Får DOM göra så?
Hade läkarmöte för ca. 2 v. sedan.. minns inte riktigt exakt så. Eftersom jag lever i ständig dimma. Inte p.g.a mediciner, utan allt bara försvinner. Känner mig som en idiot, kan ibland inte ens stava rätt (och annars är jag perfektionist vad gäller stavning). However, det jag skulle komma fram till var det:
Får Öppenvården ta min ångestmedicin och bestämma när jag ska få den? Fick en förpackning på 100tabletter, sedan fick jag bara ut 25 av de 100, och då är det utsatt att jag ska ta tre på kvällen. (SOM OM JAG INTE HAR ÅNGEST ANNARS?) Nä, dom använder den som lugnande bara till kvällen för att jag inte ska vara överdrivet paranoid och tro att någon ska komma in genom dörren osv. Ligger oftast och lyssnar efter ljud och tror mig höra att någon kommer och smäller i dörren.
Hur som helst, ja då skulle det räcka i 7 dagar. Och grejen var den att jag behövde extra så medicinen tog slut efter tre-fyra dagar. Och då sa jag till dem i resursteamet att dom fick ringa ner till öppenvården och kolla om jag kunde få ut mer. Meen, dom fick inte tag i öppenvården och sedan när dom väl fick det så sa han på öppenvården att han skulle ringa till mig dagen efter, att han bara skulle kolla med läkaren ang. medicinen så att dom fick klartecken att ge mig mer medicin..?
Alltså, känns så jävla patetistk - att jag inte ska få ha medicinen själv. När jag har flertalet sömntabletter och insomningstabletter - som är farligare. Varit utan ångestmedicinen sedan i tisdags och i onsdags blev det lite för mycket. Jag tog tre (berättar inte vilken medicin) och sedan blev jag lite sluddrig… sedan på kvällen runt 8-9 tror jag?! så mötte jag upp kompisen.. precis innan så tog jag 5 extra tabletter av den medicinen… och typ 2-3 av en annan medicin. Och sedan gick det utför. Vet inte vad jag tänkte.. men ville nog bara lägga mig och sova bort ångesten. SOM INTE VILLE FÖRSVINNA.
När jag mötte upp henne sluddra jag lite som om jag vore full.. sedan så vet jag att vi gick till statoil och jag köpte cigg och folköl (haha). Gick hem till kompisen - käkade smörgåstårta.. då blev det värre, kunde knappt hålla i gaffeln.. Sen helt plötsligt skulle jag gå hem?! Men fick inte så minns att jag skrek att jag bara ville hem och lägga mig. Men sedan minns jag att jag var i min lägenhet med kompisen o hennes mamma. Sedan minns jag lite halvt suddigt att jag såg någon i grön/gul jacka. Sedan diffust att jag skulle lägga händerna på magen medan jag låg ner, och att jag fick syrgas… (för det smakar förjävligt om man andas genom munnen)
Dagen efter vaknar jag (och tror att jag drömmer) liggandes i en sjukhussäng. Trodde gårdagen var en dröm. Eller jag vet inte. Helt borta. Men dom skickade mig inte till psyk heller, som tur var. För jag ville inte att mitt ex skulle få reda på denna händelse. (pust!)
Jag orkar inte att öppenvården ska kontrollera min ångestmedicin, jävla skitvård!
HAR DOM RÄTT ATT BESLAG TA MIN MEDICIN?
- fast, det kanske dom har p.g.a läkarutlåtande.
fuck.
Så som du beskriver det så verkar det inte som om du kan sköta dina mediciner själv med tanke på vad som hände.
Hoppas innerligt att du får tag på din läkare snart så ni får komma överens om hur du ska ha det.
/Maria
Grejen är den att jag ALDRIG missskött min medicinering innan. Detta var bara en impulshandling. Tror mest att jag ville sova. Men blev lite för borta för att inse att det var jävligt onödigt att ta mer insomningstabletter.
Sjukvården i min komun suger. Så, förmodligen lär jag inte få min medicin denna vecka heller. Blir bara så less. Jag mår ju inte bättre av att dom inte ger mig medicinen.
