förbryllande beteende
några här känner nog till att jag har haft svåra problem med deprission och ångest. jag mån nu bra och är fri från de båda.
dock så har mitt beteende i vissa situationer förbryllat mig något. jag har gjort saker som, om det kom fram vad jag gjort, skulle såra en nära vän till mig väldigt djupt. eftersom det är en nära vän som skulle bli sårad och jag, i och med den handling jag begick, bröt ett löfte jag gav henne så borde jag känna både stark skuld, ånger och skamm.
jag har funderat mycket på varför jag har en sån avsaknad av skuldkännslor. jag borde i alla fall anse att jag har gjort något fel. men jag är helt likgiltig inför min handling. jag känner ingen ånger, ingen skuld, eller ens någod skräck, alternativt rädsla för att min vän ska få reda på vad jag gjort. om hon skulle få reda på vad som hänt och bli arg, ledsen, besviken, förbannad (osv.) på mig så skulle jag nog inte ens bry mig. och då är det en nära vän till mig som jag tycker mycket om och som står mig nära.
så varför känner jag ingen skuld eller ånger över vad jag gjort? rent moraliskt var min handling näst intill fruktansvärd. men ändå har jag ingen ånger.
jag har funderat på om jag jag har en total avsaknad av kännslor, men det stämmer inte. jag bemöter ju detta lilla dilemma med stor nyfikenhet. och jag kan vara ledsen, arg och besviken på andra. så vad jag inte förstår är varför jag möter just denna händelse med total avsaknad av kännslor som skulle varit fullt normala, och rent av förväntade.
vad får en människa att svika en av sina närmsta vänner för att sedan sedan reagera med en axelryckning där man borde känna stark skuld? kommer skuldkänslorna att dyka upp senare? kommer jag att i framtiden ångra det jag gjort, eller kommer jag alltid anse situationen lika viktig som en axelryckning?
jag är nyfiken, vad tror de som är bättre införstådda i psykologins hemligheter?
Jag studerar bl.a inom psykologi/psykiatrin. Men med egna erfarenheter så kan jag säga att du kommer nog att känna skuld och ånger i framtiden. Ibland så kan man skjuta ifrån sig saker som man ändå anser att man borde reagera starkt på. Kanske för att fokusera på sig själv, då man har/ har precis gått igenom en tuff period i sitt liv.
Men att du ska ha en avsaknad på kännslor ,tvivlar jag starkt på.
Alltid svårt att ge svar / bedömma något man ej vet så ingående om. Men det var det spontana svar jag hade att ge. =)
intressant svar. jag ser faktiskt fram emot att se hur detta kommer att sluta.
jag kom just att tänka på att den handling jag begick som även var ett svek mot min vän, inte var den första. jag har gjort samma sak tidigare. och helt ärligt så skulle jag kunna göra det igen. för jag känner ju, än så länge, ingen skuld över mina handlingar.
men av nyfikenhet, hur långt kan man skjuta upp att känna saker? är det möjligt att stänga av/blockera en känsla helt? eller kommer allt att komma tillbaka vid ett senare tillfälle, sprutande som en vulkan?
(ot, jag måste verkligen lära mig mer om psykologi)
En människa som saknar skuld och empati funderar oftast inte ens i de banor du gör så bara det talar för att du har känslor.
Du har insikt och bara det är en känsla.
/Maria