Psykologi iFokus

Psykologi

Etiketter: ångeststresstips
Läst 69 ggr
Lona
5

Att ta EN sak i taget

Jag har skrivit relaterade inlägg förut men efter att ha spenderat helgen med en vän som lätt får ångest när det "blir för mycket" så är det extra aktuellt.
Det här gäller förstås inte bara situationer där man måste hålla sin ångest borta så gott det går utan rent allmänt när det känns övermäktigt att ta tag i en viss uppgift.

Att "ta en sak i taget" är ett rätt vanligt tips men här handlar det verkligen om att ta en microbit i taget. Tänk inte ens på att dela allt i småbitar för att du skall kunna se helheten utan just där just då är det bara den saken som gäller. Hur stora bitar du kan hantera beror förstås på situationen, i det här fallet var min kompis kvar på sitt hotellrum och fick ångest av att vi var sena och skulle checka ut. Att säga "Börja med att packa ihop dina kläder" funkar inte i det läget utan det blev snarare
"Ser du din resväska? Bra."
"Ta väskan och lägg den på sängen."
"Öppna väskan."
"Titta på stolen jämte sängen."
"Ligger det några saker där?"
"Ta dem och lägg i väskan."
Och så vidare.
Det låter förmodligen fördummande för någon som inte har varit i den situationen själv men just där just då kan det vara det enda som går att hantera.
Har man starkare ångest går inte det heller men det finns ju grader i helvetet.

Så, känns det för jobbigt att göra en viss sak - eller en kedja av saker - bryt det i ännu mindre bitar. Så små att de nästan inte märks!
Ibland är det lättare att någon gör det åt den, som jag gjorde med min kompis, men det vill ju till att den personen fattar grejen och tar det i tillräckligt små bitar och tillräckligt långsamt.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Tarotstollan
3

Bra förklarat!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!