Avslag ifrån FK - spar pengar
Fick nyss en promemoria ifrån Socialdepartementet där de analyserat att många kan bli utförsäkrade från årsskiftet;
Förslagen i departementspromemorian, däribland förslaget att Försäkringskassan i vissa fall ska kunna medge ytterligare dagar med förlängd sjukpenning, handläggning av aktivitetsstöd och ny bedömningsgrund för sjukpenning, medför ökade administrativa kostnader. Det finns flera osäkerheter vid uppskattningen av de administrativa konsekvenserna för Försäkringskassan. Sjuk-försäkringsreformen innebär att ett stort antal personer lämnar försäkringen vilket bidrar till minskade administrativa kostnader samtidigt som de sammantagna förändringarna påverkar flera ersättningar.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Det känns fint att det viktigaste i att eventuellt förlänga sjukersättningen mest handlar om administrativa kostnader för FK.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Talade med min vän som är sjuk i fibromyalgi, hon har fått veta att när hennes nuvarande aktivitetsersättning går ut ( om ett år ) så kommer hon bli utförsäkrad. Hon är ganska nervös just nu…..hon vet inte vad hon ska ta sig till.
Hon pratade om att då blir det soc, men jag sa att det är bättre om hon försöker arbeta litegrann istället för soc är inget att förlita sig på. Eftersom hon äger ett litet radhus som hon fick av sina föräldrar så sa jag till henne, att soc kommer säga till dig att du ska sälja huset……Och hennes lilla hus med den lilla trädgården är så gott som den enda glädjen hon har här i livet.

#1 Ja,,, eller hur…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
Ps. Min vän sade att de på FK har bestämt detta för hennes del för att det är nya regler f.ro.m årsskiftet.
Så detta gäller sannolikt min vän.
Och så hade handläggaren sagt till henne att de var "snälla" att de lät hennes aktivitetsersättning gälla så långt som den gör nu. De kan väl inte ändra ett redan fattat beslut bara för att det blir nya regler? Eller kan de det?
Jag tycker i alla fall att säga att de var "snälla" som lät hennes aktivitetsersättning gälla så långt som det finns beslut på tycker jag var fult sagt. Ds

Jag tror inte ens man ska försöka förstå hur de resonerar… Ta bara det att ens arbetsförmåga ska mätas gentemot alla yrken i hela Sverige… Blir man mer eller mindre sjuk av att byta jobb och stad?
Visst… För vissa kan ett nytt jobb vara aktuellet… Som hårfrisörskan som blivit allergisk mot hårfärg… Hon kan ju jobba med något utan kemikalier… Men psykisk sjukdom hör ju inte till denna kategori…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."