Sjukförskringen
Så här inför valtider vill jag klämma in det som Aftonbladets politiska reporter Lena Mellin skrivit (observera också att tidningen är starkt socialdemokratisk)
Som-institutet vid Göteborgs universitet mäter förtroendet för olika samhällsinstitutioner. 2002 var balansmåttet för Försäkringskassan, skillnaden mellan dem som har stort och litet förtroende, + 21. Förra året var det - 32. Självklart smittar förtroenderaset av sig på regeringen.
Vid årsskiftet utförsäkrades drygt 14 000 personer från Försäkringskassan. Två tredjedelar var kvinnor. De flesta hade varit sjukskrivna för länge, 550 dagar.
Av dem har 6 000 återvänt till sjukförsäkringen, 6 100 jobbar, med eller utan aktivitetsstöd, eller söker jobb med a-kassa. Resten gör något annat.
Det är ett gott facit. Regeringen och Fredrik Reinfeldt har åstadkommit vad de ville. Många har gått från passivitet till jobb.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Det här stärker min tes att det är Försäkringskassan, inte regeringen som är den egentliga boven i att många människor kommit i kläm. Försäkringskassan har inte informerat de som blivit berörda om alla möjligheter att komma åter in i sjukförsäkringen. Den lilla delen av lagen "glömdes" bort, och har orsakat så hemskt mycket lidande för många. Tack Försäkringskassan!
De har helt enkelt använt vanliga människor av kött och blod i en smutsig valkampanj. I SVTs partiledarutfrågning av Fredrik Reinfeldt tog de upp ett exempel med en läkare som fått stroke och kunde arbeta 75% och var sjukskriven på 25% och hade blivit uppmanad att söka arbete på Samhall för att kunna arbeta 100%. Synd bara att SVT "glömde" att den aktuella personen var aktiv i Socialdemokraernas valkampanj.
Ännu mer spännande blir det om man läser de rödgrönas förslag om de vinner valet, där finns inga förslag om att ändra dagens regelverk, inga höjda bidrag till sjukskrivna, inga sänkta skatter. Däremot har de föreslagit en utredning på tre år, och gud vet vad den kommer fram till.
Med en alliansregering även efter valet så vet vi redan vad som gäller, det blir inga fler förändringar, och trygghet är ju skönt.
// David
Men vad knäpp. Uppmanar till att söka ett annat arbete bara för att kunna jobba 100%. Fy vad arg jag blir. Tur att jag inte bor i Sverige mer.
#2. Så fungerar Försäkringskassan i Sverige. Hänvisar en överläkare som kan arbeta 75% att säga upp sig för att söka arbete på 100% på Samhall. Jag har hört något liknande om en forskare som fått samma råd. Det finns inte en stavelse om det i sjukförsäkringslagen.
Men det jag tycker är viktigt att få fram är alla som funderar på att rösta på de rödgröna i Sverige BARA för sjukförsäkringen, att det kommer fram att det dels inte blir några positiva förändringar för de sjukskrivna med en ny regering, snarare blir det tre år av oro inför vad deras utredning kommer fram till. Med en alliansregering så är det fyra lugna år framför oss.
// David
Jag tror inte att rödgröna kommer att ändra så mycket för det blir bara förvirrande för dom sjuka eller dom som är påväg ut i arbetslivet. För att sedan ändras på igen om moderaterna vinner igen om 4 år.
#4. Var inte så säker, de har "lovat" en utredning om sjukförsäkringen på tre år. Och även om den leder fram till att ingenting ändras så tror jag att många blir påverkade av bara vetskapen att det pågår en utredning, den där osäkerhetskänslan kommer fram igen.
// David
Men sen så kan det ju finnas de som anser att den där utredningen behövs för att verkligen få koll på läget och utvärdera vilka alternativ som finns - och att det sedan blir bättre. Och förändras inget så är det ju ett slags kvitto på att det verkar fungera hyffsat. Tre år osäkerhet kanske är läskigt för en blå medan det kan vara positivt för en röd 
Paulina
Tja. Var jag står vet du ju redan David.
Kommer aldrig i mitt liv att lägga en röst på ett alliansparti, sjukförsäkring eller ej. Och det gjorde jag inte heller (har förtidsröstat).
Men nu skyller Försäkringskassan på regeringen, och regeringen skyller på Försäkringskassan, så en av dem eller bägge två, ljuger hejdlöst!
Min särbo är offer för de nya sjukförsäkringsreglerna, så jag högaktar varken regering eller Försäkringskassa för detta.
