Äter du någon medicin?
Vore intressant att veta vilken blandning av medicinkunskap som finns här. Så, min lilla fråga är, äter du någon medicin, vilken och vad har du för erfarenhet av den?
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Jag kan ju börja med att svara på min egen fråga.
Har prövat många av SSRI-preparaten (selektiv serotoninåterupptagshämmare). Zoloft i kombination med Remeron tyckte jag gav bra effekt, men bieffekten med extrem viktökning gjorde att vi böt ut det. Provade en hel del olika mediciner ett tag tills jag fick Seroquel, som är stämningsstabiliserande. Sedan byttes den mot Fluoxetin som jag äter nu, men jag har svårt att avgöra om den verkligheten fungerar. Fördelen är att den ska vara viktneutral, men om den inte ger någon effekt så är det ju lönlöst. Ska eventuellt pröva Lamotrigin, som också är stämningsstabiliserande.
Sen har jag ju mina vid-behov-mediciner, Stesolid.
Tror att alla medicinbyten har mycket att göra med att jag är väldigt svår att sätta rätt diagnos på.
// David
Jag har ätit många olika sorter bl.a Zoloft och Citalopram, nu äter jag samma som dig DavidE, Flouxetin. De hjälper mig lite, men inte lika bra som min allra första medicin gjorde. Tyvärr slutade jag den för tidigt (den första) och då jag började med den igen hjälpte den inte mig mer.
Jag började med paroxetin och det hjälpte mig att bli lite gladare under nån vecka, sen försvann det. Ökade dosen, men det blev inte bättre. Började då med att lägga till en annan medicin, tror den hette mitrazapin eller liknande,den hjälpte inte och jag gick upp ett kilo om dagen av den så den slutade jag med kvickt.
Med tiden har jag bara blivit sämre och sämre trots paroxetinet så jag fick xanor att ta vid behov. De hjälper ganska bra men är mycket beroendeframkallande, så jag är lite rädd för att ta dom.
Fick sen oxå lyrica som gav mig kraftiga biverkningar. Blev bättre för någon dag, så jag orkade göra mat, men den effekten försvann snabbt. Ökade dosen med samma resultat. Ökade dosen igen med samma resultat. Ska prata med läkaren snart igen. Kanske får öka dosen ytterligare?
Jo, jag tar atarax oxå till natten som jag mår bra av, men sömnen blir ändå väldigt kortvarig tyvärr.
När jag gjort min NPF utredning och kanske får diagnos så kanske min medicin blir helt annorluna oxå?

Nej, jag äter ingen medicin.
Jag tar 40 mg paroxetin / dag mot generell ångest och social fobi.
~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul
För tillfället har jag bara Lamotrigen, samt stesolid till behov på min lista. Annars har jag nog ätit de flesta preparaten som finns eller funnits under alla år som gått.
Tyvärr har inga preparat eller kombinationer av preparat passat och gett mig hjälp i längden. Mycket biverkningar, en del mest i början men hos vissa preparat kvarstående, apati, känslolöshet, dödslängtan, svår huvudvärk viktökning, mm..
Vissa har gett bra effekt i början men sedan har den planat ut för att slutligen mista effekten helt.
Andra preparat skjutsar mig i höjden så jag blir hypoman med risk för mani så de går inte, gäller SSRI och antideppressiva i första hand.
Så nu äter jag Lamotriginet och får se hur jag klarar mig på det tillsvidare.
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta

Hej ! har också provat mig fram i djungeln av mediciner..Klomipramin var mina första antidepp för en sådär 20 år sedan där emellan har jag prövat både seroxat,cipramil,zoloft..och nu äter jag efexor depot utan något större resultat på den heller.. förutom att den håller borta panikångesten..sen har/är xanor varit min trotjänare under många år..har dock trappat ner så mycket på den själv då jag var så beroende ett tag att jag inte kunde gå utanför dörren utan att ta en tablett
Från och med nu så äter jag också Lamotrigin. Tog min första tablett nyss, och ska trappa upp den varannan vecka. Känner mig förväntansfull. I början skulle man visst vara lite okoncentrerad och känna sig trött.
// David

Citalopram samt sobril. Mot min Panikångest och sociala fobi. Blir ganska trött av dom. Men ändå pigg på ett sätt. Vågar göra saker jag aldrig skulle gjort förut. Så lite postivt är det att käka dessa medeciner för mig.

