Psykologi iFokus

Psykologi

Etikett: behandling
Läst 2917 ggr
Zaphix
0

Sluta med medicin, usch..!

Har ätit stilnoct varje kväll i en veckas tid, inte alls bra. Kunnat äta två kvällar på raken förut innan bieffekter som illamående och huvudvärk på dagen kom. Men nu trodde jag att det gick bra, var säker på att illamåendet berodde på att jag åt dåligt, brukar må illa då.

Men när det natten mot torsdagen inte blev så bra med stilnocten, ordentliga hallucinationer, så ringde jag läkaren som tyckte jag skulle sluta.
Illamåendet och huvudvärken fortsatte på torsdagen, trodde det berodde på maten så jag började äta var fjärde timma. Men blev bara värre och värre.
Igår var det ordentligt jobbigt, ordentligt yr och illamående, sängliggandes stor del av dagen men blev tvungen att rasta hunden och sånt.

Men idag är det riktigt hemskt, knappt sovit något alls inatt, utan känts som jag fallit rakt ned när jag blundat och när jag tittat mått riktigt illa.
Nu på förmiddagen har jag mått värre än de andra dagarna, kräktes när jag kom in efter att ha rastat hunden båda gångerna. Och nu ligger jag i sängen med laptopen, tur jag lånade pappas tidigare i veckan iaf.

Jag väntar på en vändning!

Hur illa kan man egentligen må innan det tar stopp?

**
Hur lång tid kan det ta innan kroppen kommer ur abstinensläget?**

Nån som har sluta-medicin-erfarenheter att dela med sig?

Jag ska aldrig någonsin mer sluta med en medicin, bättre att fortsätta i all eveinnerlighet. (eller bättre att aldrig börja kanske..)

Slutat med mediciner förut, men aldrig varit såhär jobbigt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

evrekaw
0

Just olika sömnpreparat kan vara svåra att sluta med… Har ju slutat med allt vid mina graviditeter.

Kan tyvärr inte veta exakt vilken medicin som gav vad - då jag ju slutade med flera samtidigt. Men svårast var det att kunna somna igen på egen hand… Den där känslan av att falla rakt ner, som du säger, den känner jag så väl igen…

Det tog nog en vecka ungefär innan den känslan avtog…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Zaphix
0

Annan medicin kan man ju trappa ned väldigt långsamt, gjorde det när jag slutade med serotonin-medicin, fick fallande-känslan men lyckades undvika den genom otroligt långsam uttrappning.

Somna på egen hand har jag inte kunnat på många månader nu, därför har det varit så skönt med stilnocten. Men vill aldrig mer vara med om såna där hallucinationer igen, då sover jag hellre inget alls.

En vecka.. Typ hälften gjort snart då.. Hoppas illamåendet slutar innan iaf, det är värst.

Min och Dackes blogg

evrekaw
0

#2 Det finns ju andra preparat än Stilnoct. Jag har inga som helst biverkningar av Zopiklon som är en annan sorts insomningstablett.

Zaphix
0

Zopiklon får jag migrän av, tog det förut, men efter ett tag gick det inte längre. Somnade iofs inte av det heller.. Så kändes onödigt att ta dom för att bara få migrän. :)

Äter circadin, atarax och propavan också för att somna, i sällskap med stilnocten då. Annars fungerar inte stilnocten heller.

Min och Dackes blogg

HannaM
0

Har du provat melatonin? Hört om flera med adhd som fått bra effekt av det.

Zaphix
0

#5: Äter melatonin, circadin, dock är det en depottablett, kanske skulle fungera bättre med allt på en gång. Men circadin verkar vara enda melatonin-medicinen i Sverige iaf enligt fass.

Ingår inte i högkostnadsskyddet heller, vilket jag tycker är underligt då det är receptbelagt.

Min och Dackes blogg

HannaM
0

Ah… dumt att det bara finns en variant. Kanske går att höra med läkare om det går att ta in?

Zaphix
0

#7: Det kan jag göra, tänkte ringa henne till veckan ändå. :)

Min och Dackes blogg

evrekaw
0

#8 Det finns flera varianter - men de går inte under högkostnadsskyddet så de är apdyrt…

Zaphix
0

Nu har jag äntligen slutat mått illa och kräkts!

Man inser inte hur skönt det är att fungera normalt förrän man mått så illa. Synd bara att jag lär glömma det snabbt så jag börjar äta annan stark medicin..

Min och Dackes blogg

evrekaw
0

Det är väl bara så att man periodvis behöver dem så mycket att man inte tänker på konsekvenserna…