Jag har inget emot de som väljer att rösta rödgrönt, men gör det för guds skull inte BARA i tron att sjukförsäkringen kommer att bli bättre. Om S verkligen tyckte att den var så oerhört förfärlig så borde de nämnt den med några rader i sitt valmanifest. Tvärt om sa Mona Sahlin i partiledarutfrågningen att det kommer INTE bli några sänkta skatter eller höjda ersättningar för sjukskrivna. Det enda som kommer höjas är taket, dvs. den som tjänar lite mer och blir sjuk kommer få sjukersättning mer i förhållande till sin lön, och inte som idag riskera att halka ner riktigt rejält i ersättning.
#6. Njo, jag tror att det var osäkerheten inför reformen med sjukförsäkringen vid årsskiftet som fick så många att må dåligt. Ett exempel är tyvärr Liza, något hennes man tagit upp i sitt tal, det var osäkerheten som tog livet av henne. Rätt osmakligt av mig egentligen att ta henne som exempel, men eftersom hennes mans tal varit uppe här och det var så tydligt i det att det var osäkerheten som var det värsta.
// David
#8 Men David.. De som nu röstar rödgrönt kanske tror på deras grundidé och att denna utredning kommer ge gott. Att inte du gör faller sig ju naturligt eftersom du tillhör andra änden av skalan. Men visst är det bra om folk vet att de inte kommer fixa allt dagen efter valet.
Jag kan tycka att Lizas exempel är ett ruttet grepp här, inte för att det inte hände och inte för att det var de anledningarna som var det som hon upplevde värst. Sådant får inte ske! Men - du kopplar det till rödgröna väljare här. Att de rödgröna "vill" skapa en osäkerhet, vilken redan kostat liv. Att rödgröna väljare kommer vara ansvariga i framtiden för liknande tragedier. Sådana argument platsar i mitt tycke mer på politik.ifokus där de har lite högre i tak och inte är "personligt" anknutna till Liza.
Jag tror absolut att utredningar och förändringar ger osäkerhet. Jag vet det av egen erfarenhet, men samtidigt så får man väl tänka långsiktigt; det är alltid osäkert när något nytt presenteras, men om man bara ska hänga kvar i det befintliga så kan vi ju lägga ner allt på en gång då förbättringar kommer genom att det befintliga optimeras = förändras. Förändringar ska inte kosta liv. Men gamla system som inte är helt anpassade/fungerande kan även de kosta liv på sikt om man nu ska gå ner på den nivån.
Paulina

Jag tror varken man kan skylla på "bara" försäkringskassan eller "bara" regeringen… De kokade väl soppan ihop som jag ser på saken.
Regeringen delade ut receptet och försäkringskassan rörde ihop ingredienserna, alternativt - receptet var ofullständigt och soppan blev en röra som smakade beskt…
Personligen tror jag det kvittar vilka som sitter bakom spakarna. När det hela tiden måste vara en allians för att någon ska få makten blir det alltid någon form av kompromiss som får råda. Kanske man borde höja gränsen för partiers rätt att komma in i riksdagen…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
Min röst får dom då inte, Reinfelt och gänget.. Never ever..
Sist jag diskuterade politik med någon (vilket jag sällan gör då jag blir så upprörd och inte kan kontrollera mig) så blev jag kallad "Jävla kommunist" Men det svarade jag glatt på: Tack, tack.. Kommunist, javisst.. =)
Ibland är det nästa så att jag önskar att de rödgröna vinner. Så har vi en ekonomisk kollaps á la Grekland och skyhöga skatter för alla, även sjukskrivna och arbetslösa.
Lite latjo när de rödgröna lovar reformer för lite drygt 45 miljarder (dock inte en krona på sjukskrivna som så många här inne verkar tro), medan alliansen inser att det inte finns utrymme att lova reformer på mer än 12 miljarder, och då endast skattelättnader för ålderspensionärer, no more. Däremot är skillnaden mellan alliansen och vänsterröran att vänsterröran vill röra till det för alla sjukskrivna genom tre års utredning, en oro som så många har vittnat om kommer tillbaka. Med en alliansregering kommer det inte bli några förändringar, dvs. fyra trygga år. För det var ju ovissheten och otryggheten som var det värsta för sjukskrivna. Eller hur?
Och till Er alla under 26, S anser att den nuvarande sänkta arbetsgivaravgiften för företag som anställer unga endast leder till McDonalds-jobb.
Så, framtiden efter 19 september med en rödgrön regering:
Alla under 26 steker hamburgare på McDonalds, det satsas pengar som vi inte har på allt möjligt förutom på människorna, skatterna höjs för varje månad, det är skatt på inkomst, det är skatt på bensin, skatt på lastbilar och det blir säkert skatt på husdjur, skatt på tvättid, skatt på att utnyttja trotarerna för en promenad, skatt på skatt för att få betala skatt. Och till slut total finanskollaps som i Grekland, företagen flyr från Sverige, de få som är kvar varslar all sin personal förutom McDonalds, men eftersom alla är arbetslösa och betalar 95% skatt är det ingen som har råd att äta hamburgare.
