Hjärnan belönas för "nästan vinst".
Innan hjulen i spelautomaten har slutat snurra så ser spelaren redan fram emot vinsten. Och även om bara två av frukterna är desamma, men den tredje en miss, så aktiveras samma belöningssystem i hjärnan som vid en verklig vinst. Det visar försök i Cambridge där spelare fått sin hjärnaktivitet granskad medan de drar i den enarmade banditens spak.

Effekten blev också starkare hos spelare som hade en orealistisk uppfattning om hur sannolikheten fungerar vid spel. Det var sådana personer som till exempel ansåg att vissa färger eller lyckotal kunde öka deras chanser att vinna.
Lusten att fortsätta spela blev starkare när spelarna fick möjligheten att stanna ett eller flera av hjulen - något som är vanligt på spelautomater. Då ökade också aktiviteten i hjärnans belöningssystem. Det tyder enligt forskarna på att det ingav spelarna en falsk känsla av kontroll över utfallet.
De här effekterna är kända sedan tidigare av spelkonstruktörer, som utnyttjat dem när de designat spelautomater. Nu finns det vetenskapliga bevis på hur de fungerar i hjärnan på oss.
Allt enligt vetenskapens värld.
Haha, som vi blir lurade 
jag vet precis hur det käns när jag skrapar mina tiokronors lotter, har periodvis köpt ett antal såna kanske för en hundra lapp ( dessuttom inhandlat dom i olika butiker för har inbillat mig att det ger större schanser när man sprider riskerna
)för många år sedan vann jag tusenspän på dom - och hade fest
Blir inte förvånad. Försökt förklara hur linten sannolikheten är för en vinst vid ex triss, men det går in och ut på killen, han är stensäker på att han kommer vinna storkovan en vacker dag. Jag menar att om han nu skulle göra det så är sannolikheten mycet större att han har spelat bort mer än han vunnit.
Paulina