Psykologi iFokus

Psykologi

Etikett: behandling
Läst 2498 ggr
Senixus
0

Översprungen av läkaren...

Så känner jag mig nu.. översprungen & tillplattad

Ska det vara såhär ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?

Överläkaren skulle ringa mig idag (vilket han oxxå gjorde).

Vi skulle se hur medecin funkar… vilket vi kortfattat gjorde. "Hur tycker du den fungerar? Är du jämnare i humöret" Jag svarade ja på den frågan. Sen var den saken ur vägen ansåg han ledsen

Jag hade fler frågor & jag ville öka dosen & få nått vettigt mot ångest.

Hannt aldrig nämna att jag ville öka dosen. Jag fick istället ett "Jag skickar hem ett recept på ett halvår" och när jag nämnde att jag ville ha nått mot ångesten "Jag skickar med ett recept på Atarax" ? ? ? ? ? ? ? ? ?
Har Absenor 100mg 2ggr/dagen. Absenor= Ergenyl, Valproat.

Ville ha på papper vad tusan jag *lider av* av skicka till sociala (lever på soc-bidrag, ingen sjukskrivning betryckt . Jodå han skulle se *OM* de kunde ordna det ? ? ? ? ?

Sen sa han en sak till som fick mig att bli såååå jäääääävla paff *hmm*

"Ja du är väl klar hos Psykologen" ? ? ? ? ? DET har jag då rakt inte hört någe om, så jag sa "Inte vad jag vet iallafall". Han skulle "höra med" min psykolog hur det låg till

Gissa hur jag mår just nu… SKIT.

Känner mig TOTALT nonchalerad och idiotförklarad.

SKA DET VARA SÅHÄR ? ? ? ? ? ? ?

Jag vill till en Affektiv mottagning (som inte finns här)… de verkar ju fan bry sig BETYDLIGT mer *Suck och Gråt* gråt gråt gråt

Sputte
0

Om man har ett sådant viktigt jobb så tycker jag också man ska kunna sköta det bra, och bry sig lite mer.

Kan du inte snacka med han då? Och berätta vad du tycker, och att du tycker att du blivit illa behandlad

Senixus
0

Han verkar aldrig ha tid. Fick ett telefonsamtal istället för å få träffa honom nu ju Shocked 

Man ska ju få träffa sin läkare och diskutera medecin, speciellt som det är första gången jag äter stämnings-stabiliserande.

Men det hinner tydligen inte denna doktor med Confused 

Jag fick träffa honom för att få medecin utskriven först. Dock var det strul även den gången. Jag skulle få en akut-tid. Efter 1 månad ringde jag hans sekreterare och fråga vart tiden tagit vägen. Hon såg inte enns ATT jag skulle ha en tid Sad  Jag fick själv ringa upp dagen efter, då hon hunnit prata med läkaren. Fick en tid till mer en 1 månad senare. Enligt mig var detta oacceptabelt så jag skrev till min Psykolog och frågade om det var sådant som kallades Akut-tid. Han ordna så jag fick komma inom 10 dagar då.

Jag bråkade den gången & jag känner nu att jag tappat ALLT förtroende för den överläkaren.  Känns som om jag inte alls når fram till honom & då är det ju onödigt att slösa min energi på det. Ska ringa Psyk akuten inatt & klämma fram massa Krokodil-tårar. De är ju skyldiga att kontakta Psyk imorgon. Då kanske han lyssnar på dem iallafall, för mig verkar han bara avfärda snabbast möjligt 1

Kommer be sociala på Torsdag om att jag får gå till Privat Psykolog. Såhär vill jag inte bli behandlad. Visst är Privat dyrare, men om de vill slippa mig på Ekonomi avdelningen på Soc så är det nog dessvärre enda sättet "suckar djupt". Annars får de se till att prata med "han som inte lyssnar", för jag har gett upp allt hopp om den läkaren Brick wall)

Så himla korkat att man ska behöva bråka sig genom vården.

Cat
0

Du är långt ifrån ensam. Här har inte akutpsyk någon skylldighet att föra de vidare. Ringde dig i ett desperat försök att dom skulle kontakta en läkare här om dagen. Så att jag skulle få en snabbare tid. Har väntat två månader på en akut telefontid.

