Psykologi iFokus

Psykologi

Etikett: off-topic
Läst 794 ggr
David
0

OT. Varför ska julklappar vara "juliga"?

Sitter och tittar på sortimentet inför julen. Varför ska de flesta julklapparna vara så juliga? Pepparkaksmotiv, tomtar, julgranar. Är inte tanken att man ska kunna använda presenterna året runt? Att få en filt med en tomte på på julafton känns ju som jag inte kan använda förrän till nästa jul ju.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Tatsja
0

Tur du inte ser plädarna i min soffa då. Tomte och julgran. Men jag håller med dig. Fast ibland är det roligt att få just julmotiv. Kunna sätta upp det till nästa jul. Känns nästan nytt då.

Jag får alltid tomtar av mina barn.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[aspie]
0

Håller med dig David. Själv köper jag aldrig juliga saker till julklapp. Bättre med musikägg dåSkrattande

David
0

#2. Precis, dom kan man ju ha till påsk också. Glad

Nu har det nästan blivit ett måste för mig att ha ett musikägg när jag kokar äggen. När Carmina Burana spelar i kastrullen, då är det dags… Flört

#1. Jag kanske är lite anti, jag vet inte, är inte någon stor julfantast egentligen. Så det kanske är därför jag inte blir lika glad över alla julmotiv.

// David

Yuki
0

Jag har aldrig firat en jul.

Så fråga inte mig…

David
0

#4. Jag firar inte heller jul. Det enda jag gör, som jag tycker är mysigt, är midnattsmässan på julaftons natt. Det är sån härlig stämning, och min lilla vilotimme.

// David

Yuki
0

#5 Du har åtminstone möjligheten att fira jul.

David
0

#6. Ja just ja, nu kom jag ju på varför du inte firar jul. *lite trögtänkt ibland*

Ersätts julen med några andra högtider hos dig istället? Det är väl en stor fest när ramadan är slut va?

// David

Yuki
0

#7 Jo, men vi är egentligen inte särskilt troende, så vi firar inte det heller, inte direkt i alla fall…

Jag är egentligen ateist.

Tatsja
0

Älskar julen. Första advent kommer allt upp. ca 350 tomtar och fönstrerna kläs in. massa ljus. Härligt.

Väl mött, Tatsja

David
0

#8. Jag är inte speciellt troende jag heller. Tror inte det är så många som tänker på varför man egentligen firar jul. Tomten, presenter, äta gott är nog det som de flesta tänker på.

Att jag går till kyrkan är inte heller för att det är just kyrkan, eller för att det är jul och så, utan mest för stämningen. Massa glada människor, totalt lugn och ro. Brukar vara mellan 23.30 och 00.30 här. Det är aldrig någon direkt "predikan" heller.

// David

Karmatarerskanise
0

Jag är inte troende, men jag älskar julen :)

Yuki jag är också ateist.

Cat
0

För några år sen va julen och alla högtider väldigt viktigt för mig. Då va de tomtar som gällde men nu firar jag inte alls. Tänkte göra ett försök iår och bjuda med morsan på en kryssning med julbord. Så de blir en julig pressent.

[aspie]
0

Jag har nästan slutat helt med att ha det juligt hemma. Endast några adventsstjärnor och adventstakar fick ta plats i mina fönster. Tycker om när de lyser i mörkret och skapar mjuk rogivande stämning.

Jag har ju ingen familj eller släkt  att ha juligt med. Är mest för mig själv hemma, utom under  några timmar på julafton då min dotter brukar komma.

Alla stora helger är jag faktiskt ensamFörvånad

heliotropes
0

Tyvärr är många familjer upptagna i jobb mm. att släkt och vänner hinns inte med ,så detta med Julen och andra helger är jättebra. Synd bara att de behövs för att samla släkt och vänner,men så fungerar ju tyvärr de flesta Svenskar. Och med våran långa trista vinter ser jag Julen som en färgfest :)

Jag brukar tänka på att en julklapp ska vara till nöje för den jag ger till helst hela året runt,det beror ju lite på önskan förstås.Flört

Eva // medarbetare på Perser

Tatsja
0

Vet att mina pojkar skulle undra om mamma var sjuk om det inte pyntades till advent. De vet att jag älskar julen. Kan bero på att jag aldrig fick vara med på julafton när jag var liten.

Väl mött, Tatsja

[aspie]
0

För min del var det alltid jättejobbiga bråk som urartade vid julen. Fick alltid svår huvudvärk och gick in på mitt rum.

Inga trevliga julminnen precisRynkar på näsan

Tatsja
0

Har skapat julminnen själv. Fick inga förrän jag blev fosterbarn.

Väl mött, Tatsja

David
0

Vi får fira en psykologi iFokus-jul i år, Är med hela tiden förutom min timme mitt på natten. Glad

Det här med julen beror också för mig på barndomen. Och sedan har jag dåligt samvete för hur alla andra har det. Jobbade ett år som tågmästare (konduktör) och redan då ogillade jag julen, så jag tog dubbla pass för att mina kollegor skulle kunna vara hemma med familjen.

Men vilka öden man fick se. Barn som ensamma skickades på tåget mellan föräldrarna. Hemlösa som sökte sig ombord på tåget för att få lite värme. Många olyckliga öden.

Jag lyckades tigga till mig massvis med julmust ifrån ett bryggeri, så mot eftermidda´n/kvällen fick alla en liten flaska julmust ombord. Glömmer aldrig den tacksamhet många visade, en sån liten grej, men som betydde så mycket.

