Sluta med medicinering?
Hej!
Har ätit mediciner i lite över fyra år. Har diagnoserna bipolär, adhd och Borderline. Hatar att ta mediciner och har tagit upp med min sjuksköterska om jag ska sluta, ska träffa läkaren också.
Fick höra att det kan ta över ett halvår för mig att trappa ut alla mina mediciner.
Tänkte behålla centralstimulanta och någon ångestdämpande vid behov, men sätta ut resten.
Står just nu på 9 olika mediciner, ångestdämpande inräknat.
Undrar lite hur det ser ut för andra som slutat med mediciner, hur ni klarar av vardagen och om ni har liknande eller samma diagnoser?
Jag har diagnostiserad ADHD men även förmodad panikångest/depression som jag gått på medicin mot. Tar Concerta 72mg nu men slutade med antidepressiva för lite mer än ett halvår sen. Vi gjorde dock misstaget att inte trappa ner så långsamt, utan tog halv dos typ 3 dagar o sen inget. Mådde rätt kasst efter det, men det är ju förståeligt
Mår bättre nu och klarar mig fint utan antidepressiva, kommer förmodligen få trappa ner på Concertan då jag tappat mer än 8kg väldigt snabbt i en period innan och mamma börjar bli orolig.
Härligt att höra att du klarar dig utan antidepressiva, det är dom jag är mest rädd för att sluta med. Vad var det för antidepressiv medicin du hade, om man får fråga, och hur länge hade du haft det?
Hade Sertrallin, tror det var 50mg jag var uppe i, hade det i några månader. För mig har det inte varit några stora bekymmer alls att sluta med dom, det som var jobbigt var nog den snabba nertrappningen vilket jag inte rekommenderar.