa jobbar man sjalv, eller sa finns det nagon annan som ocksa ar ensam :) Vad laser du da forresten?

Vet hur det kanns nar "allt" gar emot en, men det galler att forsoka se mojligheterna istallet for motgangarna :) (ett rad jag sjalv borde lyssna till…)

Cochon
0

#1 Nej, jag tycker absolut inte om att sitta i matsalen (t.ex) och äta själv, för det känns som alla kollar på mig just för att jag är själv och då tänker jag osse på det jätte mycket och ja…
Hmm… fungera i skolan är ofta inte ett så stort problem, men visst svårare blir det, men kan inte föra någon konversation, läsa eller något liknande, men man får bita ihop och göra det bästa av situationen. Dessutom så höjs ofta min ångest en grad när jag sitter iklass rummet då alla killar ska hålla på, känns väldigt otryggt då…
Tack så mycket :)

#2 Skönt att det är andra som känner som jag. När jag sitter i matsalen med dem andra så brukar det hända att jag tar för lång tid på mig att äta klart, så ingen orkar vänta så det går och då klarar jag sällan av att äta upp så det blir som det blir, och jag känner att det blir svårt att hoppa över maten på Måndagar, men får se…
Hmm… danska läser jag som modersmålsundervisning, min mor och jag är från Danmark så jag kan språket, men stavningen är något värre. *host host* ;)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.

Lyan
0

Vet hur det känns att äta ensam :-( Men kan du inte ta med dig mackor på måndagarna om ingen orkar vänta? Jag brukade gömma mig bakom skåpen i något hörn när jag gick i skolan. Kanske inte bästa lösningen men ett förslag tills du blir starkare? Jag brukade sitta och läsa längst in i korridorerna, då kom det nästan aldrig någon. Då kan du ju äta mackor samtidigt.

Hoppas det ordnar sig!

Cochon
0

#3 Det är olika, men det händer väll ändån att det är någon som inte orkar sitta kvar och vänta, och då följer de andra med, och jag får sitta kvar… :( Man kan köpa bullar på torget (som vi kallar det) som är på vägen till matsalen och det tänker jag så klart göra, men jag vet inte hur länge dem räcker (ibland tar de slut på förmiddagen)… Danska har jag som modersmåls språk, så jag kan ju språket men stavningen är kanske inte så bra *host host* ;)
Vi har elevensval med sjuor, åttor och nior från hela hemvisten, och vi har läxhjälp/promenad. Själv så ville ja inte ha det, men tydligen så tyckte de att jag skulel ha det i alla fall (?). I princip så är det bara stökiga personer som är i gruppen så jag är inte särskilt glad för att vara där då, tycker inte ens om att dem säger något till mig…

#5 Hmm… vår skola är uppdelad i hemvister (detta är svårt att förklara så jag vet inte om du fattar, men men…) Jag går i söder, och söder ligger mellan torget och dem andra hemvisterna, så det går folk igenom hela tiden för att komma till maten eller torget, så det finns inte direkt något ställe att vara själv på, i så fall hade jag suttit där nästan hela tiden :P