Lagstiftning mot mobbning
Alltså, det FINNS redan lagstiftning mot mobbning. AFS 1993:17. Kränkande särbehandling i arbetslivet. Men människor känner inte till den lagen. För jag tror de skulle anmäla betydligt oftare, om de kände till den.
Mobbning klassas som ett våldsbrott enligt lagstiftningen. Därför ska det hanteras av rättsväsendet och inte av arbetslivets parter.
Arbetsmiljöverket borde, enligt min åsikt, dra igång en stor informationskampanj för att upplysa om lagarna och sina egna föreskrifter, och se till att fackliga organisationer och fackklubbar har föredrag och utbildning i ämnet.
Sedan måste polisväsendet få mer utbildning i den här typen av brott, och gemene man måste få in i skallen att man ska ANMÄLA. Inte vara "snäll".
Jag jobbar själv på ett företag där nuvarande VD:n gjort sig skyldig till detta, bl a mot mig och mot en annan Medarbetare. När det gäller mig, är det inte systematiskt. Det hände en enda gång, vilket nog inte räcker för en anmälan. Han håller sig undan mig nu. Men gör han minsta lilla till, så går jag vidare med det hela.