// David
Du är väldigt övertygad om just det du tror på och det är bra. Men vi i den rödgröna röran kanske är precis lika övertygad om det vi tror på så det du skriver låter bara knäppt och knasigt i mina öron då jag ser en räddning med det röda.. Ett sätt att slippa den kyla som nu råder i Svergie.
Din berättelse om försäkringskassan och att alla skulle vara rödgröna där och jävlas medvetet med folk bara för att regeringen ska se dålig ut.. Jag är ledsen men jag köper inte det alls, tyckte till och med att det var komiskt. Skrattade åt det bara.
Och varför jobbskatteavdrag?? Ska man straffas för att man inte jobbar.. Håller med vänstern i den frågan till hundra procent.. Lika inkomst ska beskattas lika även om du jobbar eller får pengarna som bidrag.
Och jag är inte posetivt inställd till all denna privatisering av sjukhus och annat.. Två väntrum.. Ett där han med plånboken kan få hjälp medans den utan "stora" inkomsten får sitta och vänta tills de andra fått hjälp.. Människor är penga-galna och företag ska inbringa pengar och man ska känna på att jobba med det.. Pengar, pengar, pengar.. Så vad händer då med den som inte har råd att betala sin sjukvård..
Det är jäkligt synd att vi människor är så maktgalna.. Annars tror jag hårt på kommunismens ideer.
Och att moderaterna kallar sig Nya moderaterna, svergies enda arbetarparti är skrattretande.. Herre gud!
#13. Måste få påpeka att ingen fått höjd skatt under Alliansen tid. Ingen, inte sjuka eller arbetslösa.
Däremot har det införts ett jobbskatteavdrag för att stimulera att fler arbetar, vilket är A och O för att överhuvudtaget ha någon välfärd eller kunna betala bidrag till den som är sjuk eller blivit arbetslös.
Landstingen är huvudman för all vård i landet, däremot är det numer tillåtet att öppna exempelvis privata vårdcentraler. Det är samma taxa som gäller där, dvs. landstingets priser (samma som på en landstingsdriven vårdcentral), frikort gäller när du kommit upp i det beloppet osv. Enda skillnaden är att DU är fri att göra ett val om du vill gå till en privat eller landstingsdriven vårdcentral. Det blir konkurrens och den vårdcentral som tillhandahåller bäst bemötande, snabb behandling osv. får också vårdtagarna. Och självklart ska det vara möjligt att tjäna pengar på att hålla bra kvalité. Annars finns det ju ingen morot att anstränga sig.
Det som kommunistpartiet… oj, menar Vänsterpartiet tjatar om hela tiden är de privata sjukförsäkringarna. Och absolut, om jag vill betala en egen försäkring för att snabbare få vård, eller som det ofta är att arbetsgivaren betalar denna försäkring för att snabbare få vård till anställda som blir sjuka, det är väl jättebra? Då är det färre som behöver vara sjukskrivna.
Du och jag står nog exakt så långt ifrån varandra som det bara går.
Men läs gärna det tal som diskuterats här tidigare, om vad som påverkar de sjukskrivna, OVISSHETEN! Och det som händer om vi får en rödgrön röra är att det åter blir minst tre OVISSA år som givetvis kommer påverka alla sjukskrivna med oro osv. Alternativt är att Alliansen får rösten och det blir fyra LUGNA år!
För mig är det ett rätt lätt val. Åtminstone om man tar sig tid att läsa igenom både de rödgröna och Alliansens valmanifest istället för att sväva på moln och tro att bara Mona Sahlin med sin röra tar över makten så blir allt "bra".
// David
Ja, vi kan nog ensas ganska stark om att vi är så långt i från varandra i politiken som det bara går.
Och för mig är det oxå ett väldigt lätt val. Kommunistpariet eller ja, Vänstern då. Får min röst även denna gång.
Och ja ovissheten kan jag ta istället för en jäkla massa mer problem.. Lätt val =)
#15. Det kan vi vara eniga om, att vi står så långt ifrån varandra i politiken som det bara är möjligt 
// David

För de som inte läst den inne på LK
Efter en konferens om mikrokirurgi i New York satt de ledande kirurgerna i en bar och drack. När de så småningom började bli lite onyktra så kom dom in på deras största triumfer vid operationsbordet.
