Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettpersonliga-berättelser
Läst 3034 ggr
Aviendha
0

Ingen rast, ingen ro..

Saker ter sig ofta mer överskådliga om man skriver ner dem och just nu behövs det nog. Med reservation för ynk:

I våras mådde jag apa. Bytte medicin och mådde mer apa och hade ångest och var rädd att inte bli sjukskriven - även om jag inte ville så var det ju faktiskt så att man inte kan sköta skolan om man inte ens tar sig dit. Fick igenom det trots att läkaren dumförklarade mig och menade att jag bara skulle rycka upp mig och att jag var bortskämd.

Jaja. Sen var det sommar, noll inkomst. FK ville inte ge mig ett öre om det inte var så att jag avslutat studierna helt eller hade ett jobb som jag var sjuk ifrån. Sjukintyg eller ej. Happ. Ångest - igen. Men det gick precis på håret att hålla det viktigaste över ytan över sommaren. Pust!

Ny termin - csn avslog som väntat min ansökan om studiemedel för att jag inte uppfyller kraven för studieresultat. Ångest! Efter massor med intyg och grejjer för at visa att jag 1. varit sjuk och även sjukskriven och mått apa de senaste åren mer eller mindre och 2. de oavslutade kurser jag har saknas det max tenta/småuppgift på. De beviljade. SKÖNT!

Happ. Började skolan, blev inte registrerad - jag hade inte ansökt kursen i våras (missat infon, antagligen för att jag var sjukskriven) och det var lite panik. Ångest. Okej, det gick att ansöka i efterhand, allt blir försenat men det går. Pust!

Mådde konstigt som bara den och ville kolla upp det. Tänkte bara utesluta grav först för annars så är det ju något de frågar efter. Men nejdå, givetvis så var jag gravid. Helvete. Ångest där med.  Jaja. Gjorde en abort nu i veckan. Gick bra ändå. Inte ont alls, men jag får handla papmers i princip. Well. Avklarat - skönt.

Igår hade jag en bra dag. Jag skrattade och hade knappt ångest alls. Så skönt! Kom hem, kollade mejlen innan jag skulle sova och då kom ju nästa problem. Ej behörig för att ansöka nuvarande kurs -->kan ej registreras på den ---> kan ej gå eller få betyg i den --> csn ser inte att jag pluggar --> noll pengar för paulina. Igen. Ååångest!

Visst saknar jag 10 poäng för att vara behörig men bara en lärare får fingrar ur att rätta det jag skickat in och jag skickar in två sidor på en annan sak så är det fixat. Men sen var det en kurs i våras som man skulle ha för att vara behörig med. Som jag har allt utom en obligatorisk föreläsare och därför även tentan kvar i. Kursledaren där gav mig ledigt då (bjuden till Thailand sista veckan av kursen) och sade att det inte skulle vara några problem alls. Sure, nu är det problem.

Det löser sig säkert nu med på något vänster. Som alltid, men jag är så fruktansvärt less på att aldrig få slappna av. Att aldrig bara få vara. Att det direkt något löser sig så trillar något annat på en. Jag behöver egentligen inte det, jag behöver just få vara så jag kan jobba mer med mitt mående men hur ska jag hinna det när jag i princip hela tiden måste släcka brinnande knutar och ösa ur den sjunkande ekan?

David
0

Oj! Vet inte riktigt vad jag ska säga, men du är väldigt väldigt stark som på något vänster ändå klarar det, och väldigt strångt att berätta allt!

*stor kram*

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Aviendha
0

Stark och stark.. Den lilla självbevarelsebedrift man har kvar får man väl använda, eller ge upp helt och hållet och det kan jag ju inte. Då återstår en krossad framtid, försämrat psykiskt mående, noll inkomst, noll förmåga till att själv generera inkomst, noll att leva för.

Tack!

Musiken
0

Usch, det ar inte roligt nar hela livet kanns som det arbetar emot en :( Jag hoppas verkligen att allt loser sig for dig!

evrekaw
0

Tvi, det blåser motvind för dig nu…

Vad består de 10 poängen du saknar av? Ingen chans att du snabbt kan avklara dessa så att CSN slutar knorra?