Men stackars lilla Svava, det är ju nästan ett helt apotek du häller i dig. Inte konstigt att du är så trött.
*Pigga upp kram till dig*
Intenting . förutom Citodon när mitt diskbråck blir för j*****gt, på ren svenska…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Äter Zoloft, tycker inte att jag mår bättre psykiskt men får i alla fall ork att ta tag i vardagliga sysslor.
Sen har jag pulmicort och serevent diskus, mot astman.
V.B. Stesolid (oro), Atarax (oro), Stilnoct (sömn), Bricanyl (astma), Betapred (allergi)
Äter även naproxen mot smära i axel och ut ner i fingrarna pga karpaltunnelsyndram
Just stoppar jag dessutom i mig alvedon och bafusin mot min förkylning.
//Zmulan
Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/
Just nu äter jag Lamotrigin. har gjort det ett gäng månader nu. De fungerar bra om man bortser från biverkningar. Vid behov får jag sobril. Tidigare har jag ätit ett gäng olika anitdepresiva i åtta år tills de kom på att de inte biter på mig. Ex på sånna e Zoloft, citalopram, paroxetin, seroxat, seratalin, edronax. De e många fler men minns inte namnen på dom…
En annan stämningsstabiliserande va ergenyl.
Ladyinred, hur tycker du att Lamotrigin fungerar? Och vad är det för biverkningar du drabbats av? Jag har ätit Lamotrigin nu i snart 3 veckor, så är väldigt nyfiken på andras erfarenheter… 
// David
Har ätit de mesta, dom kom precis på att jag inte tål lithium jag ätit ett och ett halvt år så har nu börjat med orifil och cipralex. Äter oxascand och lergigan sen innan. Orifil har jag inte ätit tidigare och blev tvär sjuk, spydde och sket som en gris. Blivit bättre nu efter två veckor och den verkar funka bra för jag har inte blivit mano. Därimot har jag sjunkit helt till botten och blivit djupt deprimerad. Dyslexin har oxå blivit värre
kan tilllägga att jag heller inte kan dricka alkohol med orifil fast läkaren sa de, riktigt surt
Oj, om jag äter mediciner. Har i flera år pga trafikskador, fibro, nervskador depression ätit.
Atarax, Dexofen, neurontin, Omeprazol, Panodil, Propavan, Remeron, Stilnoct, Tramadol,Duroferon, Folacin, Behepan,
För Astma: Betapred, Seretide discus, Ventolin, Prednisol,
för inandning. Combivent.
Har alltid känt mig som ett levande apotek. Nu har jag fått Morfinplåster och Cymbalta, Ska ta stilnoct och propavan till natten och även panodilen 3 ggr/dag. Hoppas detta hjälper bättre. Har lyckats tagit bort nästan 40 tabl/dag.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
Öh… nej. Men jag tar lite olika tabletter ibland… 
Just nu äter jag cipralex och concerta. har slarvat en massa med medicinen under sommaren, så nu när jag tar den mår jag superilla.. Har ätit mediciner dagligen i 3-4 år nu (dock inte samma som nu), men jag har fortfarande svårt att komma ihåg att ta de på morgonen.
