Psykologi iFokus

Psykologi

Etiketter: depressionångest
Läst 2892 ggr
emelie046
3

depression, varför gå till psykolog?

hej, jag har drabbats av depression. Har googlat massa information och råd om hur man kan må bättre. Men nästan överallt är första tipset att vända sig åt en psykolog. Min fråga är, varför? det tycks vara ganska enkla principer som gäller; aktivitet, hälsosam mat, mindfulness, umgänge.. det blir ju inte lättare för mig att göra de sakerna för att en psykolog säger det till mig?

[Skörbjugg]
2

Går du till en psykolog kan de hjälpa dig att förstå vad som kan få dig att må bättre, genom t.ex. KBT…

Är det någon som ställt diagnosen depression på dig eller känner du dig deprimerad? På vårdcentraler kan de fixa remisser till psykolog.

Fridaaaa
3

Det där är så himla individuellt och lite beroende på varför man blivit deprimerad, om man fixar att ta sig ur det själv osv.
Många gånger kanske psykolog är ett bra alternativ, om man hittar någon bra och som man litar på.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zadeira
5

Det handlar inte om att du ska göra saker för att någon säger åt dig, utan det handlar om att du ska göra dessa saker för dig själv och ge dig själv de sakerna. Jag lider också av depression (och har en borderline-diagnos) och jag vet också precis allt det där som "hjälper" mot depression. Min psykolog säger nästan varje möte att hon tänker inte tjata på mig att jag ska göra si eller så för att komma ur depressionen, för jag vet vad jag behöver göra och den enda som kan göra det och få mig att göra det är jag själv.

Det som ofta är hjälpsamt med att gå hos en psykolog är att ventilera och vädra tankar, känslor, oro, funderingar kring hur man mår, vad man känner, varför man tror man känner det osv. Framförallt kan man få perspektiv och kanske klarhet som hjälper en att komma vidare. Man tänker ofta att "det där kan jag ju själv sitta och tänka på", men faktum är att det ger helt annan input att vädra det med en psykolog.

Det viktigaste är dock att man hittar en psuykolog man trivs med och faktiskt kan vara hundra procent ärlig mot och känner sig bekväm med. Då är det som att prata med en vän men som är utbildad till att kunna ge gensvar som hjälper dig själv att själv hitta orken att gå vidare och göra det man behöver.

[paceinspace]
2

Jag får mediciner och har en samtalskontakt som är kurator. Hur kommer de sig att jag får prata med kurator och inte psykolog? Fast iofs så är väl min behandling mediciner. Ingen behandling genom terapi eller så, bara samtal som stöd. Men ska typ göra utredning för olika saker nu. Inte för att jag vill byta samtalskontakt, verkligen inte!

Nåja, tror att man ska prata med någon professionell. Är det en svårare depression kan man inte bara äta ordentligt och köra mindfullness för att bli bra, man kanske inte ens orkar äta ordentligt och motionera då.

silversol35
3

Om man fixar att göra de där sakerna av sig själv så vete sjutton om man är så deprimerad att man behöver en psykolog. Om inte - ja då är det nog en bra idé.

Maria
3

Vem är det som gett dig diagnosen? Fråga den personen om behandling och hur det är tänkt med din framtid och tillfrisknande.

/Maria

mimåne
2

Ibland kan det vara bra att få råd av en utomstående professionell person som är kunnig i ämnet. Dvs en psykolog. Ofta ser man själv inte hela bilden och är fast i att må dåligt. För att lösa ett sådant långvarigt problem som en depression är så kan man behöva reda ut orsaken till varför, när vad och hur. För att det inte ska bli en tillfällig lösning som kommer tillbaka senare.

Det kan vara svårt att handskas med allt det själv, speciellt när man som vanlig hederlig människa inte är utbildad inom psykologi. Därför rekommenderas detta så mycket.

Medarbetare på akvariefisk ifokus