Jag talade om att jag ser mig själv ställa mig framför ett tåg. Dom sa typ jaha vad ska vi göra åt de?

Frågade hur stor risk de va att jag skulle göra de men de visste dom inte. De va en läkares sak och en sådan får jag kontakta själv.

Grattis sjukvården, nu sitter jag här och väntar fortfarande på min förbannade akut telefontid.

Senixus
0

Cat: Gud vad hemskt Rynkar på näsan 

Önskar jag kunde koma på någe sätt att hjälpa Sad 

Vill du skriva av dig till nån så hittar du nog min sida

Inte för att jag vill ställa mig framför nå tåg, men jag ser migsjälv med ett tjockt jä*la rep.

Nog för att jag vet att det absolut inte skulle funka men tankarna finns ju där endå Crying or Very sad 

Värdelösa förbaskade sjukvård  20

Cat
0

De är ingen fara med mig. De va för några dagar sen jag bröt ihop lite. Just nu är jag för deprimerad för att ens orka vara deprimerad känns de som.

Men jag vet hur jobbigt de är när dom hela tiden kör över än och aldrig tar sig tid att lyssna. Nästan som att dom kastar på luren i örat på än ibland. Sen tar de ju månader att få tar på dom igen för att göra ett nytt försök att hinna få fram de man vill.

De där med soc är jobbigt. Jag har fått aktivitetsersättning ist. Nu vet jag inte hur din situation ser ut men de kanske skulle vara en möjlighet för dig?

Senixus
0

Cat: Måste man inte ha någon aktivitet för å få aktivitetsersättning? Jag är nog dessvärre inte redo för det ennu Rynkar på näsan

Har just pratat med Psyk Akuten i västeårs.. jupp jag vågade äntligen ringa dit. Det var helt klart rätt beslut att ta.

Där tar ju sig folk tid att lyssna iallafall. Man har nån som lyssnar/stöttar och ger råd. Det var en ovanlig och fantastisk känsla.

Ska ringa till receptionen här imorgon och be om en läkartid, ska försöka få en till en vanlig läkare & inte överläkaren. Ska kräva att de tar sig tid att lyssna & att de är tillmötesgående. Jag har rätt att få ett bra bemötande. Hoppas bara att allt går så som jag vill nu.

Jag fick klart höra av AkutPsyk att jag ska stå på mig & inte låta mig köras över, även om jag måste vara puschig och frammåt (som jag har svårt för i telefon). Jag har rätten att kräva rätt hjälp & jag har rätten att få må bra.

Nu ska jag bara försöka hållaångan uppe tills imorgonbitti också 8 Går jag och sover så orkar jag inte ringa då, även om jag sätter klockan på ringning Brick wall) 

Bara att hålla sig vaken och se glad ut typ. Men jag måste f*n göra det nu. Kan inte bara se på hur mitt liv (och sista hopp) faller i bitar.  Nej nu måste jag "Ta mig i kragen" och sattsa på migsjälv :nod: 

Ville bara skriva av mig lite & det blev detta. Känns ju lite smått hoppfullt efter att ha samtalat med PsykAkuten nu iallafall Think 

Ha det gott allihopa  :hug:

Tatsja
0

Vet hur det är att ha dessa hemska tankar. Ibland när värken är alldeles för hemsk och mina mediciner inte hjälper, får jag dessa tankar. Jag har ju tabletter som kan klubba flera elefanter hemma.

Sen kommer tankarna på barn och barnbarn, så då låter jag blir. Är ju oftast en person som älskar livet.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Senixus
0

Ja man har nog rätt tur i oturen trotts allt. Utan min familj och djuren så hade jag aldrig klarat mig så pass skapligt som jag endå gör (i detta kaos) Obestämd 

Är ju normalt en riktig livsnjutare så detta känns ju nästan löjligt "suck"

:hug:

Tatsja
0

Men även vi, måste få deppa några dagar. Mitt håller inte längre än 3 dagar. Sen börjar jag skälla på mig själv. Fast utan dessa dagar, skulle jag nog må ännu sämre.

Det värsta jag vet,är när folk säger till mig att det finns de som har det värre.
Jag vet det, men då är det ingen tröst.

