Ekonomiskt stöd?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ätstörningar, prestationsångest… mm. STändiga argumentationer med min far som bryter sönder mig.
Slutat gymnasiet, gått fram tills nu på folkhögskola trodde att det skulle bli lugnt och jag skulle kunna jobba med att bli frisk. Men kom ju inte in i vården på nya orten. Så har flyttat hem igen. Men har ju ingen försörjning nu. Bor hemma hos mamma och pappa, men är väl ganska övertygad om att pappa är en stor del i att jag ¨mår som jag mår… hans prestationskrav… vi bråkar massa och jag mår bara sämre och sämre. De har lovat att jag ska få flytta in till stan, mkt tack vare mamma. Men jag orkar inte vara beroende av dem, för då måste jag fortfarande vara duktig för pappa, de ger mig ju så mkt…
Finns det ngt ekonomiskt stöd jag kan få?
Socialen blir väl svårt när mina föräldrar har pengar och är beredda att hjälpa mig…
Har inte haft ngn inkomst som ger ngn sjukersättning.
Vill jobba så mkt jag orkar och kan, men tror inte att det räcker, ska gå i dagvård flera timmat varje dag, och så måste man ju få jobbmöjligheter också.
Jag vet inte hur jag ska bete mig.
Hur gammal är du?
Jag Tror att enligt socialen är ens föräldrar försörjningsskyldiga fram tills man fyller 21. men det kan givetvis variera från kommun till kommun.
Jag tycker att du ska ta kontakt med socialen och berätta hur din relation till din pappa ser ut. De har antagligen speciella regler för barn och ungdomar som far illa eller blir kränkta i hemmet.
Jag har en vän som under hela sin uppväxt blev slagen av sin pappa och hon gick till slut till soc, där hon fick hjälp att bryta sig loss från föräldrarna. Soc betalar nu hennes bostad och ger henne pengar så att hon överlever.
Dock är försörjningsstöd otroligt knapert, men det är kanske värt det i ditt fall?