Jag kanske ska börja med medicin. kommer dock inte ihåg dess namn. Men den ska göra så att det blir lättare för mig att träna bort min blyghet i alla fall.
#22 Lättare att träna bort din blyghet… hurdå?
16# jag får extremt mycket klökningar (spyreflexer) och kräks på riktigt ibland. Inte bara när man precis tagit tabletterna utan hela dagen/natten.
#23 att man blir liksom mindre nervös av att till exempel fråga någon främling om vad klockan är. att man vågar mer liksom.
#25 Finns det en sådan medicin, eller vad då? 
#26 ja. eller jag kanske har missförstått min pyskologs beskrivning av den medicinens påverkan… men jag tror det var så iaf. jag är så glömsk av mig xD
#27 Kan vem som helst ta den medicinen?
Kan inte du ta reda på vad den heter? 
#28 ja, om man pratar med någon läkare först tror jag.
Jo, jag får mer reda på om den till veckan som kommer nu =)
Yay!
Ladyinred. Har också känt av att jag mår illa stundtals. Men jag äter också Fluoxetin, som har gjort mig illamående i snart ett år.
Har du också knepiga drömmar?
Victoria-Pancakes & Yuki, Är det Inderal tro? Det är egentligen en hjärtmedicin som man ibland kan få om man ofta blir nervös bland människor. Det gör att hjärtat slår lite långsammare, så man får lägre puls bland annat.
Jag äter den för kärlkramp, men har också märkt att hjärtklappningen när man ska träffa nya människor inte är lika hög som förut.
// David
David: Ja! Den är det! Tror jag i alla fall. Jag känner igen namnet åtminstone. Är 70 % säker på att det är den =)
Just drömmarna var länge sen jag hade, lider mest av det när jag har ångest och det har jag inte hela tiden. Men jag har mardrömmar och sambon väcker mig för att jag gråter högt så han vaknar. Jag tror att anledningen till att jag inte drömmer lika mycket e för att jag e mer till freds och tryggare med mig själv i grunden nu. Visst när jag blir "sjuk" så snedvrids ju den bilden, men endå.
Nu har jag för det mesta problem med att jag får hypomani istället, gärna några månader åt gången så jag vetefan om detta e rätt för mig.
#32. Misstänkte nästan det. Vet att andra som varit jättenervösa inför att träffa andra människor, som tagit ett par öl för att "lindra", har fått Inderal istället. Sänkt puls och blodtryck, mindre kallsvettiga händer, inte så farliga hjärtklappningar osv. Men jag tror att man bara ska ta den vid behov.
#33. Lamotrigin tror jag är mest för att lindra depressiva skov. Åt Seroquel förut, och den var mest för att lindra maniska skov. (men jag hade visst inga sådana, utan "bara" mer eller mindre djupa depressiva skov). Har läkarna pratat Litium med dig?
// David
japp det har vi gjort och tagit alla blodprov innan det, men jag hade redan högt sköldkötrelvärde.
#34. Min psykolog sade att jag ska ta medicinen varje dag. först bara en halv tablett om dagen i ca en vecka och sedan mer och mer för att liksom vänja kroppen med medicinen.