Hade dom varit oroliga över att jag inte kunde sköta min medicin hade dom satt apodos på mig isåfall. Men, vi kom överrens om att det inte behövdes då jag bara går på tre mediciner.
Meen… man blir aldrig förvådnad.
Har du varit i kontakt med en psykolog? En kontaktperson eller en läkare känns inte tillräckligt. Har ni jobbat för att du ska kunna må bättre? Eventuellt kanske jobba på ångesten med kbt så du skulle kunna bli fri från behovet av medicin. Att behöva medicin hela tiden är bara jobbigt och får en att känna sig osjälvständig eftersom det är dem som bestämmer dos mm.
#3 - Jag var i kontakt med en kurrator på vårdcentralen, som enligt mig var väldigt bra. Men de på öppenvården avslutade den kontakten för dom tyckte att jag behövde bli mer stabil i måendet innan jag fortsatte. Vilket lett till att jag bara fått tillgång till att prata med en sjuksköterska på öppenpsyk.Hmm.. Inväntar att få komma in på DBT, sedan vet jag inte vad som sker.
Så trött på sjukvården.
Som du kanske läste så råkade jag ta överdos av insomningstabletter. Men dom lyssnade inte på mig. så fick inte nya utskrivna. Jag förstår på ett sätt att dom kanske inte litar på mig. MEN, deras argument var detta; Du får ingen medicin utskriven förrän du börjat med DBT:n och fått struktur på vardagen. Sedan KANSKE du kan få insomningstabletter utskrivna igen.
Förstår inte, utan dem kunde jag inte somna… så nu är jag en levande zombie istället. Kan inte sova, får varierande dygnsrytm.. den blir inte bättre eftersom jag inte får insomningstabletterna liksom..
Men men… får väl vänta några månader på att få sova ordentligt igen då.
I sådana här situationer får man oftast tjata sig till det man vill ha, förutsatt att man vet vad man vill ha. Så fortsätt att kräv det du anser att du har rätt till. Du kan med fördel trycka på mötesdelen så att dom förstår att du verkligen verkligen vill ha hjälp.
Kanske är bra att du hämtar dina mediciner några gånger i veckan på öppenpsyk tills, som dom säger, du fått lite mer struktur på vardagen och mår bättre. Ger du förslaget att du kan hämta några gånger i veckan själv kanske du kan få tillbaka dina insomningstabletter

Det är fruktansvärt att ligga vaken tills ögonen brinner och veta att allt som krävs är en insomningstablett. Det är bara elakt att göra så mot en person. Mår man dåligt är sömn det första man behöver få ordning på. Måste man ha hjälp med det så måste man. Innan man är utvilad orkar man ju verkligen inte ta tag i saker.
#7 En läkare som skriver ut insomningstabletter till en person som nyligen överdoserat av misstag/impulsivitet kan bli av med legitimationen om patienten skulle råka lyckas ta livet av sig vid nästa impulsiva överdosering.
Är man i akut behov av sömnreglering sker detta inom slutenvården.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Det var väl kanske inte meningen att skriva ut i en sådan mängd att det ska vara möjligt att ta livet av sig. Krävs väl ändå mer än en Immovane för att begå självmord.
#8 - förstår också att det är anledningen till att hon inte skriver ut den till mig. Men får den inte ens inne på sjukhuset. Och egentligen gör det inte så mycket längre. Jag orkar inte bry mig mer.
#9 - självklart krävs det mer än Imovane, men vad säger att man tar dom som man ska? Man kan ju lika väl spara mediciner och överdosera ändå. Det kan förmodligen räcka med Imovane, tar du tillräckligt många så deckar du - men du kan lika väl drabbas av andningsdepression vilket leder till att du slutar andas osv.
måste ursäkta för inlägget innan.. blev lite snurrigt. Snurrig i bollen idag. suck! Hoppas ni förstod iallafall.
Helt knäpp på läkaren nu på öppenvården. Som sjukskrivit sig i en månad = noll med läkare. Finns möjligtvis tillgång till läkare en gång i veckan. Hmm… suck! I HATE THIS!