Psykologi iFokus

Psykologi

Etikett: allmän-psykologi
Läst 5971 ggr
Veyla
0

Hjärnan hos kvinnor och män

Man vet ju att hjärnan är olika hos kvinnor och hos män. Men vad är det igentligen för praktisk skilnad?

Vissa forskare anser att:
Män har bättre spatial* förmåga. Och en bättre spatio-motorisk förmåga**.
Medans kvinnor har en bättre analysisk förmåga. Kvinnor har även bättre verbalt flöde, ord- och sakminne.
Kvinnor använder båda hjärnhalvorna mer när de löser olika problem medan män ofta i större utsträckning bara använder ena sidan.

Men de skillnader i verbal och spatial förmåga som påvisats vid tester är små. Man uppskattar att skillnaderna mellan könen bara är 1-5 procent av den totala variationen i materialet.

Andra forskare anser att:
Om procenten är så låg innebär det att det är mycket större skillnader mellan olika individer inom samma kön än mellan män och kvinnor som grupp. Det ska heller inte finnas någon samstämmighet mellan olika studier. Man har bevisat att en hjärnblödning i höger hjärnhalva påverkar spatial förmåga lika illa hos män och kvinnor.

Vi kan alltså sluta det hela med att oavsett hur många bevis det finns så finns det alltid motbevisande. Och då kan jag med lätthet säja att det hela är en gissningslek.

Vad Gissar ni på? Finns det en skilnad eller ej?

*Spatial=uppfatta horisontellt/vertikalt, rum och rymd. **Spatio-motorisk= tex. att kasta pil och skjuta boll mot en viss punkt

Veyla
0

Jag tror nog att det kan finnas en skilnad i vilka starka delar vi är starka i mellan könen. Tex tror jag att män är bättre på att mäta avstånd och hastighet, medans kvinnor kan analysera bättre.

Men det riktigt stora skillnaden tror jag ligger rent kännslomässigt. Tex så är det väldigt vanligt att kvinnan är hemma med barnen medans manen jobbar. "det är för att mannen tjänar mer" säjer många. Bullshit säjer jag! Det är för att kvinnan aldrig skulle kunna tänka sig att jobba och låta mannen vara hemma. Och mannen trivs bra med att jobba istället för att ta hand om barnen. Det är naturligt att det är så, och så har människan fungerat så länge historie böckerna sträcker sig.
Alltså är kvinnan mer "vårdande" än mannen. Tex så är det inte helt ovanligt att en manlig massmördare får jättemånga kärleksbrev från kvinnor. Jag tror inte det är lika vanligt tvärt om.
Däremot är det vanligare med manliga massmördare. Män ska sloss, skydda familjen med muskler då kvinnan inte har lika starka (den skilnaden blir större vid mer vältränade individer). Och mannen verkar göra detta även om han inte har en kvinna att skydda, kanske rent av för att impa på dem.

Därför blir ofta kvinnor dagispersonal, lågstadielärare och vårdare. Män blir oftare Special läkare, universitets proffesorer och skulle betala för att slippa dagis;)

Germund Hesslow påstår till och med att det är kvinnornas egna kollektiva val som gör att dem tjänar mindre. Jag delar dock inte hans mening fullt ut.

Jag tror mig också kunna se en skilnad på hur vi tänker. Män har lättare att fokusera sina tankar medans kvinnor oftare blandar in känslor i sitt bedömmande. Därför känner sig oftare barn säkrare när dem pratar kännslor och hemligheter med mamma än med pappa.

Jag ska reservera mig för att det finns många undantag och detta är rent spekulerande.

[aspie]
0

Intressant Veyla. Det är mycket att fundera över, hur det funkar, amnligt och kvinnligt. Och ja, de där forskarna gissar nog mycket.

Som en komiker (Magnus Härenstam)sa på 70 talet (tror jag det var)att

"Det heter forska, när man inte vet vad man gör"Flört

Veyla
0

#2 haha, så sant, så sant!

kerstinjo
0

"Män är från Mars, kvinnor är från Venus." "Könet sitter i hjärnan." Böcker om skillnaden mellan män och kvinnor säljer bra, och får mycket uppmärksamhet. Skillnaderna påstås vara många: kvinnor är mer verbala, och män är bättre på logik och matematik.

