Hur sova utan medicin?
Jag vaknar runt 7-8 på morgonen. Är vaken hela dagen och jag är inte ens trött på kvällarna. Klockan kan bli närmare 1 halv 2 utan att jag blivit trött.
Tar varje dag Stella (Zolipdem) fast jag skulle ta den som behov men har nu tagit den varje dag i tre veckor. Kan inte somna utan den eller ens bli trött utan den. Psykiatrikern tyckte jag skulle ta en Atarax vid 21-tiden på kvällen men jag blir så seg dagen efter om jag tagit den på eftermiddagen eller kvällen. Och sen gillar jag inte henne utan "fick" henne när min läkare slutade. Så bara för att hon säger så, så gör jag tvärtom av ren trots.
Nå hur skall jag bli trötter utan medicn som hjälpmedel? Tror det är Concerta som gör mig pigg på kvällarna.

Spikmattan får mig avslappnad. Inte alltid jag somnar men jag går ner i varv och ligger och är lugn och vilar istället för att vara hyper.
Det finns ju andra saker att somna på, theralen används rätt ofta. Vissa får bakiskänslor dagen efter andra slipper.
Det skulle ju vara bra om man kunde somna utan medicin men det är väl lönlöst om man redan börjat med medicin. Kroppen väntar väl på at medicinen skall komma. 
Tyvärr får jag inte använda mig av spikmatta då jag har Blödarsjuka.
Ut och gå går inte heller dels för att jag är mörkrädd och rädd fr att vara ute på kvällarna. Och dels för att jag inte kan lämna barnen ensamna hemma.
Läsa en tråkig bok är ganska bra för mig, jag kanske inte somnar men som Hanna skriver, så går jag ner i varv och blir avslappnad. Att titta på ett tråkigt tv-program är också avslappnande om man inte blir för upphetsad och sur för att det är så tråkigt förstås.
Boken behöver inte vara tråkig heller, men en faktabok, uppslagsbok med mycket konstiga termer blir jag trött av. Det får inte vara en bra och spännande bok, då kan jag läsa halva natten.
Att städa och tvätta blir jag trött av.( också sånt som är tråkigt )
En långpromenad funkar också för mig, men det skrev du att det inte gjorde för dig. Mycket frisk luft gör mig trött också.
Kanske du kan gå en lång promenad i rask takt på dagtid//lunchtid/eftermiddag?
Har du något badkar? Ett långt, varmt , avslappnande bad med kamomillte´på kvällen kanske kan vara något.?obs! kolla så att kamomill funkar ihop med dina mediciner bara!
kram isa
Har ingen ro i kroppen att ligga och läsa. Har inget intresse i att läsa just nu och det går i perioder.
Har inget badkar så det inte det heller. Tyvärr. 
Kamomill har jag inte testat förut. Kanske skall testa. Hur vet man om det funkar med mina mediciner? Ringer man och frågar den som skrivit ut medicinen eller? Kan dom något om sånt? Vet att det finns ett te som heter Kvällsro men just nu kommer jag inte på vem det är som gör denna sort.
#4 I vissa fall kan det stå på tee´t s förpackning, men då står det något liknande som "bör inte intas med vissa mediciner" eller att man ska vara "aktsam i samband med vissa mediciner".
Men på bipackssedeln på dina mediciner bör det stå, läkaren borde kunna veta också. Jag vet att det på vissa värktabletter som jag har står det att det ej skall kombineras med Johannesört, eller Rosenrot.
Men jag har aldrig sett något som varnar för kamomill,alltså på mina mediciner för det är ganska milt, men riktigt säker kan man inte vara innan man kollat upp det, eftersom vissa saker i kombination med annat kan ge oönskade reaktioner/biverkningar.
Om jag vore du , skulle jag först kolla bipackssedlarna på mina mediciner + ringa och fråga läkaren.
Mvh isa
Jag har inget minne om att det skulle stå något om kamomill. Har läst om citrusfrukter då jag åt optipar.
Fattar inte varför min länk inte fungerade, du får gå in själv på ovanst. hemsida, för bokstäverna stämmer i alla fall.
mvh isa
Stella finns inte i den svenska fass. Men Zolpidem finns.
Egentligen fattar jag inte varför jag fått denna medicin. Man skall inte ta om man har dessa:
- om du har nedsatt njurfunktion.
- om du lider av någon psykisk sjukdom.
- om du lider av depression.
- om du missbrukar eller har missbrukat alkohol, droger eller läkemedel.
Dessutom skall man inte ta denna medicin samtidigt som:
Detta gäller bl a andra läkemedel som påverkar hjärnan såsom läkemedel mot vissa psykiska sjukdomar, läkemedel mot depression, lugnande eller ångestdämpande läkemedel, narkosmedel, smärtstillande läkemedel, muskelavslappnande läkemedel, vissa antihistaminer (t ex allergibehandling som orsakar dåsighet), rifampicin (medel mot tuberkulos) samt läkemedel mot epilepsi.
För att svara på din fråga. Hur sova utan medicin?
Genom att ta reda på den bakomliggande orsaken till varför din sömn inte fungerar.
Detta kan man göra på en mängd olika sätt. Vilka metoder har du provat på?
jag har tittat på film och tv-serier och cyklat. Egentligen inte så mycket men fått olika medicinermen ingen har riktigt funkat så som Stella.
Jag har provat på att ligga och läsa men jag bara läser och läser utan att bli trött.
Så du tar alltså mediciner om jag tolkar dig rätt?
Hade du problem med sömnen innan du började ta mediciner?
Jo jag tar mediciner men bara en sort i taget så att säga. Jag tar inte flera utan när jag fick något nytt så slutade jag med den andra.
Jag hade ett annat problem med sömnen. Jag kunde vakna mitt i natten och inte somna om men nu har jag svårt at somna och kan vara uppe länge om jag inte tar medicin.
Jag hänger inte riktigt med nu, innan du började medicinera hade du problem med din sömn även då?
Det jag undrar över är alltså om sömnen är kopplad till dina mediciner eller inte.
Jo jag hade problem innan men dom var av en anna karaktär och det var därför som jag började med mediciner.