Psykologi iFokus

Psykologi

Etiketterdepressionångest
Läst 2031 ggr
gris3n
0

anti dep?

hej, jag ska få medicin för/mot adhd, jag prövade cincerta i 2 veckor men det funkade inte alls då jag fick nästan varenda dokumenterad biverkning å de gick inte över så läkarn tyckte inte jag skulle äta de mer.

istället tyckte hon att jag skulle pröva zoloft, då jag kastats mellan hopp å förtvivlan flera gånger om dan ett tag.

har ätit de i ca 2 veckor nu och tycker det funkar super…inga extrema biverkningar å endast en lättare "svacka" i början. men igår när jag va ute å gick med hunden så mötte vi en bil å jag fick en stark impuls att vilja slänga mejj framför bilen!

e det normalt att få såna impulser trotts att man går på anto dep?? att man fotfarande kan må dåligt de e jag ju me på, men jag trodde inte att jag skulle få en impuls å vilja slänga mejj framför en bil från ingenstans :O

hjälp O.O typ…

HannaM
0

Varför har du inte fått prova ritalin istället för concertan? Zoloft är ju en helt annan typ av medicin.

gris3n
0

jag glömde nog skriva att läkarn tyckte jag skulle få ordning på "dåligt måeendet" innan jag ska få prova ritail. men det är iaf tänkt att jag ska få testa ritalin innom en snar framtid :)

Aviendha
0

Om du läser bipackssedeln på i princip vilken antidepp som hellst så står det att man under insättningsperioden kan uppleva värre ångest och självskadetankar/impulser bland annat. Så ja, jag skulle säga att det är rätt normalt. Detta borde du blivit informerad om ^^

Nåväl att zoloft inte ses som en "farlig" eller "tung" medicin, men det kan vara väldigt viktigt för en att veta om vad som väntar en. Man ombeds ofta att berätta vad som kan ske för närstående så de kan hålla koll på en. Ta hand om dig! Det är lättare att hantera om man vet om det, det är iaf min upplevelse efter att ha testat lite av varje och fått den effekten i mer eller mindre utsträckning på alla preparat hitintills.

Zaphix
0

Egentligen bör man inte ens äta centralstimulerande medicin som deprimerad sa min läkare, för depressionen har en förmåga att bli värre då. Så jag fick börja med Voxra och blev en aning friskare innan jag fick börja med concerta.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

HannaM
0

Så olika vad olika läkare säger… jag blev rekomenderar, starkt rekomenderad att börja med centralstimulerande med en gång trots övrigt mående.