Tatsja, kul att du gillar julen. Allafall en som firar, och du verkar göra det rejält också Glad

// David

[aspie]
0

Låter bra David, vi får fira jul härGlad

Men visst finns det hemska människoöden, Tycker det är hemskt hur en del blir behandlade.

Minns att min dotters pappa ville jag skulle slänga iväg min dotter ensam på ett tåg, en tågresa på ca 8 timmar och tre byten, med ett barn som har både AS och ADHDFörvånad

Med hennes korta stubin vet man aldrig vad som kunde hända ju. Dessutom skulle jag aldrig våga låta henne åka själv med tanke på alla pedofiler och andra perversa människor.Rynkar på näsan

Ja Tatsja, det är ju bra att det finns andra som gillar julen. Du kan fira för mig och David oxå, så får du ännu mer julFlört

Emelie-E
0

Det finns inget som är bättre än julen.. Underbar att få fira med syskonbarn och systrar.. Speciellt då alla 8 ungar är här, då blir det full fart i huset och tomtar på besök=)

kerstinjo
0

Jul??

Nja, något vettigt till barna och har de en ruskig tur så hinner de få julklapparna före jul.

Barnbarn får också något.

Julmat? Ingen som tycker om det i familjen.

Julpynt? Aldrig i livet! Slita som en dåre för att plocka ner det snart? Nä!!

Fast skoj har vi ändå!Glad

Kerstin 

Yuki
0

Barn verkar i alla fall älska julen just därför att man får presenter.

David
0

Och affärerna älskar julen för att de säljer mer än på hela året. Obestämd

Kerstin, det låter väldigt sunt tycker jag.

De få gången jag "måste" ge bort julklappar så brukar det bli en chokladask ifrån Statoil, inköpt kl 24.00 den 23 december.

Julmaten är jag inte heller förtjust i, det ska vara godiset som finns längst bort på julbordet, eller fisken.

// David

Anders 50
0

Här firas julen ordentligt. Det börjas så smått vid advent för att fortsätta med allt stök som hör julen till. Dan före julafton tas granen in och kläs och huset pyntas invändigt och utvändigt. Skinkan görs klar och som tradition avsmakas den sent på kvällen med julens första julmust.

Julafton träffas några syskon med familj och doppar i grytan med tillbehör.

På kvällen kommer andra syskon hem till oss för lite mat och julklappsutdelning. Det kan även bli ett besök i kyrkan på midnattsmässa.

Juldagen går åt att smälta allt och eventuellt testa julklappar.

Annandag jul är det traditionell jaktdag. Då träffas vi några stycken och går till skogs med hundarna och får lite motion efter all julmat.

Jag har säkert glömt något… för här firas julen ordentligt.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

David
0

#24. Kul att höra att du och din familj verkligen håller traditionerna i liv. Hugger du din egen gran också?

Midnattsmässan tycker jag är en av de bästa idéerna som kyrkan kommit på, man behöver den timmen efter julstöket, och de som inte firar jul kan behöva den gemenskapen. Alla är glada. Glad

// David

Mysan59
0

Jag har firat mindre och mindre ju större barnen har blivit. Dom sista åren har jag inte orkat engagera mig alls nästan. Men det är ju mysigt med adventsstakar och alla ljus.

Men nu när jag har fått barnbarn, så kanske man måste börja "tomta" till det igen. Fast den här julen kommer han bara att vara 10 månader, så…

Fast jag tycker det är så tröttsamt med alla förberedelser inför storhelger, jag KAN INTE planera och organisera! Hur mycket jag än vill och försöker i tankarna, så funkar det inte. Blir för det mesta platt fall av allt… Vet inte om det beror på ADHD:n men misstänker väl det. Obestämd

Anders 50
0

#25  Klart jag hugger min gran. Plus en ute-gran som pryder sin plats i trädgården.

Sen beställer jag alltid snö till julafton, men det är inte alltid som det fungerar.

Tatsja
0

#18 Fick alltid vara i köket och sköta disken under jularna, eller om det firades hos mors bröder, vara ensam hemma. Jag fick aldrig julklappar, inte ens äta maten. Glömmer aldrig när jag olovande tog en skinksmörgås och mor kom ut. Slutade på akuten. Så jag har tagit igen allt när jag själv fick barn. Ville inte de skulle ha den barndomen jag hade. Nu gör jag det mycket för mig själv också. Så att säga, tar igen allt. Men farmors gull är ju två år så bara att se hennes ögon tindra, är värt mycket.

Väl mött, Tatsja

Anders 50
0

#28 Det var inga roliga jular du hade, så grymt elakt. Då förstår jag att du har mycket att ta igen.

David
0

Nu fick ju allt julprat mig att lyssna på jullåtar igår kväll. Flört

En av mina favoriter är Ainbusk vs Håkan Hemlin - En julsaga. I början gillade jag inte originalet, men har börjat gilla den också. Fairytale of New York. Det är kanske mina julerfarenheter som gör att jag gillar den?

// David

Tatsja
0

Kan aldrig missa ett program i teve. Brukar sändas på juldagen. Tomten. Den är så fin. Midvinternattens köld är hård, stjärnorna gnistra och glimma. Har ni inte läst eller sett den. Så rekommenderar jag den.

#29 Det står mer om mig i min bok. Reklam för den gör jag.Flört

Väl mött, Tatsja

Mysan59
0

Tatsja! Men herregud, jag läste #28 om din julaftnar… Usch *ryser*. Hur kan föräldrar vara så elaka?! 1

Fy f*n blir så arg så jag skakar! Hittar inte ord.

Ja då förstår jag också att du tar igen julen och gör den så mysig både för barnen (när dom var små) och för dig själv och barnbarn!

:big hug: