Psykologi iFokus

Psykologi

Etikett: behandling
Läst 895 ggr
David
0

1 miljard från regeringen

Från pressmeddelande som kom nyss;

- Regeringen avsätter 1 miljard kronor till landstingen för kostnader för pandemin. Spridningen av den nya influensan A (H1N1) utgör en extraordinär situation. Hälso- och sjukvården spelar en helt avgörande roll när det gäller att hejda en spridning av influensan. Pandemin och de planerade vaccineringarna sammanfaller med en kraftig konjunkturnedgång, vilken sätter landstingens ekonomi under ytterligare tryck. Vaccinering är den effektivaste förebyggande åtgärd som kan vidtas mot pandemisk influensa. Individen och samhället i stort vinner på att så många människor som möjligt vaccinerar sig. Det säger Äldre- och folkhälsominister Maria Larsson.

Det är viktigt att förberedelserna inför pandemin fortskrider. Hälso- och sjukvården behöver ha kapacitet att uppnå en hög täckningsgrad när det gäller vaccineringar. Det skyddar även de personer som inte har vaccinerats. En pandemi kommer även att ha effekter på den ordinarie hälso- och sjukvårdens verksamhet. Mot denna bakgrund i kombination med landstingens ansträngda ekonomiska situation har regeringen bedömt ett statligt tillskott om 1 miljard kronor är motiverat under innevarande år.

Staten har sedan tidigare ingått ett avtal med en vaccinproducent som säkerställer leverans av 18 miljoner doser vaccin i händelse av en pandemi och staten betalar kostnaderna förknippade med detta avtal. Landstingen ska enligt gällande ansvarsfördelning stå för kostnaderna för inköp av själva vaccinet när det levereras. Detta framgår av det avtal om leverans av vaccin och kostnader för detta som Stockolms läns landsting har ingått på alla landstings vägnar och som undertecknats av samtliga landsting. Landstingen har också ansvaret för övriga kostnader som kan uppstå i samband med vaccinering mot den nya influensan.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

David
0

Även om det inte täcker alla kostnader, så känns det ändå skönt att de 80 miljoner det skulle kostat här i länet inte enbart ska komma ifrån att de skär ner på något annat.

// David

Citronmeliss
0

Jag instämmer till fullo, David!Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

sayuri
0

Är det bara jag som får bilden av att det här är något staten gör för att hjälpa läkemedelsindustrin? Fast jag har kanske en annan syn på den industrin från mitt jobb men vad vet jag :/

Annars bra skrivet och intressant läsning DavidE =)

Citronmeliss
0

Nej, det är du inte ensam om!

Men jag är lättad över att det kommer öronmärkta pengar från staten till detta,
i stället för att de ska tas från den befintliga vårdens olika verksamheter!

Om du är skeptisk så är du inte ensam.. kanske du vill läsa den här tråden?Flört

David
0

Om jag förstår det hela rätt så är det staten som beställt vaccinet, och mer eller mindre via SKL skulle "tvinga" landstingen att vaccinera. Men nu sköt de ju tacksamt till öronmärkta pengar för vaccinationerna. De antog nog att det var mycket annan verksamhet som skulle behöva skäras ner annars…

Melissen, du är då pågång med politik-sajten. Säkert att du inte vill ha den? Flört

// David

isa
0

Jag undrar bara vilken "pott" den miljarden kommer ifrån?

Vilken människogrupp/arbeten/sjukhus/kommuner/övrigt i samhället är det som blir lidande då istället?

Hur kan de bara trolla fram en miljard helt plötsligt? När det hålls så hårt i pengarna för övrigt? som satsning inom psykiatrin eller forskning på sjukdomar osv???

sayuri
0

man kan ju tycka att det finns bättre saker de kunde lägga pengarna på men men …

David
0

Är lite dubbel där. Skulle det utbryta en "pandemin" skulle nog samhällets kostnader bli väldigt mycket högre, men inneliggande sjukvård, samhällsfunktioner som kanske inte kan upprätthållas osv.

// David

Citronmeliss
0

#5 Eller hur?Flört

#6 Ja det kan man ju undra. 

Fast, det är inte så att det faktiskt inte finns några pengar, utan snarare om hur man väljer att prioritera fördelningen av dem!

Vid tex katastrofer så plockas pengar fram fast de ej är budgeterade och "vikta" till den specifika händelsen!

Ta till exempel Stormen Gudrun där krävdes rejäla summor till olika åtgärder.

Så i detta fallet tror jag risken är mindre att andra grupper drabbas, än vad som varit fallet om kostnaderna lagts på de enskilda landstingen, för att där "letas fram" inom deras ordinarie budgetramar!

isa
0

#9 jaha, Ok. Då förstår jag bättre. Då är det nog som med stormen Gudrun, att de har tagit pengarna från nån gömd "kriskassa". Det är ju bra att sånt finns då i sådant fall.