Svårt att somna - Sover oroligt
Förut hade jag inga problem att somna och sova ordentligt om nätterna. Nu har det dock blivit värre, så det kan ta halva natten, ibland hela, innan jag lyckas somna, och när jag väl somnat så vaknar jag med jämna mellanrum och har delvis ont och mår dåligt..
Jag har fått Theralen (lugnande) för att komma till ro, men känner inte att den biter så bra längre. Jag har haft olika mediciner för detta men har fortfarande problem.
Så jag undrar om någon har något råd/tips att komma med?
Rent biologiskt har jag några tips som kan hjälpa. :)
- Inte äta precis innan man lägger sig.
- Bara ligga i sängen om man känner att man kommer somna (så att sängen associeras med sömn).
- Om magen känns orolig kan man smeka den medsols, som klockan, eller ta ett glas varm mjölk.
- Försöka att inte aktivera hjärnan med dator (klickar, går in på olika sidor, tänker, läser o.s.v.) utan något som inte kräver så mycket hjärngympa.
Sen så har jag några andra tips som hjälpt mig själv för att somna.
- Titta på djurdokumentärer. De är inte sorgsna, lite glada, söta djur, man behöver inte tänka utan bara titta lite grand och till slut så orkar man inte hålla ögonen öppna längre. Eller något liknande, men inte sånt som man behöver koncentrera sig på för att hänga med. Kanske en repris av nån serie eller så. :)
- Lyssna på lugn musik, helst utan text.
- En nattlampa eller ljusslinga är mysigt
- Göra som ett bo i sängen, lägga täcke eller kuddar runtom så det blir som en grop.
- Meditera lite (tänka på hur underlaget känns, hur tårna känns mot täcket, hud kudden känns, inget särskilt utan bara vara här och nu).
- Lägg dig och sov på ett ställe som du kanske tar en tupplur på om dagen? Bädda med täcke och kudde i soffan?
Självklart är det bäst för kroppen att inte behöva ta någon extra medicin men självklart ska man ta det om det behövs! Så var inte rädd att använda sömnmedicin eller avslappnande t.ex. largigan, atarax eller sådär. På recept då.
Lycka till vännen, det är jättejobbigt att inte kunna sova! Men det blir nog bra till slut. Du får säkert fler tips av andra här med.
Det finns mycket som kan göra din sömn bättre, dels att du kanske tar en promenad innan du går och lägger dig?
Eller att du får in rutiner gällande mat och sovtider så kanske sömnen blir lite bättre för varje dag.
Om inte annat så tar jag 50 mg Propavan till kvällen + theralen, vilket har en bra effekt. Plus att propavanen inte är farlig på något vis. (:
Hoppas allt löser sig!
Har samma problem, har jättesvårt att somna och kan ligga vaken länge och vakna många gånger under natten. Tar sömntabletter ibland mot detta. Det jag kan rekommendera är att som sagt dricka varm mjölk eller kanske en kopp te, slappna av och kanske kolla på nån film som man redan sett, så man slipper fokusera massor på allt som sägs och görs, tänd lite ljus eller ta ett skönt bad innan du går och lägger dig :)
Du kan lägga dig i sängen raklång.
Tänk dig att det strömmar ner från himmlen, som ljus energi och in i din kropp.
Glömde skriva att du ska vända dina handflator utåt så att du kan ta imot all energi som kommer till dig.
Har samma problem. Har dock ingen medecin. Så jag vet inte om det hjälper. Ska jag kanske prata med min husläkare om saken?
-Be yourself, everyone else is already taken-
#5 Du kan ju prova. Fråga om Theralen :)
När jag har svårt att somna brukar jag sätta på Asura eller Vibrasphere, sen tänker jag hur jag börjar slappna av, från tå till vad och överkroppen osv, funkar galant för mig. :)
bara att ligga och lyssna på banden jag skrev ovan får mig otroligt avslappnad.