Psykologi iFokus

Psykologi

Etikett: allmän-psykologi
Läst 3050 ggr
axilur
0

Hjälp med skoluppgift!

Hej!

Jag pluggar just nu psykologi 1 och är i denna uppgift inne på Perceptionspsykologi. Har fastnat på frågan "Är det någon skillnad på hur vi minns vardagliga händelser jämfört med mer känslomässiga händelser?" och undrar om någon vänlig själ har lust att hjälpa mig med detta?

Tack på förhand!

/Anneli

[theoneandonly]
3

Jag säger JA.

Jag har enormt svårt att minnas tillbaka en vecka och veta vad jag gjort då. Mer om något jobbigt händer "känslomässig händelse" kan jag minnas då. Man liksom hamnar i en bubbla där bara känslorna spelar någon roll. Jag kan känna att jag mår kasst och gjort i flera veckor, men jag kan inte säga vad jag gjort för att försöka ändra, eller om det hänt någonting som gjort saken annorlunda. (Om det inte varit en händelse som påverkat min sinnesstämmning).

Hoppas det var ett bra svar, och att det var det du menade och sökte svar på. Hoppas uppgiften går bra! Kram

axilur
0

Tack!

Vill också svara lite mer konkret om vad som händer i hjärnan, typ. I amygdala i hjärnan lagras våra känslomässiga minnen, både de positiva och de negativa, osv. Men varför är det lättare att komma ihåg de minnen man har en känslomässig koppling till?

/Anneli

axilur
0

Och en annan fråga!

Kan hjärnan reparera sig efter en skada? Om "ja", hur? Om "nej", varför inte? Om "ibland", svara när och hur och varför…

/Anneli

[theoneandonly]
0

Jag tror att jag har lättare att koppla de känslomässiga händelserna till hur man mår. Alltså, att jag har varit med om saker som ställt om mitt liv, mina tankar och självförtroende.

Många negativa händelser kopplar mitt mående, och när jag mår dåligt minns jag allt skit jag gått igenom genom tonåren och uppåt.

Jag vet helt ärligt inte om jag någonsin kommer kunna se de händelserna som en skada som kan repareras. Men kanske är det för att jag inte kunnat ta tag i de gamla problemen eller tagit itu med dem för att må bättre. d.v.s prata med någon och lära mig att det är händelser som funnits men som nu inte har någon roll.

Eller ah, jag vet inte.. allt blev så rörigt. Hoppas det hjälpte på något vis. Det är så svårt och förklara exakt hur man tänker och reagerar gentemot känslomässiga händelser.

Sorry. Kram

FinskVanja
0

Hej!

2) Hjärnan kan reparera sig (den här texten är på tyska) efter en skada med stamcellerna fram hjärnas luktsinnedelen växande till minne- och rörelsedelen. Djurs neuron kan växa efter en skada ochså.

1) Jag tror att vi minns varagliga händelser som pavlovska betidningar. Det är ochså möjligt att vi minns vardagliga händelser med -TP och känslomässiga händelser kommer vi ihåg med -FJ dimensionerna på  MBTI skalorna.

(Jag talar svenska som sjätte främmande språk👋, men hoppas jag  att meningen är klar).

axilur
0

Tack!

/Anneli

verklighetenbuddhist
0

Jag lider av tvångsyndrom,svår depression.Jag ursprungligen från sydost asien, varit här 8 år.går på högskol utbildning..jag blir lite sent att skicka en uppgift p.g.a trotthet o depression..undrar om det finns mänskliga hjärta som bara rätta mina gramatik…!!! Jag måste finnas i sverige för min sjuke  pappas skull,Börje klarar inte utan mig, kan inte lämna det landet.Min tänke att hjälpa till pappa tills hans sisita andetaåg kvår.Han vill inte ha nån hemhjälp helt bereonde av mig,jag få inget betalnig ..utan jag älskar pappa hela mitt hjätta ..honom..Hjälp mig om det finns en medmänsklig hjärta..!