Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettakuta-situationer
Läst 2544 ggr
Jerrie
2

Märklig ångest (långt)

Hej!

Jag har drabbats av en märklig typ av ångest som jag bara inte kan bli av med. En liten bakgrund:

Jag är en person som är ganska nervös av mig, och när min tillvaro inte är stabil så kan jag drabbas av ångest. Förra året flyttade vi till en annan stad, vilket gjorde att jag fick säga upp mig från mitt stabila jobb och söka nytt, inom en bransch som egentligen inte passar mig alls, men som är den enda möjligheten för mig just nu. Nå, jag fick gå igenom en fruktansvärt jobbig period i mitt liv i jakt på ett nytt jobb. Osäkerheten i livet och det faktum att jag fick gå igenom tre jobb som verkligen inte passade och som alla tre gav upphov till kraftig ångest, ledde mig slutligen till psykakuten för första gången i mitt liv. Jag var i mycket dåligt skick.Inget av jobben är speciellt passande för någon som det verkar dock eftersom jag ser dessa annonser snurra runt på Platsbanken om och om igen, månad efter månad, så jag skyller inte på mig själv för att det inte funkade. Hur som:

Efter mitt besök till psykakuten vände situationen. Några dagar efter detta fick jag ett jobb som jag, om kanske inte trivas så jättemycket, kunde stå ut med, och livet blev återigen stabilt. Inkomst, stabilitet, och ett lugn borde ha kommit över mig.Jag har en samtalsterapeut som försöker köra lite KBT-tråning med mig för att jag ska bli bättre på att nå dit jag vill i livet. Allt borde ha varit grönt.

Nu har jag jobbat och har haft en stabil situation i snart tre månader, och livet borde vara ok. Istället har jag drabbats av en ångest som bara inte går över. Ångesten är nog relaterad till att jag tidigare har haft en väldigt lämplig schemaläggning för min del där jag förr hade en bekväm tillvaro med stora förmåner och mycket fritid. På förra jobbet fanns stor frihet och jag kunde ägna mig åt de saker som ger mig passion i livet, trots att jag på pappret jobbade heltid. Nu finns inte tid till detta och det känns som att tillvaron snurrar runt med en massa måsten, och det där lugnet för mig själv och det där utrymmet för de saker som gav mig en passion i livet är borta. Det är grunden till ångesten.

Ångesten har satt sig i magen, och jag har ständigt ont i magen av detta. Det går inte över en sekund, och detta har pågått i veckor nu. Det går inte att bli av med skiten, trots att jag tar Atarax varje dag. Nerverna är söndertrasade. Jag försöker tänka positivt, men hur jag än gör så kan inte tankarna rå på detta. Jag känner det jag känner.

Tidigare i livet har min ångest mest varit knuten till situationer jag inte klarar av, och sedan försvunnit när den ångestskapande situationen har försvunnit. Nu sitter ångesten kvar, dag efter dag. Magen mår inte bra av det här alls.

Vilka åtgärder tror ni är bäst för att bli av med den här typen av ångest? Det här är ingen ångest som jag kan samtala bort med en terapeut eftersom tankar inte kan rå på detta. Borde jag börja ta antidepressiva tabletter för att komma ur detta?

Cecilia77
0

Hej.

Usch, det är jobbigt att ha ångest hela tiden. Kanske du borde prata med en psykiater och beskriva vad du går igenom. Då kommer du ju veta om det är lämpligt att ta medicin i ditt fall.

MEN du skriver själv:

Tidigare i livet har min ångest mest varit knuten till situationer jag inte klarar av, och sedan försvunnit när den ångestskapande situationen har försvunnit. Nu sitter ångesten kvar, dag efter dag. Magen mår inte bra av det här alls.

Det verkar som du "hela tiden" sitter i en situation som du inte "klarar av" nu. Du kanske klarar av den men du tycker inte om den. Om du inte har tid att göra de saker som du tycker om längre, där du tidigare har fått ge utlopp för din kreativitet och passion, kan det ju klart påverka ditt välmående och ge ångest.

Du trivs ju inte. Finns det inget sätt du kan göra så du får syssla med det som gör ditt liv passionerat och ändå ha en stabil inkomst?

När du har så mycket ångest, kan det ju handla om att du inte känner att du får utlopp för din inre kreativitet, passion. Med andra ord, hela din kropp reagerar på att du inte får vara passionerad samtidigt med trygg inkomst. Försök hitta ett sätt att få båda två på igen. Om det går. Jag tror allt går, jämt, så hitta tillbaka till det liv du ska leva och stanna inte i det liv som inte gör dig levande.

Lättare sagt än gjort kanske för jag har ju ingen aning om varför du flyttade från början.

Men jag hoppas att det ordnar sig och självklart ska du söka hjälp om ångesten inte går över. Det är inte kul att gå runt med ångest hela tiden. Så kan du inte ha det.

Många kramar

Jerrie
0

Tack för ett långt och bra svar. Du har lyckats pricka in exakt vad problemet är: Att jag sitter fast i en situation jag inte trivs i. Ja, det är nog det som är problemet, att jag inte vet hur jag ska kombinera inkomst och få utlopp för mig själv på bra sätt. Hela livet har blivit någon sorts tidsjakt där jag på fritiden har ett visst antal saker att göra innan jag kan göra det där jag längtar efter. oftast hinner jag aldrig så långt innan dagen är slut, men när jag väl gör det så känner jag mig tom och oinspirerad. Jag saknar något jag hade förrut helt enkelt, något jag inte kan ha i nuvarande situation.

Det jag kan hålla mig fast vid är att det kan komma någon sorts lösning längre fram, men just nu måste jag nog gilla läget, acceptera att livet ser så här ut nu och varva ner på något sätt. Just nu försöker jag fokusera på att försöka lugna mig så att de hjär kroppsliga symptomen försvinner, för jag är rädd för att kroppen kan ta skada till slut. Jag har haft en knut i magen i flera veckor nu, och i fredags började symptomen förflyttas uppåt så att jag även kände ett tryck över bröstet. Det känns lite farligt eftersom jag inte vet hur det här kan sluta. Fast snarare än ångest så handlar det kanske om någon sorts stress just nu.

Jag försöker koncentrera mig på att varva ner på något sätt. Senaste dagarna har jag tagit Atarax varje dag, och jag har en hjälpsam sambo som försöker hjälpa mig.