Att vara ”produktiv”
Jag pratade idag med ett par bekanta och efter ett tag kom vi in på ämnet produktivitet och arbeta. Eftersom jag tyckte det var ganska så intressant, vad för utmaningar och metoder de hade för att få saker gjort, så tänkte jag passa på att fråga här:
Vad är era tekniker för att få så mycket gjort som möjligt på en dag? Har ni något som gör det svårare så som att ni lätt blir distraherade av mobilen eller eran omgivning, etc.?
En sak som är säker är att vårat samhälle har en tendens att lägga mycket värde på att vara just produktiv, framförallt verkar det då och då återkomma som olika trender på sociala medier och har gjort detta i många år vad jag har sett.
Jag är mycket bra att få saker gjorda på jobbet.
Att driva på coacha och i mitt tycke producera. Det är inte alltid uppskattat men saker blir gjorda.
Min drivkraft är intresse för teknik och människor - tyvärr räcker inte flitigheten till några större underverk hemma längre - svårt att förstå att det inte är lika viktigt.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag har jobbat hemma senaste 8 åren och 7 av dom har jag varit egen-anställd. Jag har med andra ord tvingats bli ganska bra på att se vad jag behöver göra, sätta deadlines och prioritera hur arbetet ska göras.
Det går helt klart i vågor hur produktiv jag är. Vissa dagar är värdelösa, medan andra känns det som jag gör underverk. Och det får mig att tänka på mitt första tips och det är acceptera att man kommer vara olika produktiv olika dagar. Men också att man ibland måste skärpa till sig.
Här är några saker som jag tycker fungerar:
- Rent skrivbord. Jag vill ha en arbetsmiljö som är fri från distraktioner.
- Tyst. Jag vill ha det tyst omkring mig när jag jobbar. Är jag på kontoret har jag alltid noice cancelling-lurar på mig. Hemma också om det är folk omkring mig.
- Stör ej eller tyst läge på mobilen.
- Fokus-läge på mobilen så att inte appar som är relevanta för jobbet får skicka notiser.
- Stäng program du inte använder
- Stäng flikar i browsern du inte använder
- Planera veckan så du vet vad du ska göra när
- Sätt realistiska deadlines så du känner att du måste komma igång, men utan att må dåligt av stress.
- Få familjen att förstå att du är "på jobbet"
- Om det är riktigt svårt att komma igång, använd Pomodoro-tekniken.
Jag skulle verkligen rekommendera Fokus-lägen som finns på iPhone. Med dom kan du ställa in t ex ett Jobb-fokus, Hemma-fokus, Sov-fokus, Bil-fokus, eller vad du vill.
I mitt jobb-fokus har jag stängt av notiser från det mesta som inte är arbetsrelaterat, så inga notiser från Facebook, Twitter etc. I mitt Hemma-fokus är jag tvärtom stängt av och dolt appar som är för jobb-relaterade. Jag har lagt jobb-saker på en egen hemskärm och vissa tider på dygnen syns inte den alls.
Ha tillfälliga Fokus på din telefon eller Windows, så om du verkligen behöver jobba koncentrerat så du inte distraheras av Mail, Teams, Slack, etc.
I värsta fall lägger jag mobilen i en låda så den inte syns.
Och glöm inte att ta pauser! Gå ut en promenad. Gå och träna. Ganska ofta löser vi dom svåraste problemen när vi "har tråkigt", som när man diskar, duschar, promenerar.
Mvh // Johan
- Redigerat 2022-06-07 20:36 av johan
Jag har en kollega som gjorde genvägar på mobilen, så om han försökte öppna Facebook på arbetstid, så öppnades istället Kindle-appen för att läsa en bok. :)
Mvh // Johan
#2: Intressanta råd - jag är tvärtom - har inget problem med röra så länge jag hittar mina saker vill säga - annars störs jag inte.
Är hundra procent fokuserad på vad jag gör och några saker till men är inte så störd av omgivningen - det skulle vara intressant att förstå skillnaderna.
Varför stör en lapp på bordet dig men inte mig?
#2: Jag använder väldigt liknande metoder. Sedan så har jag ett konstant behov av organisation och kunna följa mitt system vilket inte är idealt när andra förskjuter deadlines eller liknande.
#3: Intressant att du inte påverkas av omgivningen.
#4: Ja eller hur. Min fru får knappt plats med tangentbordet för att hela skrivbordet är fullt över böcker och postit-lappar.
Men jag är överlag väldigt lättstörd. Tycker ljud är superjobbigt. En stark lampa i ögonvrån är direkt plågsamt. Jag behöver ett fokus åt gången. "Task Switching" är generellt svårt för mig också.
Det är meningslöst att försöka gå och lägga sig innan resten av familjen lagt sig och jag sover typ alltid med öronproppar.
Ibland undrar jag om jag har drag av autismspektrum. Speciellt det här med att man blir så fokuserad på en enda sak under en period. Och ljudkänsligheten.
Mvh // Johan
#6: Jag har högfungerande autism vilket förklarar alla mina tendenser. Skulle gärna hävda att jag lärt mig leva med överkänsligheten och mitt behov av struktur - framförallt eftersom det alltid varit så - men vissa dagar fungerar jag inte alls. Samtidigt har just sakerna som ibland kan vara hinder även fördelar. Att konstant skapa system och ha ett behov av mönster kan inom många områden i livet vara en fördel.
Alla har ett eget system och vissa fungerar även bättre i det jag klassar som kaos, vilket är fascinerande. Även om det gör livet svårt när man måste umgås med dem.