Jag åt fluoxetin.. Meningen är väl att jag ska fortsätta äta den, men läkaren jag gick till släppte iväg mig, innan jag ens hann få en ny tid till en ny läkare.
Har alltså inte fått någon ny läkare, medicinen är slut och jag mår jättedåligt.. Har haft yrsel i några veckor nu och jag mår bara sämre och sämre..
Men som det är just nu, vill jag inte veta av varken läkare eller psykologer..
#36. Det är olika på olika läkare. Jag äter den varje dag och märker inga biverkningar alls.
#37. Fluoxetin är hemskt att sluta tvärt med. Hade en period i somras då medicinen tog slut för mig. Trodde jag skulle bli tokig. Man får insättningsbesvären x 100 ungefär. Hoppas du hittar en läkare du litar på, som kan hjälpa dig ordna upp det med mediciner för dig.
// David

Nu äter jag bara lamotrigin och cipralex och oxascand vid behov och stilnoct och propavan på natten.
Före dess har jag testa olika kombinationer av en massa läkemedele. De jag minns så här är: Seroquel, Efexor, Lithium, Fluoxetin, Remeron, Citalopram och Zoloft.
"You just have to belive…"
Började med Citalopram (20 mg) för en månad sen. Första gången under mina (ca) 12 år med depression som jag sökt hjälp/fått medicin.
Har inte märkt av någon skillnad än, förutom mindre behagliga fysiska problem de första dagarna (utslag, klåda, lös/ont i magen, yrsel, muntorrhet). Varken den där svackan jag varnades för (och därför bodde hos mina föräldrar första veckorna) eller ökad ork/lust. Känner mig precis som innan jag började. Möjligen skulle det vara sömnen som påverkats. Vaknar inte längre upp varje natt, men sover däremot aldrig särskilt djupt.
Imorgon är det dock dags för första utvärderingen med min läkare. Får se vad han tycker, om jag ska ge det mer tid eller öka dosen.
_No way! Yes way!

Nej, vill inte ha. Eller fusk, jag äter atarax vid behov. Fast det är min absolut sista utväg.
Är så trött på mediciner som bara ger biverkningar, provade bara tre sorter men jag känner inte för att agera försökskanin mer. När jag slutade med sista sorten kom jag ut ur dimman. Insåg att jag levt som total zombie under min tid med medicin. Inga känslor egentligen utan bara totalt avstängd.
#41 Så olika det kan vara. För mig var det så att jag kom ut ur dimman med hjälp av medicin.

#42 underbart=)

Här sväljes endast Absenor. Ska se om mellan 1-2 veckor hur läkaren anser att det fungerar. Kan dock själv säga *Vilken jä**a skillnad*
Knappt nå depp eller hypomani alls.
Visst finns ångesten kvar, men även den är mindre (inte såpass liten som jag skulle villja dock).
Har fått lite irritation ibland - tror det är då jag utan Absenoren skulle haft Mixed State & jojjat och mått urk liksom.
Men överlag så mår jag ju bättre nu
Åt Efexor i ca. 5 månader förut. Var absolut fel för mig. Efter det mådde jag sämmre en någonsin innan
För många år sedan testade jag Zoloft - mådde så underbart bra efter en ask att jag slutade
Och sedan måde man snart likadant igen. Jojo med snöre liksom 
Dock är jag nog på rätt väg nu iallafall. Så skönt så 
Fick Cymbalta idag som jag ska byta ut paroxetin med. Hoppas den hjälper lite åtminstone.

Fick fluoxetin igen i onsdags..
Tror äntligen att min medicin börjat hjälpa något efter att ha höjt dosen. Har tyvärr mer ångest, men de där depressiva stunderna är inte riktigt lika djupa. Och blir inte längre lika mentalt utmattad av att umgås med någon en stund. Känns bra.
_No way! Yes way!

Just nu äter jag Cipralex, Stesolid, Imovane, Lergigan Comp, mängder med Ipren och ibland Citodon när värken är som värst.
Har tidigare gått igenom det mesta av värktabletter, antiinflammatoriskt, avslappnande och ätit mediciner för magbesvär jag fått av allt medicinätande. Även röntgat och kollat igenom hela kroppen flertalet gånger men inget fel finns på mig. Lider av arbetsskada dvs. nackvärk samt Epikondylit på bägge armbågar sk. "tennisarmbåge" pga monotont arbete. Har inte varit smärtfri under de 5 senaste åren pga detta.
De flesta av mina symptom uppkommer dock av min depression, ångest och sociala fobi som jag lidit av hela mitt korta 25 åriga liv, och jag kan säga att depression är en svår sjukdom som leder till mängder av "biverkningar", inte enbart att vara deppig och känna sig som skit, det kan lika väl sätta sig på olika delar av kroppen i form av värk, oerhörd smärta, oförklarliga sjukdomstillstånd, och mycket mer.

Jag äter Lamotrigin och Topimax på morgonen och till kvällen tar jag Fevarin och Seruquel. Jag har även fått Sobril om det skulle bli väldigt krisigt vilket det inte har blivit.
Tar även Tradolan Retard för min kroniska värk i bröstryggen (har ett medfött fel) + fibro.