Men teserna saknar stöd i den psykologiska forskningen.

Tvärtom så finns det överväldigande bevis för att män och kvinnor är lika. Men människor vill hellre tro på könsskillnader. Det gör livet mer förutsägbart! Obestämd

Kerstin 

Veyla
0

#4 Källa DN

Jag undrar bara, hur blir det förutsäjbart om man är olika? Om jag inte förstår mig på det andra könet så är ju de mycet oförutsäjbara, eller?

Veyla
0

Detta är en ganska intresant artikel om man inte är jättekänslig för sådant här.

aftonbladet.se

Hawknestgrove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jahapp!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hawknestgrove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jahapp

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

LenaR
0

Jag har en annan teori till varför manliga massmördare/seriemördare får beundrarbrev från kvinnor.

Vi är fostrade väldigt olika, män och kvinnor. Det är ingen nyhet: Pojkar tillåts t.ex att leva ut sina känslor mycket mer än flickor, som tyglas hårdare. Pojkar med svårigheter av olika slag får mycket mer stöd än flickor med samma problem. Pojkar får mer uppmärksamhet, positiv och negativ, jämfört med flickor.

Så i vuxen ålder är kvinnor mer behärskade, vänder känslor inåt, och projicerar sina undertryckta känslor på dem som vågar ge sej hän - oftast män.

Så jag tror att de kvinnor som blir groupies egentligen hellre stått på scenen själva och spelat gitarr. Men som flickor fick de inte göra misstag, så de vågade inte.

Jag tror hemmafrun gör ett offer när hon stannar hemma och låter sin man göra karriär. Hon har lärt sej från barnsben att vara ansvarstagande.

Och jag tror att de kvinnor som beundrar mass-/seriemördare har många otäcka undertryckta aggressioner. Pojkar gråter inte, som alla vet, och flickor blir inte arga….

Det är min teori! Eller, för att inte ge sken av för mycket, mina lösa spekulationer… Glad

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Veyla
0

#9 självklart är det så att även samhället styr hur vi är. Ska bli intresant att se hur det blir när dem som är runt 3 i år blir vuxna. Jag har iaf inte sett att man uppfostrar barn så mycket på det sättet längre, möjligtvis skolorna bara. Men iof ska fortfarande män vara tuffa och kvinnor söta.

Tavar
0

Har läst på lite om manlig och kvinnlig hjärna och har sett att vissa forskare kommit fram till att det inte finns varken manlig eller kvinnlig hjärna utan två varianter som de kallar manlig-typ-hjärna och kvinnlig-typ-hjärna.

Det är för att kvinnor oftast har en kvinnlig-typ-hjärna men även män kan ha det. Det resulterar oftast i hemmamän, bögar, att de skaffar sig "kvinnligare" jobb och liknande.

En kvinna med Manlig-typ-hjärna blir däremot mer stridslysten när det gäller jobb, den klassiska "håriga tyska lebben" (o:P), aggresivare och annat som anses vara mer manligt.

Men tror dock precis som LenaR att uppfostran har en del med saken att göra. Vi är fortfarande lika fixerade i könet på barn och behandlar dom där efter. Gravida kvinnor gissar vad barnet har för kön, när barnet fötts vill alla veta om det är en pojke eller flicka, träffar man ett barn man aldrig mött förut frågar i princip alla om det är en flicka eller pojke eller vad barnet heter då man oftast kan komma på själv vad barnet är då.

Amerikanska tester har visat att man behandlar spädbarn olika efter kön. De hade ett vitt rum, mitt i låg ett barn i en barnsäng. Folket som skulle vara med i experimentet hade fått veta att om barnet har rosa kläder är det en flicka men har de blå är det en pojke. En efter en fick folk hälsa på barnen (som inte nödvändigtvis hade det könet som kläderna visade) och beroende på kön gullade de olika med dom. Sen när de kom till ett barn i vita kläder kollade mer än hälften av alla vad barnet hade för kön.