Väl mött, Tatsja

Senixus
0

En liten låga har tänts. Men den brinner en sålänge svagt. Den kan snabbt slockna.

Ringde psyk nyss & läkaren hade sagt 'nått' om bipolär när jag togs upp på mötet igår. Sköterskan ska kolla upp det & återkomma till mig 'svagt hoppfull & rädd'

Obestämd

Tatsja
0

Håller tummarna så gott det går, för dig.

Ska till distrikten idag. Mitt sår börjar sakta läka, men jag har fortfarande väldigt ont. Ska höra om det är normalt.

Väl mött, Tatsja

Senixus
0

Då håller jag tummarna för dig också idag. Hoppas såret ska läka snart, är aldrig trevligt med svårläkta sår Rynkar på näsan 

Insåg att sköterskan nog vill läsa det som hon såg att jag pratat med psyk-akuten i västerås om Skäms Känns nervöst, men jag sa bara vad jag kände och endast sanning. Tas det som svidande kritik så är det nog så de ska ta det 'suck'

Varför gör man alltid en höna av en fjäder Obestämd

Tatsja
0

Människans vana kanske.
Detta är alla på iFokus för mig.

VÄNNER

Att kunna se ljuset i livet
när dagen är grå

Att kunna leva och andas
när värken sätter på

Det är styrkan i din själ
som du måste nå

Du vet, du är inte ensam
en hand från mig du få

Så ska vi vandra stigen fram
och varandra förstå

Det är meningen med livet
även när dagen är grå

Väl mött, Tatsja

Senixus
0

Ja alla underbara vänner på iFokus e bra värdefulla Glad Utan er skulle det vara bra mycket mörkare i livet. Tur att ni finns Smile 

Jo sköterskan ringde upp. Jag får en ny tid till min psykolog (iallafall). Fick ingen mer information alls, trotts att det var hon som sa att de diskuterat någe om Bipolär på mötet Confused

Tror hon var lite stött över att jag sagt till dem i västerås att jag inte kände att jag kunde prata med PsykAkuten här i stan. Men jag har ju försökt 2 gånger och bara fått den där attityden "Vi vet bättre" och ett "Vänta tills nästa besök hos Psykologen/Överläkaren" Hur ska man då kunna känna att man kan anförtro sig åt dem & att man ska få någon form av vettig hjälp "fundersam"

De där nötterna är ju alla lika o-smarta tror jag Shocked 

Ja får jag inte rätt hjälp snart så får f-n sociala hjälpa mig hitta lägenhet i västerås igen för då drar jag härifrån "suck" :bored:

Senixus
0

Har pratat med min kontakt på sociala i telefon idag. Var oerhört skönt. Hon förvånades inte ett dugg över Köpings Psyk. Hon berätta att de fått sig kängor via Västerås PsykAkuten o.s.v förut. Hon ansåg att jag gjorde helt rätt "hehe"

Ska träffa henne på Fredag & då ska vi prata mer om allt det här. Känns oerhört skönt att ha hennes stöd i detta. Helt underbar människa alltså Very Happy

Ser en ljusning igen nu när jag lugnat ned mig lite & känner att jag har ett bra stöd bakom mig Skrattande Det behövdes verkligen. Höll på att tappa fotfästet helt, eller ska vara ärlig - jag tappade fotfästet helt  Rolling Eyes Hade jag inte fått det stöd jag fick så hade jag nog hamnat på psykakuten vare sig jag ville eller inte Shocked 

Tack gode gud för underbara folk på Sociala, de är få men de finns Skrattande

Tatsja
0

Tur du fick hjälp till slut vännen. Hoppas och håller tummarna att allt blir ljusare för dig.

Väl mött, Tatsja

Senixus
0

Ja det var väldigt skönt att känna att det ordnade sig även denna gång Glad Synd bara att det var på bekostnad av min dygnsrythm. Sover på dagen nu och är uppe hela natten. Före gick jag upp kl 13 senast iallafall doh Nu har jag klivit upp för en timme sedan Brick wall) Imorgon ska jag till Soc klockan 13.15 8 Jag kommer vara helt Zombifierad :nuthead: Tur hon jag har är så förstående :nod: 

Tatsja
0

Då får jag hålla tummarna igen då Flört

Väl mött, Tatsja

Senixus
0

Igår pratade jag med min kontakt på sociala. Den jag bett om p.g.a mitt psykiska mående, utredningar & annat strular ju ibland & jag har inte styrkan att kämpa helt själv. Jag vet nu att jag har henne som stöd. Det känns oerhört skönt att veta att hon står bakom mig i denna kamp.

