normalt vid fluoxetine?
Min läkare skrev ut fluoxetine 20mg för min PMDD och jag är nu inne på vecka 3. Det bestämdes att jag skulle ta dem kontinuerligt istället för cycliskt (ägglossning till mens) då jag har så pass grava känningar av hormonerna att det har triggat en vanlig depression också under mina "bra" veckor.
Jag började ta tabletterna 5 dagar innan mens (mina absolut värsta dagar), då jag mådde pissdåligt. Var så arg, förtvivlad och trött på livet att jag var direkt oansvarslös i trafiken i hopp om att en "olycka" skulle inträffa. Var desperat så tog dubbel dos (40mg) fram till mensens första dag och mådde bättre efter bara ett par dagar. Dagen före mensen mådde jag så oförskämt bra att jag inte kunde sluta le, och lyckades till och med skratta och ha roligt - något jag inte kunnat på flera år!
Fysiskt så mådde jag jätteilla, gnisslar tänder och spänner käkarna så tänderna flisas och mina sömnsvårigheter blev värre, men det kändes som ett fruktansvärt billigt pris att betala för att få må BRA i psyket.
För ca en vecka sedan (ägglossning, och normalt sett min "bra" vecka) så delade jag och pojkvännen på två flaskor vin. Det är ingen ovanlig mängd om vi vill fira något, och då ville vi fira mitt nya glada jag! Ett litet glas senare så var jag svinfull, men glad som in i norden. Kvällen slutade med (har jag fått berättat för mig), elakheter från min sida. Var nästan manisk i mitt "gå-på-iga" sätt och har ett vagt minne av att dra ut på cykeln och frihetskänslan det ingav. Som att jag var lyrisk och upprörd på samma gång. Vaknade fullt påklädd i sängen morgonen efter, så antar att jag "krashat". Följt av 2 dagars redig baksmälla och nu influensaliknande symptom och deppighet. Mår verkligen pyton (helt utmattad, "febrig" osv) fortfarande, och vet inte om jag fortfarande är "bakfull", eller om det är en separat biverkning eller om jag har dragit på mig en influensa som bara sitter i huvudet? Blev tvungen att ta ledigt från jobbet idag då jag knappt tar mig ner och upp för trappen utan att behöva sova 2h efteråt.
Är det normalt att må så här när man börjar med fluoxetin? Och hur är det med alkohol egentligen? Läkaren sa ingenting om det, och jag hittar ingenting i bipacksedeln heller, annat än att man kan bli trött, men det blev jag ju inte.. Och hur är det med deppigheten? Det börjar närma sig mens igen, kan jag prova att dubbla dosen igen, eller skjuter jag mig själv i foten då när jag går på återbesök hos läkaren och ska få receptet förnyat?
Jag har tagit många SSRI mediciner och en av dom var Fluoxetine.
Om jag undrar över någonting så pratar jag med min läkare i första hand annars så kollar jag FASS. Här har du en länk till FASS och Fluoxetine: http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20090409000071&DocTypeID=7&UserTypeID=2
En regel med SSRI mediciner är att man helst inte ska dricka alkohol. Alla reagerar olika, men när jag drack och gick på Fluoxetine eller liknande så blev jag väldigt lättpåverkad vilket jag inte brukar vara. Medicinen kan ge illamående och göra så att man spänner sig (gnisslar tänder osv när man sover), jag hade också problem med de sakerna. Jag var även väldigt yr. Om du undrar över någon biverkning så kolla FASS eller prata med din läkare om biverkningarna är väldigt jobbiga.
Du ska under alla omständigheter ALDRIG börja dosera själv. Gå efter läkarens ordinationer och om du vill höja din dos så prata med din läkare om det.
Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.
Tack för svaret 🙂 Ja, ska på återbesök om ca 3 veckor igen, så får prata med henne om det då.. Tycker att det var så konstigt att hon inte sa något om det, och att det inte stod i bipacksedeln heller, men det kanske skiljer sig mellan olika länder och tillverkare? 🤔