Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettakuta-situationer
Läst 2334 ggr
meadowz
0

Att prata !!hjälp!!!

Hej.

Jag är 13 år och mår jätte dåligt

Jag äter jätte dåligt och har även skadat mig själv.Jag har otroligt svårt för att prata med mina föräldrar. Det har varit mina lärare som har upptäckt det mesta.Jag pratar mycket med min ena lärare och hon hjälper mig.Jag kan verkligen inte ta upp saker med mina föräldrar och kan verkligen inte ha en lugn onversation med dem.

Nu de senaste dagarna har jag haft problem med min arm den har liksom inte funkat alls jag har itne kunnat röra dne troligtvis för att jag får för lite vätska så min kropp kan inte syresätta min arm så blodcirkulationen fungerar ej.Min lärare ringde hem idag och berättade det för min mamma för jag klarar verkligen inte att berätta det,

Mamma blev jätte orlig och pappa arg för att jag aldrig pratar med dem.

Vad ska jag göra jag vill ju kunna prata med min mamma (pappa är typ aldrig hemma) men jag kan verkligen inte det går inte????

Aviendha
0

Hejsan

Vilken jobbig situation du verkar befinna dig i! Tyvärr är det ju ganska vanligt att man har svårt att prata med sina föräldrar om de saker som verkligen betyder något och som skulle vara så viktiga att få ur sig och dela med någon.

Har du funderat på att skriva ett brev? Det kan fungera när man inte riktigt vågar ta upp något med någon. Man kan i lugn och ro skriva det och formulera det precis så som man vill ha det och då kommer ju alla viktiga saker med. Det är ju så lätt att man glömmer något eller inte vågar hela vägen fram om man pratar med någon ansikte mot ansikte. Ett brev kan de inte heller avbryta mitt i vilket kan hända under ett samtal. I brevet kanske du kunde berätta hur du vill att de helst ska bemöta dig för att det ska kännas lite lättare för dig att prata med dem, och skriv gärna att du verkligen vill men att du behöver deras hjälp med. När väl brevet är skrivet kan man lämna det framme med namnet på om man inte vill ge det direkt till personen. Ett brev bryter liksom den första isen, och många gånger kan det vara lite enklare att prata efter det bara av den enkla anledningen.

Vad skönt att du har en lärare som du kan prata med i alla fall! Hoppas verkligen att din arm börjar fungera som den ska igen och att det blir lättare för dig att prata med dina föräldrar.