Hon ser till så jag hamnar i kö för boendestöd. Och min allt för stressade överläkare kan ringa henne om de saker jag kommer ta upp med honom (om han inte tror eller lyssnar på mig), kan även be henne ringa dem ifall jag känner att jag behöver det (underbara tanke)    Känns så oerhört skönt att ha henne på min sida nu.

Ska försöka ordna så jag kan få pengar från FK istället för soc i framtiden. Soc sa att om Psyk inte kan garantera att jag ska vara frisk nog att klara ett jobb inom 1 år så har jag rätten på min sida i detta  2 Underbara sockvinna, utan henne hade jag fortfarande ståå och varit osäker på vad jag har för rättigheter ekonomiskt.

Bäst av allt är att hon endast vill att jag gör detta p.g.a att jag ska få mer pengar att röra mig med & att jag ska slippa den onödiga stressen av att lämna in ansökan varje månad. Hon vill inte på något sätt "bli av" med mig. Och det känns så himmla skönt.

Jag ska till o med be henne att jag får ha henne kvar som stöd även om jag får ekonomi från FK i framtiden har jag tänkt.

En så bra kontakt ger man inte bara upp  :thumbsup:

Tatsja
0

Håll hårt om henne och se till att du får den hjälp du behöver

Väl mött, Tatsja

Senixus
0

Ja nog ska jag hålla hårt om henne allt.

Och på Måndag ska jag utnyttja hennes tjänster för första gången.

Är just nu så jä*la förbannad på min Överläkare så han ska vara jä*ligt glad att han inte  är framför mig just nu    

Jag skulle hämta ut min "vid behovs medecin" mot ångest idag tänkte jag. Då har den jä*kla idioten inte skrivit ut receptet (som han lovade i Tisdags).

Jag hade sådan ångest i natt att jag inte kunde gå och sova förrens tidigt på morgonen & då tog det mig 2-3 timmar att somna 18  Jag som tänkte att jag skulle hämta ut medecin så jag får sova inatt som kommer men 19 det lär alltså inte hända 27

Är så förbaskat trött och lättirriterad nu 6 

Ska bråka som en riktig BråkMästare på Måndag, det är ett som är säkert  

Vill sova.  Jag mår inge bra utan min skönhetssömn 6

Cat
0

Du behöver inte ha någon aktivitet. Dom tar ett beslut på 1,2 eller 3 år grundat på läkarutlåtande. Om läkaren anser att du är helt oförmögen att arbeta behöver du inte göra de.

Därimot kan du lägga upp en behandlingsplan med f-kassan och läkare att du ska gå en kurs, gå i samtal eller något annat nån tim i veckan om du orkar.

Du kan få exta pengar för att tex gå på gym eller till något annat fritidsintresse.

Jag ska gå en dyslexi kurs på komvux nästa år tänkte jag. Då slipper jag ta studie lån ocksåGlad

De är så skönt att slippa soc med alla deras lappar och skit som ska in hela tiden. Med f-kassan är de en ansökning och får du den på ett år kommer pengarna löpande utan att en ända lapp måste in.

Senixus
0

Tack Cat.

Mycket jag inte visste där. Ja som det är nu så skulle jag nog välja att gå hemma tills allt blev lite mer stabilt. Men det där med att gå kurs lät ju inte så dummt. Skulle ju kunna läsa upp min engelska, något som är både vettigt och skoj. Det skulle vara en bra morot att komma ut hemifrån  

Men först få ordning på medecin & få pengar från FK som sagt.

Positivt att se att man kan få extrapengar till fritidsintresse. Skulle nog behövas för min del.

Ja nog ser jag fram emot att slippa socialbidraget. Inte det lättaste att få in pappret i tid varje månad. Lite för mycket ångest en period & pappret kommer in på tok försent d'oh!

Supertack för all information Cat :nod: