En film om OCD
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad är OCD?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jätteintressant.
Jag kan delvis känna igen mig då jag haft en släng av OCD i hela mitt liv men inte i närheten så svårt som de i filmerna.
Jag har aldrig haft tvångstankar utan tvångshandlingar.
Mina största problem har varit dörren, spisen, andra "elektriska apparater"
En period då vi åkte varje helg till sommarstugan kunde jag tjata hål i huvudet på min man om jag drog ut kontakten till strykjärnet? Jag kanske inte ens använt strykjärnet på flera dagar.
Jag löste det med att packa ner strykjärnet varje gång även om jag aldrig använde det i stugan😉
Dörren kunde jag också känna på hundraelva gånger innan jag gick hemifrån. Jag har aldrig kommit för sent till jobbet men det har varit nära.
Jag har haft olika siffror jag måste göra saker efter, ex siffran 7, men misslyckades jag då att få rätt känsla så var jag tvungen att göra det sju gånger igen.
Det var tidsödande.
(Jag fortsätter i ett nytt inlägg då jag har förmågan att kollra bort texten med mina klumpiga fingrar)
/Maria
Jag har aldrig sökt vård för detta för jag känner att jag ändå har haft det under kontroll.
Mitt sätt att bryta mönster har varit att utsätta mig för obehaget att kanske känna på dörren 6 gånger istället trots att det gett en tillfällig ångest som varit svår att komma ifrån.
Jag bestämde mig för siffran 3. Det känns helt OK att känna på dörren tre gånger och sedan är det bra. Det gick inte i en handvändning men efter ett tag funkade det.
Jag pratar också högt. Kan säga till mig själv att nu har jag kollat spisen och nu är dörren låst.
Dessa besvären hade jag redan i barndomen. Mamma berättade att det var hopplöst att gå och handla med mig då jag skulle gå på alla linjer jag såg. En period hade jag ett sår på näsan som barn som jag hela tiden pillade loss skorpan på så såret aldrig försvann osv.
Mamma var själv likadan vad jag kan komma ihåg. Minns att hon skruvade på korken till sin parfymflaska och tyst viskade "en, två tre, en två, tre osv.
Sonen min har tack och lov inte ärvt detta beteende.
Jag kan förstå till viss del vilket helvete de har haft i filmen och det är skönt att höra att det går att få hjälp med KBT även för de svårare fallen.
/Maria
- Redigerat 2021-01-28 06:25 av Maria