Viktuppgång av medicin..
Är ju en vanlig bieffekt av många antideppmediciner att man går upp i vikt.
Men hur fungerar det? Varför går man upp i vikt?
Minskar ämnesomsättningen, eller ökar dom aptiten?
Min läkare sa idag att jag har generaliserat ångestsyndrom (how intresting!), så har fått lyrica utskrivet. Tittade på FASS och såg bieffekten viktuppgång och började fundera på hur det fungerar.
Nån som vet varför man går upp i vikt?

Det är olika mellan olika preparat.
Vissa ger ökad aptit. Andra försämrar förmågan att känna mättnadskänsla varför man äter mer. Sedan har vi de som man bara går upp av oavsett om man äter mer eller inte och om detta har med ämnesomsättninge eller inte vet jag inte.
Vad jag vet är att det processas bra i USA gentemot de läkemedelsföretag som tillverkar psykofarmaka som ger enrom viktökning som bieffekt. Man kräver att de tar sitt ansvar och att fullständig information skall ges till människor ang. vad de stoppar i sig.
Den enda process som vunnit lite mark är den som förs mot Cyprexa. Där har läkemedelsföretaget fått betala skadestånd, men i banalt liten omfattning då vi talar om ett ofantlitgt antal människor som gått upp 30-50 kg i vikt på 1-2 års tid.
Exakt vad det är i Cyprexa som ger denna extrema viktuppgång är ännu inte klarlagt - men man kräver att få det klarlagt.
Det forskas tyvärr mestadels bara inom läkemedlesindustrin som drivs av sina vinstintressen - vad bieffekterna är och varför är lågprioriterat så länge folk inte dör av det…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
Okej, tack för svaret, intressant!
Men då borde man ju rimligtvis klara sig om man tänker på vad man äter och tränar som vanligt?
Vill ju inte gå upp igen nu när jag gått ned en massa i vikt.
Sen finns det säkert de som gör att man samlar vatten eller liknande. Jag är inte helt hundra, men om den effekten finns så spelar det ju inte jättestor roll hur bra man än motionerar och äter.
Sen så reagerar man ju ibland olika på olika mediciner även om de tillhör samma kategori. Går man upp väldigt mycket och störs av det så kan man ju ta upp det med sin läkare och försöka få byta till ett preparat som kanske inte ger de effekterna.Och även om det inte är en ovanlig biverkning så finns det de som inte är lika kända för den effekten, tex voxra som har anorexia som vanlig biverkning :P
Paulina
Jag tar Zyprexa och har gått upp 20-30kg.
Hörde på nyheterna att AztraZeneca gått med på förlikning i USA eftersom dom blivit stämda av patienter som fått diabates typ2 av deras neuroleptica Seroquel (som jag också provat och då gick jag ned i vikt jämfört med Zyprexan). Jag tror att ingen riktigt vet varför man går upp i vikt rent biokemiskt i kroppen. Tänk om man kunde få fram ett preparat som gjorde tvärtom, fast utan effekter på psyket, vilket superbantningsmedel, caschiiiing!
Samlar jag på mig vatten får jag väl äta lite av min hunds vattenutrdrivande. ;)
Får väl helt enkelt testa och se hur det artar sig, startskottet för nya medicineringen går imorrn.
Voxra ska jag precis börja trappa ur, den och concertan gick jag ju ned i vikt av, så hade väl varit bra av den anledningen att fortsätta. Enda effekten den verkar ha på mig numera.
Har tappat aptiten helt av concertan, så på ett flumteoretiskt sätt kanske det jämnar ut sig och blir normalt. Minskad aptit + ökad aptit = normal aptit? ;)
Alla läkemedel har en bieffekt och de genomgås en nogrann kontroll för att se om det verksamma ämnet överväger den negativa effekten.
T.o.m. "oskyldiga" läkemedel som t.ex. Alvedon har biverkningar.
Testas först på djur
Men innan ett medel testas på människor har det genomgått många andra tester. Det börjar med tester i cellkulturer och fortsätter med tester på minst två djurarter. Ofta är det på möss, råttor och hundar som används. Att ett medel fungerar på djur är dock ingen garanti för att det är ofarligt för människor.
Många läkemedelssubstanser sållas bort efter att de en gång testats på människor - bara ett av tjugo preparat blir verkligen läkemedel. Resten skrotas - en del på grund av för liten effekt, en del på grund av biverkningar.
Vid en fas I-prövningen undersöker forskarna först och främst om människor tål medlet. Därför testas den i låg dos, på kort tid hos ett litet antal personer.
Testas på sjuka
Om medlet inte medför allvarliga biverkningar vidtar fas II. Det testas då på ett hundratal sjuka under lite längre tid. I denna fas undersöker forskarna om medlet har någon verkan på den sjukdom det är tänkt för och hur det ska doseras.
Därefter vidtar fas III, där medlets effekt jämförs med placebo, verkningslös behandling, eller ett läkemedel som redan finns på marknaden. För att godkännas ska medlet vara bättre än placebo och inte orsaka allvarliga biverkningar.
Läkemedelsverket granskas
Reglerna för läkemedelstester är samma i hela EU. Forskarna måste ha en klar plan för t.ex. dosering och kunna visa upp dokumentation av tidigare tester. I Sverige godkänner Läkemedelsverket ca 400 prövningar om året. För att testerna ska tillåtas krävs dessutom godkännande från den lokala etiska kommittén för det aktuella sjukhuset.
De etiska kommittéerna ska också kontrollera att försökspersonerna får bra och begriplig information och att de förstår riskerna med försöket.
#6: Att de har bieffekter vet jag såklart, men det är snarare hur och varför man går upp i vikt av en medicin jag funderar på, för vet man det så är det ju lättare att undvika den bieffekten.
Efter att ha gått upp 2,5 kg på en vecka som inte kan vara mitt godis eftersom jag lagt av med det jst den veckan så misstänker jag starkt medicinerna jag äter och kollade upp detta och jag visst gav mina mediciner sån biverkan så jag la av med allt för någon dag sedan. inte alla men alla utom en. Hoppas nu att jag inte får ökad aptiit och att jag nu börjar gå ner i vikt igen.
#8: Men åt du annorlunda eller gjorde nåt annat annorlunda under tiden? Eller gick du bara mystiskt upp i vikt?
Jag införde ett matschema och ersatte inte godis med annat än vad jag brukar äta på en vecka. Rörde mig precis lika lite som innan.
Men jag har haft länge misstanke om detta men nu fick jag det svart på vitt.