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Veyla
0

Tavar,  Jag skulle aldrig åka till jobbet istället för att vara med mina barn, om jag får några. Aldrig! Det får min fru göra då. Innebär det att jag har en kvinnlig-typ-hjärna? Eller går man på mer än så? Det skulle iof inte vara så konstigt då jag aldrig förstått mig på män;)

Tavar
0

#12 Det handlar i grunden om hur hjärnan är uppbygd och vad för hormoner, signaler osv den skickar ut. Men en sådan förkärlek för barn och hem kan nog vara tecken på en kvinnlig-typ-hjärna :P Men man kan ju som sagt ha flera drag av den andra typen utan att vara den. Tror det måste vara ganska mycket "feminint" för att man ska säga att en man har en kvinnlig-typ-hjärna

Citronmeliss
0

Ja du, om detta tvista väl "de lärde"!? Flört

Det finns ju som sagt en hel del olika teorier, ungefär lika många som det finns forskare i ämnet, verkar det som.Oskyldig

Jag tror nog att det finns en viss skillnad.

Att vi precis som övriga däggdjur har en viss "förprogrammering" finner jag inte omöjligt, utan snarare ganska troligt!

Sedan spelar givetvis den miljö vi vuxit upp och lever i en stor betydelse.

Det vill säga, samhällets kulturella, sociala värderingar och attityder spelar in. Dels de generella, men även vår familjs specifika åsikter och agerande vad gäller kvinnligt/manligt!Glad

Hur vi agerar i vissa situationer kan alltså enligt mitt sätt att tänka, bero på en viss faktisk skillnad mellan könen. 

Men lika gärna kan det vara ett resultat av olika kringliggande faktorer, i bland rent praktiska orsaker som gör att vi väljer att handla som vi gör!

Så för min del är det inte helt självklart att förklara eller "skylla på" det hela ur en natur- eller samhällsvetenskaplig synvinkel, snarare mer som en blandning av de båda..Obestämd

För er som orkar (det är tyvärr på engelska) så finns här ett test på om er hjärna ligger åt det manliga eller kvinnliga hållet!Glad

Jag har alltid ansett mig ligga åt det manliga hållet i många avseenden och det stämde ganska bra med resultaten jag fick här!Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

StickyKitten
0

Jag läste en bok om just det här ämnet för ett tag sedan, och där tog man upp en hel del olika skillnader i hjärnan hos män och kvinnor, och även vad det får för praktiska effekter.

Boken hette  "Varför kvinnor alltid kommer ihåg och män alltid glömmer", och tog upp saker som att män helt enkelt inte har samma detaljerade minne som kvinnor eftersom de inte har lika god blodtillförsel till någon del i hjärnan, vilken det nu var.

Väldigt intressant läsning, och i boken skrevs det också om att även om det finns klara skillnader så är hjärnan väldigt mottaglig för intryck från den omgivande miljön och att hjärnan faktiskt kan "byggas om". Alltså, förändras beroende på vilken miljö man lever i så kan man få en mer kvinnlig eller manlig hjärna.

Veyla
0

Fast, vi har väl alla hört talas om Amazonkrigarna ;)

Tavar
0

#16 Jag tror det handlade mycket om uppfostran där ^^ De har ju hittat en stam som hade "Amazonkrigare", alltså kvinnliga krigare, men där var de truppledare då de var heliga kvinnor. Alltså slogs de sällan själva.

LenaR
0

#11 Tavar, hur gullade de med barnen då, minns du det? Var det olika i tid, eller i sätt…?

#12 Veyla, I love you, om du bara var 20 år äldre… Flört

#15 KladdigaKattungen (Skrattande) Då måste jag fråga:

De rumänska och kinesiska flickor som är lika bra på matematik och schack som pojkarna, är de ett bevis för att andra länders uppfostran/förväntningar håller tillbaka de talangerna i flickor, eller är de ett bevis på att pedagogik/förväntningar/miljö lyckas omforma hjärnan hos de flickorna?

Tavar
0

#11 Vet inte riktigt skillnaden, var ett tag sen jag läste om det här, men minns att de behandlade barnen olika vid olika kön. Var iaf en 3-4 år sen jag läste om detta så minnet sviker lite på den punkten ^^''

LenaR
0

Det liknar en annan undersökning man gjorde, med bebisar slumpvis klädda i ljusblått eller rosa:

En bebis i ljusblå kläder jollrar. "Åh en sån glad och livlig pojke!"

