Mår vi bättre av att "gnälla av oss"?
Det är förstås skillnad på gnäll ("Jag tappade äggkartongen i golvet") och gnäll ("Jag har fått en livshotande sjukdom") där jag snarare syftar på "äggkartongen" som just gnäll, något som är tillräckligt för att irritera/påverka lite i vår vardag men som egentligen inte gör så mycket.
Vad tror ni, mår vi bättre av att få "gnälla av oss" även när det gäller småsaker?
Antingen i verkliga livet eller på nätet, tex här på iFokus?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Ja, det tror jag vi gör.
Som med allt annat tror jag att det är med måtta som gäller även här. Lite gnäll är alltid okej och det kan vara skönt att ventilera så man kan fokusera på annat efteråt. Livet är inte en dans på rosor och ibland behöver man bara häva ur sig eländet och då mår man oftast bättre efteråt också.
Med mycket gnäll så finns dock risken att man fokuserar för mycket på det negativa och det som går fel och dåligt och ger det mycket mer energi än vad det borde ha. Tankarna och känslorna vi "göder" blir dom som har en tendens att bli starkast och antingen bita sig fast eller återkomma oftare. Det har jag hört någonstans och jag tror det ligger en hel del sanning i det.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
Ibland kan det vara skönt att bara få gnälla av sig. Helt utan förväntningar på någon form av respons.
I verkligheten kan det vara bra, på forum not so much eftersom man blir påhoppad/yttrandefrihet inskränks. Dessutom har människor på forum svårt att hålla sina känslor i styr vilket leder till otrevliga diskussioner om exempelvis hur dåligt Sverige är eller kastrering av katter. Nej, de flesta har inte självbehärskning nog för att kunna prata utan att tillföra något negativt (som visar att personen i sig har en negativ mindset) Och så ska vi inte nämna prestige och överglänsning som ju också är viktigt på forum då alla vet bäst. Näää, nu gnällde jag med. Nu känns det bättre.
Själv tror jag att det kan vara bra att få ur sig en del gnäll, kanske få till viss del bekräftelse men också bekräftelse på att det är just gnäll och inte mer än så.
Däremot, som Mitchika är inne på(?) så får man passa sig för att älta eller hamna i ett "gnäll-läge" där man snarare ökar sina tankar och känslor istället för att släppa dem.
#5: Det tror jag också!
Det är lätt att hamna i ältnings-läge, men man får vara på sin vakt och stoppa sig själv när man hamnar där.
Det ger inget att älta. Man mår bara dåligt själv och ofta blir följden att man sover dåligt.
Jag tror inte det är upp till andra att avgöra. 🙂
Om man känner att det är too much av att äggkartongen föll i golvet vars reaktion är gnäll, då är det så. En lika naturlig känsla som att bli arg eller ledsen.
Eller om man har behov av att älta för att man vill förstå, då ska man göra det efter behov tills man är färdig.
Det kan många gånger bli så fel när omgivningen ska lägga sig i med hur mycket eller lite som ska ältas. Det är en väldigt egoistisk inställning där man bara tänker på sig själv med vad man vill använda personen till för att slippa känna sina egna problem som kanske behöver redas ut med hjälp av ältande och dess förståelse.
Sen finns också de som ältar för att det är bekvämt att beskylla andra och slippa ta ansvar. Men man kan inte säga åt de att sluta älta heller. Det bästa är då att lämna dom åt sitt öde och bara hoppas att de tids nog i sin nöd av uteblivna åhörare kan förstå bättre.
Man kan egentligen bara bestämma kring sig själv och vilka beslut man ska ta med olika saker. 🙂
- Redigerat 2024-05-08 21:59 av [trädkrona]
#5: Inte riktigt vad jag menar, men jag är alldeles för trött för att formulera tankarna till något vettigt eller konstruktivt. Jag pratar inte om ältande eller gnäll-läge, utan mer om hur vi oavsiktligt kan råka träna våra hjärnor till att lägga mer fokus och energi på irriterande "småsaker" och negativa känslor.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
#8: Ja, men då är jag nog med och det är ett väldigt intressant spår! 👍
#7: Grundfrågan var ju egentligen om man mår bättre av att "gnälla av sig" och där tror jag att vi är ense?
Jag tror inte att vi är oense om det andra heller, gällande ältandet etc, bara att man tolkar och ser på saker på lite olika sätt och det är väl bra det!
På något vis så tänker jag att om "äggkartongen" faktiskt känns som "mer än gnäll" så kanske det egentligen handlar om andra saker.
Och att älta är väl snarare en värdering. Som jag tolkar det ordet så är det tydligt negativt och drar ner personen, man fastnar i fel tankar och känslor och mår bara sämre. Det tror jag inte är bra för någon, vare sig det gäller tappade ägg eller värre saker.
Tolkar man snarare älta som att "bearbeta tills man är klar" så får det lite annan betydelse. 🙂
#10: Har tidigare läst inlägg som menat att man bara ska ”blicka framåt och glömma” med undertonen om att de jobbiga känslor som uppstår i och med själva ältandet är dåligt för en själv. Att det är för jobbigt att känna.
Men man missar då att den inställningen medför till att man går in i samma skit igen.
Trodde först det var det du åsyftade på. 😊 Men fint att vi är överens. 😊
Absolut!
Dem flesta känslor är bra. Poängen är att göra något åt det. Gnäll riktigt ordentligt över något, bli av med frustration och lös problemet eller ta reda på hur du kan reducera problemet så mycket som möjligt.
Kan vara bättre än att småstöra dig på något i evigheter.
Dem som gnäller bara för att gnälla men aldrig vill göra något åt det däremot.
Då kan det vara jobbigt att lyssna på men hellre att någon gnäller så vi kan lösa det och personen blir lyckligare än ingenting :D
Jag tror det kan vara bra att gnälla ibland, om man är en sån person som gillar det. Det kan vara bra att få utlopp för sina känslor. Vissa vill det, andra vill inte det. Då är det bra att man har någon som lyssnar. Att stänga av känslorna är aldrig bra, då mår man bara dåligt i längden.