Psykologi iFokus

Psykologi

Etikett: allmän-psykologi
Läst 4962 ggr
[dagdrommarn]
0

Vad får mannen ut av denna typ av trakassering?

Hej!

Igår fick jag ett mess som löd "hoppas vi inte var för högljudda igår" fast det var på norska då jag bor i Norge.

mitt svar: hehe vems nr?du har skickat till fel person

Han:Thomas, hon skrek högt, erik?

Jag: Nej detta är inte erik,hehe

han:vem är du?Gillar du sex?

Jag:Piss off!

Trodde det var ngn som drev med mig i kollektivet men när jag sökte på nr:et så hittade jag artiklar och facebook grupper som varnar för denna mannen. Han har tydligen hållt på att trakassera tjejer från 9-30års åldern på detta viset och andra sätt sedan 96/97!!han har suttit i fängelset men nu kommit ut och ja, han verkar ju inte blivit bättre. Trots flera anmälningar nu så gör inte polisen ngt..Det är kanske mild trakassering än så länge men man blir lite obekväm.Har han register på ålder och kön så har han säkert ens adress och namn med!

Vad tror ni driver honom till att hålla på såhär i flera år?

Om ni vill läsa om honom så sök på "trusemannen"

Ketang
0

Vi har en här i sverige också. Han skickar från flera olika nummer och enbart till kvinnor. Han ställer frågor som; -"har du stora bröst" och liknande.

Det handlar tydligen om en karl som det inte står rätt till i huvudet. Polisen har pratat med honom och varnat honom, men han fortsätter. Och polisen gör förståss inte ett dugg!

En frisk människa håller inte på så där…

[dagdrommarn]
0

jasså finns det? usch, förstår inte grejen!ngt måste det vara för ingen vettig människa kan få ut ngt av det där..när den här norska mannen åkte dit första gången hade lagt 40.000norska kr på samtal o mess, gjorde samma sak två år senare.galet

Ketang
0

Då måste han ju ha stora psykiska besvär! Hjälper ju inte att bara spärra in en sån…

kerstinjo
0

Numera går det att se telefonnummer på FB, så mitt råd är att du tar bort ditt telefonnummer direkt.

Kerstin 

Hawknestgrove
0

oj…. men har man hemligt nummer, så syns det väl inte?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[dagdrommarn]
0

#4 det är det som också är konstigt.mitt norska nr har jag bara haft 2 månader och endast gett till min arbetsgivare och de jag bor med..har aldrig lagt ut det någonstans, eller haft i annons.

Borde det inte vara rätt att gå ut med hans fullständiga namn och bild, för vissa har ju tillgång men eftersom inte media har gått ut med det så vågar dom inte..Kanske fel att hänga ut ngn men man vill ju veta om man skulle se honom. Han brukar tydligen hålla till i närheten där jag bor, och har vid nt tillfälle stått och skrikit att han vill ha använda tamponger o trosor.tycker det är fel att man väntar på att ngt "värre" ska hända innan man agerar!då är det ju redan försent!

kerstinjo
0

När du lägger upp din profil, lägg aldrig ut ditt telefonnummer.

När du väl har skapat en profil, med en äkta mailadress, ändra adressen till en påhittad mail.

FB är lurigt, för du kan gå bakvägar för att komma in på en "skyddad" sida.

Kerstin 

[dagdrommarn]
0

#7 nej usch aldrig nr, men riktiga mailen har jag ju, tack för tipset!nätet är som att smyga igenom ett område med landminor=)

Ladydragon
0

jag tror mannen har nån form utav störning och eller psykisk sjukdom och det kan nog vara väldigt svårt att veta hur han tänker då han nog inte alls tänker som en "normal" människa

bästa tipset vid trakasserier där någon ringer smsar och så vidare är att bara ignorera det svara inte på sms svara inte när personen ringer och så vidare 
för svarar man honom så kan det trigga honom till att fortsätta tyvärr

MEN spara allt som går ifall du skulle behöva polisanmäla honom

blir det för illa så är enda utvägen att polisanmäla och hopas på att det gör att han slutar

Ladydragon
0

missade en sak….angående Facebook

Facebook har problem med säkerheten det går att gå runt och få veta mycket mer än man borde få veta och det är en säkerhetsrisk när du lämnar ut både ditt för och efternamn

och jo nätet är som ett minfält men om man läser på och är försiktig så klarar man sig långt

kerstinjo
0

Ja, det var det jag skre på inlägg #7.

Jag är medlem på FB, men utan telefonnumer, stad eller födelsedag m.m.

Jag har enbart FB till att hålla kontakt med kenneln och hundvänner.

Jag har även garderat mig så att enbart vänner kan läsa mina inlägg.

Jag vägrar absolut att lägga till "vänner" som jag inte en talar med.

Så se över din sekretess och godta ej den nya versionen av FB.

Kerstin