En bebis i rosa kläder jollrar. "Usch en sån grinig och påstridig flicka!"

Har kommit på mej själv med att reagera likadant….SkämsSkämsSkäms Tyckte en flicka på tunnelbanan var högljudd och jobbig, vände mej om och såg att det är en pojke. Jag kände hur jag ändrade attityd till barnet. Helt plötsligt tyckte jag att det var helt normalt, att pojken var livlig och nyfiken…

Jag skäms ännu, fast det är många år sen. Men jag tror inte jag gör så längre! Det hjälper att vara medveten om fallgroparna.

Tavar
0

Jag är nog tvärt emot, blir asstörd när småpojkar springer runt och skriker och gapar men reagerar knappt på flickor… Kan vara för jag vet att ingen säger till pojkar att hålla mun som de gör med flickor :/

LenaR
0

#21 Glad

Det är svårt att avslöja sina egna fördomar! Man får vara glad när man hittar dem, och hoppas att de inte kommer tillbaka…

Tavar
0

#22 Jo ^^ Frågar någon vad man har för fördommar måste man ju tänka till ett tag först, även om det tyvärr är så att det inte finns en enda människa helt utan fördommar :/

StickyKitten
0

#18 Bra fråga :) Just matematik-kunskaper har otroligt mycket med vilken miljö man lever i att göra, även "vanliga" människor kan träna hjärnan till en helt annan nivå än vad man vanligtvis gör i skolan. Om man börjar tidigt. Så det är väl vad man gör hos dessa barn.

Å andra sidan så finns det ju fler matematiska (och andra) genier som är män, men samtidigt så finns det fler män med IQ under det normala. Spridningen är större hos män än hos kvinnor helt enkelt. Vilket jag inte tror beror enbart på stimuli/miljö, eftersom spridningen går åt båda håll. Men jag vet inte.

LenaR
0

#24 Jag tror inte hela förklaringen finns i arvet, men om flickor hålls i schack i högre grad än pojkar, så är det inte konstigt om variationen i begåvning bland kvinnor är mindre.

Sen finns det en annan sida av saken: kvinnors arbete anses generellt mindre intressant. Om man får värdera en målning anses värdet högre eller lägre om det är en manligt namn på den. Är det en kvinnas namn ligger skattningen närmare genomsnittet.

Är inte det rätt tankeväckande!

Tavar
0

#25 Vi får istället glädja oss över alla de underbara böckerna som kvinnor genom tiderna skrivit ;) Det är ett faktum som inte går att dölja, kvinnorna börjar kräva plats otroligt i den kategorin

StickyKitten
0

#25 Men att kvinnor hålls i schack sedan barndomen förklarar inte varför det finns fler lågintelligenta män. Därför tvivlar jag på den förklaringen.

Annat vore det om det bara fanns fler intelligenta män, men lika många "idioter" bland män och kvinnor.

LenaR
0

#27 Varför kan det inte slå åt båda håll?

I skolan lärde jag mej om ett experiment på råttor. En grupp studenter fick varsin råtta som den skulle lära experiment. Hälften av studenterna fick en råtta som var framavlad på intelligenta råttor, andra hälften fick en som var framavlad från dumma råttor.

Experimentet gick ut på att se om intelligens var ärftligt.

Studenterna sätter igång och lär sina råttor hitta i labyrinter, springa hinderbanor… hur man nu testar en råttas iq. Och mycket riktigt, de råttor som hade intelligenta föräldrar klarade sej mycket bättre i testen. De med dumma föräldrar var dumma…

Saken var bara den att råttorna var slumpvis utdelade. Det fanns ingen skillnad mellan dem. 

Det verkliga experimentet var att observera studenterna, som trodde att råttorna skulle vara smarta eller dumma, och behandlade dem därefter.

Min poäng är att frågan är komplicerad, för vi svarar så lätt på förväntningar från omgivningen. Om vi förväntar oss att kvinnor ska vara medelmåttiga, medan män kan vara allt från idioter till genier… hur vet vi att det inte blir så då?

Veyla
0

#18  :notworthy:

StickyKitten
0

#28 Det är ju den ständiga frågan =) Vad är arv och vad är miljö.