Jag nyttjade pantbanken när det krisade…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Aviendha
0

#4 Tja, jag har skickat in ett arbete (som jag är 99,9% säker på kommer godkännas) som gör att jag får 5 poäng. Sen är det två fjuttiga PM baserade på ett litteraturseminarie (dvs totalt 2-4 sidor text) på en annan kurs, oxytocin/stress och endokrinologi/fortplantning. Sitter med det sistnämnda nu. Det ska gå att få dessa fixade inom kort och bara jag får det gjort (och får klart från skolan att jag kan antas till kursen med intyg från den tidigare kursen som jag missade det sista på) så är det ju grönt.

Jag har någon hundring att leva för tills slutet av månaden då nya räkningar kommer så det kommer nog gå bara det löser sig innan slutet av sept. Får bli mycket gröt och nudlar, men det är ju mat det med :)

evrekaw
0

#5 Jag levde periodvis på ÖB-mat… Mycket pasta med krossad tomat, lök och svarpeppar blev det… Lite proteinfattigt, men man överlevde…

[rolnor]
0

Pannkakor i långa banor, blir dessvärre förstoppad, borde kanske varva med morötter eller nåt annat med fibrer…

Kämpa på!

HannaM
0

Tur att gröt är gott eller något åt det hållet. Tycker att livet får ta och sluta jäklas med dig en stund nu!

Aviendha
0

Woho! Programstudierektor har intygat att jag är behörig och ska registreras! Nu sitter det bara fast hos registratorn och jag hoppas att det inte dyker upp något sista strul nu (vilket annars skulle vara så typiskt) Nu vill jag gärna ha lite tid åt alla vardagliga måsten, pluggångest och sådant. Får jag säga det själv räcker det gott och väl Oskyldig

Tack för all omtanke! Kyss

Salladshataren
0

Heja Paulina! Skrattande

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Aviendha
0

#1 Tack! :)

Hm, ännu ingen registrering och den borde vara igenom nu Obestämd Får väl ringa och jaga i morgon.

Kalendula
0

Där jag bor finns det typ goda män som man kan anlita och deligera när man inte hinner med. Här får man ta kontakt med socialbyrån.

Men det kan vara lite olika beroende på var man bor.

Kram o Lycka till med allt! Glad

Lotta

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Aviendha
0

Givetvis så lösde det sig inte så lätt som det först såg ut. Mitt fall har fastnat hos studieavdelningen som inte godtar mig och då kan ingen registrering göras. Min programmstudierektor ska kontakta dem och se vad hon kan göra men just nu känns det bara hopplöst.

Jag blev ju lovad att det skulle gå av förra programstudierektor/kursledare, hon som beviljade ledigt. Hade jag vetat att hon hade fel så hade jag ju stannat hemma men hon bedyrade ju motsatsen och hon om någon tyckte man ju borde veta.. Fan!

evrekaw
0

#9 Underbart!!!Skrattande

isa
0

Hoppas det ordnar sig för dig Aviendha! Jag håller tummarna! Tycker du varit jätteduktig som orkat kämpa med allt! Det skall du vara stolt över dig själv för.

Aviendha
0

#15 Tack isa!! :)

Vet ännu inte något. Programstudierektor försöker bearbeta dem men det verkar ta tid. I värsta fall så får jag gå och rulla tummarna till den 7/11 när nästa kurs börjar - men känslomässigt så känns det bara ruttet, oöverkomligt. Så onödigt! Jag är ju så nära behörigheten och skulle haft den om det inte vore för ett löfte. Jag hade gärna velat ha en ursäkt eller att hon åtminstånde försökte engagera sig i det hela, och förklara att det beror till stor del på henne. Vill bara ha ett besked i hur det blir, oavsett vad det blir. Ovissheten gör att jag snart gnager ner naglarna till knogarna.

Aviendha
0

JAAAAAAAAAAAA!!! Jag är registrerad!! Skrattande

Kalendula
0

Tjoho, vad skönt! Glad

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Aviendha
0

Ja verkligen! Pengarna kommer i morgon, så nu kan jag betala igen det jag fått låna tidigare av killen, lillebror kan få en försenad födelsedagspresent (inte lite usel man känt sig där!) jag kanske kan köpa ett par skor som inte läker in vatten, lite mat är inte fel och timat nog behöver illrarna skabbehandlas ;)