Psykologi iFokus

Psykologi

Etiketterdepressionångest
Läst 9839 ggr
lonnis
4

Tvångssyndrom + bipolär

Jag har orostankar, tvångshandlingar/tvångstankar. Jag har under ett år ätit medicinen fluoxetin. Fluoxetin hjälpte mig att bli av med mina tvångshandlingar och oron minskade. Sedan tre månader tillbaka har jag inte ätit fluoxetin eller någon annan medicin. Därför har nu mina tvångshandlingar och orostankar kommit tillbaka. Anledningen till att jag slutade med fluoxetin är att jag har benägenhet för bipolär 2, dock har jag inte bipolär 2 fullt ut. Men att jag har benägenhet för bipolär 2 gjorde att jag fick depressionssvackor under tiden jag åt fluoxetin. När jag slutade med fluoxetin försvann depressionssvackorna och jag är idag därför fri från depressioner, men istället har jag fått tillbaka mitt tvångssyndrom. Har pratat med en läkare som säger att jag ska gå tillbaka till fluoxetin och dessutom kombinera med stämningshöjande läkemedlet litium. Anledningen till att jag är osäker på att börja med litium är att det finns så många biverkningar. Vad gör man? Ska man börja med fluoxetin igen kombinerat med litium för att få bort tvångshandlingarna och hoppas på att litium är en bra kombination, att hoppas på att litium befriar mig från depressionssvackorna medan jag äter fluoxetin, trots alla dessa biverkningar med litium? Eller ska jag låta bli att återgå till fluoxetin, vilket gör att jag inte kommer att lida av några depressionssvackor men istället ha kvar tvångshandlingarna och orostankarna? Är fluoxetin och litium en bra kombination? Vill gärna inte ta litium pga. biverkningarna som medicinen kan åstadkomma. Finns det någon annan form av stämningshöjande medicin att kombinera fluoxetin med? Finns det någon som känner igen sig, som sitter i samma sitts? Ska man må bra men lida av jobbig ångest? Eller få bort ångesten och tvångssyndromet men istället riskera att hamna i depressionssvackor igen? Vad gör man?

[YlvaP]
0

Jag har Risperidal för mina tvångshandligar och den funkar bra till Bipoplär sjukdom vilket jag också har. Hör om du kan få den istället. jag ligger på 2 mg som jag tar varje kväll. har prövat att gå ner och sluta men handligarna kommer tillbaka illa kvickt.

sorgblot
0

Det finns fler alternativ än litium som humörstabiliserande. Jag har provat två olika, och det kanske finns fler. Det vet jag inte. Jag vet dock inte vilken/vilka som passar med fluoxetin. Jag tycker du ska fråga din läkare om andra alternativ till litium.

[YlvaP]
0

Jag äter Venlafaxin (antidepp), Ketipinor (stämningsstabiliserande som Seroquel) och Risperidal.

verklighetenbuddhist
0

Jag lider av tvångsyndrom,svår depression.Jag ursprungligen från sydost asien, varit här 8 år.går på högskol utbildning..jag blir lite sent att skicka en uppgift p.g.a trotthet o depression..undrar om det finns mänskliga hjärta som bara rätta mina gramatik…!!! Jag måste finnas i sverige för min sjuke  pappas skull,Börje klarar inte utan mig, kan inte lämna det landet.Min tänke att hjälpa till pappa tills hans sisita andetaåg kvår.Han vill inte ha nån hemhjälp helt bereonde av mig,jag få inget betalnig ..utan jag älskar pappa hela mitt hjätta ..honom..Hjälp mig om det finns en medmänsklig hjärta..!
(jag har citalopalm 20mg,det blir annu värre för min fettlever sjukdom)

[theoneandonly]
0

Du tror inte Zoloft kan hjälpa?
Då de både är mot tvångssyndrom och depressioner?
Läste lite om det på fass, och tänkte att jag iallafall kan tipsa (Om du nu inte testat den innan?)
Hoppas det löser sig. Kram

[theoneandonly]
0

Detta var vad jag läste och tänkte på dig:

Zoloft kan användas för att behandla

• depression och förebygga återkommande depression (hos vuxna)

• social fobi (hos vuxna)

• posttraumatiskt stressyndrom (PTSD) (hos vuxna)

• paniksyndrom (hos vuxna)

• tvångssyndrom (OCD) (hos vuxna, samt barn och ungdomar i åldersgruppen 6-17 år).

Depression är en klinisk sjukdom med symtom som att du känner dig ledsen, inte kan sova ordentligt eller njuta av livet som vanligt.

Tvångssyndrom och paniksyndrom är sjukdomar som kopplas till ångest med symtom som konstant besvär av fixeringar (tvångsföreställningar) vilket gör att du måste upprepa olika ritualer (tvång).

Posttraumatiskt stressyndrom är ett tillstånd som kan uppträda efter en mycket emotionell traumatisk upplevelse, med en del symtom som liknar depression och ångest. Social fobi (socialt ångestsyndrom) är en sjukdom som kopplas till ångest. Sjukdomen kännetecknas av känslor av intensiv ångest eller vånda i sociala situationer (t.ex. att tala med främmande människor, att tala inför grupper av människor, att äta eller dricka inför andra människor eller att bekymra sig över att man kanske uppför sig generande).