Den första, en australiensisk kirurg, berättade:
- Vi fick in en kille som hade klämt sig i en tryckpress. Allt som var kvar var lillfingret. Vårt lag av kirurger lyckades konstruera en ny hand,byggde en ny arm och en ny kropp, så att när han till slut gick till arbetet blev han så effektiv att han gjorde 5 personer arbetslösa.
- Det är väl ingenting, sa en amerikansk kirurg.
- Vi hade en arbetare som fastnade i en kärnreaktor.. Allt som blev kvar var håret. Vi konstruerade en ny skalle, en ny kropp och nya organ och skickade honom tillbaka till arbetslivet. Han blev så effektiv att han gjorde 50 personer arbetslösa.
Den svenske kirurgen som hade suttit tyst och lyssnat harklade sig och tog till orda:
- En dag när jag var ute och gick kände jag lukten av en fis. Jag tog fisen till sjukhuset i en skräppåse, släppte den på bordet och började jobba. Först slog vi in fisen i ett rövhål, byggde nya skinkor, satte fast en ny kropp på den ena änden och ben på den andra änden. Till slut blev det en man som vi döpte till Fredrik Reinfeldt och han har tamejfan snart gjort ett helt land arbetslöst…
#18 =) Ha ha..
Ok jag är säkert ovanligt trög i skallen.
Men vad har fis med arbetslöshet att göra…? Jag fattar inte kopplingen.

#18 Haha 
Jag kan bara kortfattat säga att rödgrönas föreslagna utredning behövs i mitt tycke.
Det enda vettiga alliansen har är en bra retoriker vid namn Fredrik Reinfeldt. kan inte låta bli att tänka ibland, om Anna Lindh hade levt och nu trolgien varit partiledare istället för Mona Sahlin, gud vad annorlunda läget hade varit då..
Med vänliga hälsningar
Chess

#20 Nja, det finns nog ingen koppling mellan fis och arbetslöshet… Poängen är nog bara att jämföra Reinfeldt med en fjärt…
Ok jag fattar.

#17. Vi har högt i tak här! 
Tycker ändå att det är spännande att så många här inne är just rödgröna, och många (inte alla) tror att det kommer bli så helt underbart med en rödgrön regering främst med tanke på huuur mycket det kommer att göra för sjukskrivna.
En klok person höll ett tal till minne av en person, och i det talet återkom det ofta att det var just otryggheten inför en stundande förändring som var det värsta. Förändringen i sig visste ingen hur den skulle slå ut, men otryggheten inför…
Nu har vi två val - ett val där vi VET att det kommer bli en lång orolig tid framför oss, och ett val där vi VET att de närmaste fyra åren så kommer ingenting att förändras.
Valet för mig är enkelt om det är trygghet jag söker…
// David
Jag kan köra med precis samma.. Jag har två val. Ett där jag får en lång 4 årig period till med oroligheter och problem eller så väljer jag val två där det blir förändringar och förhoppningsvis blir bättre.
Egentligen tror jag inte att de rödgröna kommer att förbättra sjukförsäkringen särskilt mycket.
Men jag kan inte, av ideologiska skäl, rösta annat än rödgrönt. Mitt ställningstagande är baserat på så mycket mer än bara sjukförsäkringen
Men ja - sjukförsäkringen är alliansens riktigt svaga punkt. Jag skulle kunna bre ut mig i det oändliga om den, men nöjer mig att konstatera att min starkaste kritik rör just 180 dagars-gränsen respektive 364 dagars-gränsen.
Den som har oturen att inte ha blivit frisk nog tills dess, den blir det synd om. Finns MÅNGA sjukdomar som kräver flera års behandling.
Jag själv skulle råka illa ut troligen om jag fick ett skov i mina depressioner. Så många som jag haft.
För min diagnos rekommenderar Socialstyrelsen sjukskrivning 3-6 månader vid ett skov. De skriver också att man bör överväga arbete på deltid vid flertalet skov, eftersom heltidsarbete kan innebära för stor påfrestning. Synd bara att vi har en sjukförsäkringslag som nära nog omöjliggör detta!
Jag har haft två mindre skov i år, bägge kan hänföras till stress på jobbet, detta trots medicinering. Visst har jag tänkt tankar om att ansöka om permanent sjukersättning på 25% men det blir nog omöjligt att få igenom!
En känga vill jag också rikta till psykiatrivården och till smärtrehabiliteringen. Som inte tycks bli fullgoda oavsett vilken färg regeringen har. Det måste till mycket mycket mer resurser för medicinsk rehabilitering gällande människor med psykiatriska diagnoser och smärtproblematik, t ex fibromyalgi, långvariga ledsmärtor, osv.