#10 Men visst är det konstigt att ingen forskar kring vad det är som ger dessa oförklarliga viktökningar…
#11 Ja, jag tycker att det finns MYCKET kvar att göra inom läkemedelsforskningen!
Idag har jag suttit och predikat för min tålmodigt lyssnande väninna hur det säkert inom en 35-40 år kan utvecklas genanpassade läkemedel, som är direkt skräddarsydda för individen. Handlar det då om en person som har benägenhet för viktuppgång, ja då plockar man bort alla sådana komponenter.
Just psykofarmaka är ett förbannat eftersatt område.
Och det gör mig SÅ förbannad att läkarna inte intervjuar sina patienter mera när medicin skrivs ut, vilken biokemisk konstitution de har, vilken typ av ämnesomsättning de har, vilka fysiska svagheter de har (lätt att sömnen knasar, tendens till ledont, känslig mage, osv) INNAN de skriver ut ett visst preparat.
Ja jag håller med om att det borde vara mer intervjuer om de olika sakerna innan man får ett preparat.

Läkemedlelsindustrin tänker bara på sitt vinstintresse… De skiter nog i om folk blir feta…
Mm verkligen. 
Jag har just blivit medlem på en sajt som drivs av företaget som utvecklat Cipralex, min medicin. Jag tänkte nog höra av mig till dem och skälla på dem för viktuppgångsrisken.
Tummen upp. 
Man väger nog nyttan mot riskerna, det har ju komit ganska mycket nya preparat, framförallt neuroliptika (Abilify, Seroquel, Zeldox, Zyprexa etc.) Men, visst är det skitpreparat som har så farliga biverkningar, övervikt är ju livsförkortande…

#18 Jag har ätit Zelodox i många år, så den är inte ny direkt och jag har inte gått upp ett gram av den. Enda biverkningen jag upplevt är att man blir lite skakig - men det tas bort med lite parkinssonsmedicin. Funkar för mig. Äter den dessutom bara periodvis, när jag blir manisk, och den plockar ner mig och dämpar min paranoia fint!
Ja, Zeldox och även Abilify "ska" inte ge viktuppgång, Zyprexan är nog värst av alla (och den är det enda som biter på mej, naturligtvis…).