Deprimerad väninna
Har en väninna och jag vet inte riktigt vad jag ska göra när det gäller henne så jag tänkte att jag tar hjälp av er. Ni kanske kan se på saken på något annat sätt eftersom ni inte är jag och inte har någon nära relation med henne.
Jag lärde känna henne för några år sen och under hela den tiden har hon mått dåligt. Hon säger själv att hon började må dåligt så fort hon blev medveten om världen och förstod vad saker och ting handlar om, så att säga. Hon började känna ångest som 10-11åring.
Men, till mitt problem - hon vill inte leva. Jag har stöttat henne så bra jag bara kunnat, med många olika metoder. Har försökt få henne att söka hjälp många gånger, har försökt att vara väldigt försiktig och stöttande och erbjudit mig att följa med också om hon vill, och andra gånger har jag blivit frustrerad och försökt "banka vett" i henne och få henne att förstå att hon inte kan fortsätta såhär.
Till slut sökte hon hjälp hos vuxenpsykiatrin. Hon gick dit en gång har jag för mig, men var inte nöjd med kontaktpersonen hon fick (det var en man, hon ville ha en kvinna) så hon avbröt kontakten och sen dess har hon inte velat ta upp kontakten med dem igen. Hon känner att inget kommer att få henne att må bra, varken mediciner eller om de hjälper henne att försöka se livet ur någon ny vinkel. Hon är väldigt bestämd med att hon är som hon är och att det aldrig kommer att ändras, att hon aldrig kommer kunna må bra och alltid kommer ha dödslängtan.
Hon har försökt ta livet av sig två gånger (vad jag vet om) men misslyckats. Hon har lovat att aldrig försöka igen utan att förvarna mig först, och varför jag vill att hon kontaktar mig om hennes självmordstankar är starkare än vanligt är ju självklart för att jag ska kunna hindra henne.
Hon känner inte att hon hör hemma i den här världen, och jag vet inte vad jag ska göra åt det. Jag har försökt i princip allt, men ingenting får ju henne att inse att hon inte kan hålla på som hon gör.
Vad ska jag göra? (Att överge henne finns inte på världskartan)
https://sjalvmordsupplysningen.se/ kanske kan vara något? En ganska ny sajt som skapats av http://www.psykiskhalsa.se/ Hörde om det på P1 under kvällen, låter mycket bra.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Du är verkligen en bra vän.
Att du inte tänker ge upp eran vänskap är ett bra tecken. Jag tycker att du ska säga det till henne - att vad som än händer, hur du än mår så tänker jag ALDRIG lämna dig, överge eller hur man ska uttrycka det.
Att man visar att man finns som stöd, och försöker säga det ofta ger hopp till en sådan person som går med ständig dödslängtan. (Jag vet, av egen erfarenhet!) Det som gör mest ont är när folk vet hur man mår och bara springer därifrån.
Men, jag har tre vänner som vet allt om mig - om mina självmordsförsök och mina tankar och mitt mående. Och jag försöker berätta när jag mår riktigt dåligt, när jag har självmordstankar. Och då förklarar dom att det inte är ett alternativ. Dom säger att dom skulle bli så sårade över om jag lyckades, eller gjorde ett försök.
Även om man själv tycker det är jobbigt att höra på den personens ord. Man tänker att ; VA FAN VET DU OM DETHÄR?
Men, det gör mycket! Läs runt på sjalvmordsupplysningen och berätta för henne att du läst på - och att du vill GÖRA allt i din makt för att stå på hennes sida.
Hon ska skatta sig lycklig, som har en sådan vän som du.
Och även om man själv som "psykiskt sjuk" känner att folk inte fattar hur det är att må såhär - det är egentligen inte sant, för ens egna handlingar påverkar dem i sin närhet också. Därav får man ett väldigt stort perspektiv över en psykiska ohälsan.
Tryck på henne om att söka sig till Vuxenpsyk, eller ring själv åt henne. Berätta situationen för dem, och säg att hon är i stort behov av uppföljning. Medicinering och kanske kan vara så att hon verkligen behöver läggas in för ett tag. Så hon kan stabiliseras.
Hoppas det hjälpte lite iallafall.
Du är en sjukt underbar vän, glöm aldrig det!
Allt du gör, har stor betydelse - även om det inte känns som så, när man känner sig maktlös.
Kram