#5 #6: Ja det är intressant att jämföra olikheter.
Jag är inte riktigt ärlig när jag säger att jag inte blir påverkad av omgivningen för det blir jag.
Vi har fått jobba hemma länge men ska fasas in till kontoret och för mig går det sådär.
Tänk att hålla möten med eko och överhörning - det tål att övas på.
Nästa sak är när det inte går att fokusera utan att man tvingas tjuvlyssna på andras galenskaper och sedan all fika och dötid med att flytta sig mellan lokaler.
Hm, vilken diagnos har jag tror ni?
- Redigerat 2022-06-07 21:08 av Pyttelite
#8: Alla möten online under pandemin var jobbiga. Det fanns alltid folk utan hörlurar eller sådana som inte tystade sig. Enligt mig var det också betydligt fler möten och liknande under pandemin så man satt största delen av dagen framför datorn med andra pratandes i örat. Väldigt tröttsamt. En av det få aspekter jag absolut inte kommer att sakna.
Är varken en psykolog eller särskilt insatt i ämnet men det flesta har tendenser och drag åt något håll. Att komma med några möjliga diagnoser saknar jag även information om dig (Som jag bör nämna att jag inte vill ha då det delvis är saker jag klassar som privat information). Krävs en hel del just för att kunna överhuvudtaget ställa några plausibla första diagnoser.
Det finns inte verkligen en "norm" då det inte går att definiera vad som är normalt. Känner en hel del människor med alla möjliga drag som varken har behov eller nog punkter det skulle uppfylla för att få en diagnos. Sedan så behöver man inte direkt ha en diagnos bara för att man har vissa drag. Finns en del som föredrar att bara vara så utan att sätta ett "namn" på det hela.
#9: Jag tycker att det är värdefullt att höra hur andra organiserar sin vardag och att vi är olika. Har olika drivkrafter och egenskaper.
Lyckan är stor när man i grupp just får visa sin styrka inte på bekostnad av någon annan utan gjort sin tegelsten som sedan blir ett stadigt hus.
Nu pratar jag bildligt - har varken byggt hus eller några tegelstenar.
Men det innebär även konflikter och putsning av vassa hörn för att fungera plus att man måste bjuda på sig själv ibland.
#9: Online-möten kräver som allt annat att man gör det på rätt sätt. Svårast tycker jag är hybrid-möten när några är på plats i samma rum och andra online.
Men här är några saker som gör online-möten bättre:
- Se till att video-mötet är det normala och inte undantaget. Med det menar jag att det inte ska bli "så har vi några på Teams också".
- För dom som är fysiskt på plats så använder man rummets mikrofon, men alla har kameran på sin dator på, med mikrofon på ljudlös. Då ser alla vem som pratar oavsett var fysiskt är.
- Alla utom den som pratar har mikrofonen avstängd
- Använd handuppräckningsfunktionen
På Microsoft där jag jobbar så skapas alltid ett Teams-möte när man gör en kalendernbokning med inbjudna personer. Man kan nu acceptera möten och förtydliga om man kommer vara på plats eller på distans.
Det är så vanligt att folk är på distans då många jobbar på andra platser, andra länder, föredrar hemma, etc, så det är inte konstigt för någon att det är videomöten.
Mvh // Johan
#10: Korrekt. Det är just dessa olika egenskaper som ser till att vårat samhälle fungerar någorlunda. Vissa leder gärna, andra gillar att få jobba i grupp, etc.
Tack för att du la till hur det var menat. Men där har du rätt. Man kan nog nästan hävda att mer eller mindre alla människor stärks av att få visa sina styrkor och ha någon nytta.
#11: Men som det mesta som är nytt så dröjer det, innan alla lärt sig. Krävde två år innan samtliga lyckades sitta i ett möte med kamera, tystade och med fungerande mikrofon. Pandemin lärde nog många en hel del när det kommer till just videomöten eller liknande.
#11: När alla jobbade på distans var det inga problem men nu när det blir överhörning i kontorslandskapet - för några gamla konferensrumsbokningat fick man inte behålla - då är det vidrigt till och med för en som behöver lite noise för att fungera.
#12: Ja, som med det mesta krävs bra ledarskap för att få saker att fungera. På Microsoft läggs väldigt mycket tid på lärande och välmående.
Mvh // Johan
#13: Varför fick ni inte ha konferensrum för möten? Glad över att det är bra kultur kring att sätta sig i telefonrum för enskilda Teams-möten eller konferensrum där man är flera. Väldigt sällan någon har möten i kontorslandskapet hos oss.
Mvh // Johan
#13: Flera firmor har strykt kontorsplatser och gett avdelningarna eller mindre grupper dagar det måste vara på kontoret. Gör det inte heller lätt för de som kanske inte kan jobba okvald hemma eller just behöver kontorsmiljön.
Jag är bra på att planera saker, när jag vill! Däremot att få något gjort är svårare, är ju hemma hela dagen och ensam så jag tycker inte det spelar någon roll om saker som inte är viktiga blir gjorda idag, nästa vecka eller nästa år.
Viktigast är att jag vet var saker och ting finns när jag behöver det.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#17: Hur fungerar det i din skapande verksamhet får det växa fram efter hand eller har du tydlig planering?
#18. Oj, det beror nog mer på var jag är någonstans när jag skall måla.
Hemma är det nog mer skissande och planerande medan på kurser blir det mest bara kluddande utan planering.
Fast jag har en tavla på gång med en stor måne, har inte målat på den på över 2 år nu, den målar jag bara på på kurser.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!